۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۶۲۶۱۲۴
در نطق وکلای ملت مطرح شد؛

تکیه بر دیوار شکسته و دل بستن به بیگانه عقلانی نیست

تکیه بر دیوار شکسته و دل بستن به بیگانه عقلانی نیست
نمایندگان ملت در بهارستان بر لزوم توجه به ظرفیت‌های داخلی در دوران جنگ اقتصادی کنونی تاکید کردند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه ۱۴ آبان ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور پارلمان به شرح ذیل است:

امروز دیوار استکبار، مسائل اقتصادی است

حبیب اله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند در نطق میان دستور مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت به مناسبت شهادت امام حسن عسکری (ع) و تشکر از بیانات مقام معظم رهبری و حماسه مردم در یوم الله ۱۳ آبان و همچنین حجت الاسلام رئیسی برای زنده نگه داشتن امید در جامعه، گفت: مطالبه مردم از دستگاه قضا برخورد قاطع با دانه درشت‌ها است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خطاب به مسئولان، افزود: دانشجویان در روز ۱۳ آبان ۵۸ از دیوار استکبار بالا رفتند و متاسفانه امروز دیوار استکبار مسائل اقتصادی است.

او با انتقاد از اینکه مشکلات اقتصادی، گرانی، بیکاری و گرانی مسکن امان مردم را بریده است، ادامه داد: نیاز است مسئولان به وظیفه ذاتی خود عمل کنند و اجازه ندهند بیش از این مردم در مضیقه باشند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، خطاب به وزرای نیرو و جهاد کشاورزی و همچنین استاندار سیستان و بلوچستان، گفت: با لایروبی انهار تهدید را به فرصت تبدیل کنید، رهاسازی آب و اجرا کردن مصوبات ستاد بحران و لایروبی انهار باید هر چه سریع‌تر عملیاتی شود، چرا این همه تاخیر و انعفال وجود دارد؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با مورد خطاب قرار دادن وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: مطالبات فرهنگیان، حق التدریسی‌ها، نهضتی‌ها، پاداش پایان خدمت فرهنگیان، رتبه بندی معلمان، اعمال مجدد مدرک فرهنگیان، خرید خدمتی‌ها، کمبود سهمیه دانشگاه، تبعیض و کمبود سهمیه استخدامی از جمله مطالبات جدی فرهنگیان است که باید به آن توجه کرد.

وی خطاب به وزیر گفت: براساس آنچه در صحن علنی مجلس قول دادید رسیدگی و عملیاتی کردن موضوعاتی مانند انتقال آب از دریای عمان، حقابه رودخانه هیرمند از افغانستان، آب ژرف، جلوگیری از تبخیر و رسوب گذاری و خشکی هامون، ریزگرد‌ها و نیروگاه بادی را در دستور کار قرار دهید.

دهمرده با مورد خطاب قرار دادن وزیر ورزش و جوانان، اضافه کرد: از شما در صحن علنی سوال کردم و به رای نگذاشتم و به شما اعتماد کردم؛ امیدوارم این اعتماد یک طرفه نباشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس جمهور، گفت: بی توجهی به تقسیم استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک ظرفیت، سازمان عمران، کمبود پرواز‌های زابل، فاضلاب، فیبر نوری، مالیات مضاعف، عدم پرداخت خسارت توسط بیمه، فشار غیرقانونی بانک ها، کاهش و قطع سوخت، نبود بنگاه ریز و درشت، بیکاری، گرانی، خشکسالی و زیرساخت‌هایی از جمله گاز، راه آهن و راه مناسب، افزایش کوچ مردم استان و حاشیه نشینی و همچنین عقب نشینی و انتقال مرز افغانستان به سمنان و قم را به دنبال داشته شده و این خیانتی جبران ناپذیر است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس دهم، خطاب به وزرای ورزش، فرهنگ، نیرو، امور خارجه، صمت، یادآور شد: به وعده‌های داده شده شما در صحن علنی مجلس اعتماد کردم و سوال را به رای نگذاشتم، امیدواریم اعتماد را با اعتماد جواب دهید.

وی در پایان با بیان اینکه اربعین ظرفیتی برای تمامی آزادی خواهان بشریت است نه تنها برای مسلمانان، تصریح کرد: از مهمان نوازی مردم عراق تشکر می‌کنیم؛ نیاز است مسئولان به فراهم کردن زیرساخت‌ها توجه کنند، زیرا کمبود زیرساخت‌ها در شان نظام و زوار نیست.

تکیه بر دیوار شکسته و دل بستن به بیگانه عقلانی نیست

حمدالله کریمی، نماینده مردم بیجار در نطق میان دستور خود با گرامیداشت حضور ملت ایران در راهپیمایی‌های سیزده آبان، گفت: این حرکت نشان داد که تکیه بر تشک بادی، دیوار شکسته و دل بستن به بیگانه عقلانی نیست؛ آن‌ها روزی قرآن هدیه و فردایش توپ و پیاله می‌دهند.

وی ادامه داد: در روز مبارزه با استکبار جهانی آن استکباری که در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل هم از آرامش و هم از مالکیت اسلحه دم زد، دیدیم خمینی و خط خمینی (ره) حق است.

کریمی با تأکید بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، اظهار کرد: این برخی از مسئولان ما هستند که اشتباهاتی می‌کنند و مردم را در تنگنا‌های معیشتی قرار داده‌اند.

نماینده مردم بیجار گفت: آیا آمریکا و اسرائیل در اقتصاد‌های هزار فامیل پنهان نیستند؟ امروز با هزار و ۲۷۰ زندانی، تورم و گرانی نمی‌شود زیر پوست جامعه رفت و با لبخند بیرون آمد.

وی در ادامه به مشکلات حوزه انتخابیه‌اش پرداخت و به مسائلی، چون بیکاری اشاره و خطاب به رئیس جمهور و هیئت دولت، گفت: طبق وعده میهمان بیجار شوید؛ مدیران ارشد استان یا نخواستند و یا نتوانستند پس شما تکلیف پروژه‌های فولاد و پتروشیمی استان را روشن کنید و عملیاتی اجرایی آن‌ها را در شهرستان آغاز کنید.

نماینده مردم بیجار بر موضوع حقابه حوزه انتخابیه‌اش تأکید و همچنین مسائل حوزه کشاورزی بیجار را بیان کرد.

وی اظهار کرد: مردم بیجار منتظر اجرای آغاز عملیات سد شیخ‌بشارت و عملیاتی کردن مصوبه مجلس و کمیسیون اقتصادی در خصوص منطقه ویژه اقتصادی در این حوزه هستند.

کریمی به تخصیص بودجه جهت اجرای طرح‌های راه‌سازی اشاره کرد و خواست تا در لایحه بودجه ۹۹ به این موضوعات رسیدگی شود.

عملیاتی نشدن برخی از ابعاد برنامه ششم توسعه پس از حدود سه سال

عباسعلی پوربافرانی نماینده مردم نایین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور صحن علنی امروز ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسکری (ع) و گرامیداشت حضور مردم در راهپیمایی ۱۳ آبان، اظهار کرد: امروز در شرایطی که مردم با مسائل و مشکلات موجود به صورت همه‌جانبه در صحنه‌های مختلف حضور دارند، وظیفه مجلس، دولت و سایر نهاد‌ها در حمایت از مردم سنگین‌تر است.

او ادامه داد: چرا باید در بسیاری از موارد مردم را امیدوار کنیم در اجرا با مشکل مواجه شویم؛ چرا نمی‌توانیم برخی از ابعاد برنامه ششم توسعه که یک سند بالادستی و منطبق با قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام است با گذشت حدود ۳ سال عملیاتی کنیم.

پوربافرانی با تاکید بر اینکه نظارت مجلس یک وظیفه مهم و حساس است، گفت: این موضوع با هیچ گزینه‌ای قابل انکار نیست؛ امروز اگر بخواهم درباره مشکلات مردم‌مان سخن بگویم، مثنوی هفتاد من کاغذی که در اثر بی‌تدبیری‌ها ایجاد شده است.

نماینده مردم نایین، خور و بیابانک با بیان مشکلاتی از حوزه‌های انتخابیه خود، اظهار کرد: راه‌های مواصلاتی این حوزه انتخابیه به عنوان مسیر ترانزیتی کشور نیازمند توجه ویژه است.

او در ادامه مشکلات جوانان درباره نبود مسکن را یادآور شد و تذکر داد: مسئولان باید تمرکز امکانات را مرکز استان‌ها و نزدیکی آنجا را که جز خسارت چیزی به همراه ندارد، رفع و رجوع کند.

پوربافرانی گفت: بندر خشک باید در ناحیه خور و بیابانک که یک سوم مساحت استان را در بر دارد ایجاد شود، چرا توجه ویژه فقط به شاخص‌های جمعیت در اختصاص اعتبارات است.

وی تاکید کرد: در حالی که مردم حدود یکسال است، با تکمیل شبکه‌های داخلی گاز در شهر‌های انارک و چند روستای دیگر منتظر اتصال شبکه به ایستگاه‌های CNG هستند، فصل سرما فرا رسیده و جمعیت حاضر در منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم نایین، خور و بیابانک با یادآوری اینکه بروکراسی‌های غیر ضرور چنین مشکلاتی را ایجاد کرده است، گفت: آقای زنگنه دستور فرمایید تا پیش از افزایش سرما از شبکه گاز خانگی بهره‌مند شوند.

وی در ادامه به مشکلات فرهنگیان پرداخت و اظهار کرد: معلمانی که با انواع مریضی‌ها و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، آیا مشمول مصوبه ماده ۳۰ قانون برنامه ششم نمی‌شوند؟ دولت مکلف است تا در نظام پرداخت رفع تبعیض کرده و دریافت‌ها، پرداخت‌های شاغلین و بازنشستگان را متناسب‌سازی کند.

پوربافرانی افزود: چرا در دریافتی‌ها و دادن امکانات تفاوت‌های فاحش وجود دارد، این موضوع خلاف قانون مدیریت خدمات کشوری است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: فرهنگیان گروه بزرگی از جامعه هستند و نظام رتبه‌بندی معلمان، تأمین نیروی انسانی از موضوعاتی است که باید به آن رسیدگی شود.

نماینده مردم نایین، خور و بیابانک با بیان مشکلاتی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه ادامه داد: پرداخت حقوق مستمری بگیران با تأخیر و کمبود همراه است و همچنین فاصله بین سود تسهیلات و سود سپرده به بهانه‌های مختلف کم نشده است.

لزوم تشکیل «موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت»

علی نوبخت‌حقیقی در جلسه علنی امروز مجلس و در نطق میان دستور خود ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع) گفت: کمیسیون بهداشت و درمان در این مدت تلاش کرد با تمام مفاسد پزشکی در حوزه دارو، درمان و مسائل آموزشی و دانشجویی برخورد قاطع کند. خوشبختانه اطمینان می‌دهیم که در این حوزه خدماتی انجام گرفت.

وی افزود: کمیسیون بهداشت و درمان اقدام ویژه‌ای برای بیماران خاص مبتلا به دیالیز، تالاسمی و هموفیلی انجام داد و کمک کردیم بیماران مبتلا به سرطان، ام‌اس، ای‌بی و اس‌ام‌ای تحت پوشش بیماران خاص قرار گیرند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون همچنین به مدیریت منابع طرح تحول سلامت کمک شایانی کرد، این طرح با اهداف بشر دوستانه و کمک به مردم محروم اجرایی شد.

نوبخت حقیقی اضافه کرد: خدماتی هم در بیمارستان به این مردم می‌شد، اما به دلیل عدم رعایت قانون، در برنامه ششم توسعه تدوین کردیم که طرح چه مسیری را باید طی کند در واقع ریل‌گذاری کردیم. دو سال نیز فرصت برای تکمیل طرح داده شد، بر همین اساس وزیر وقت بهداشت از ابلاغ ۶۰۰ مورد راهنمای بالینی پرونده سلامت الکترونیک خبر داده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: روز گذشته طرح ملی نظام سلامت پیگیری شد، طبق مسئولان مربوطه به کمک پرونده‌های الکترونیک سلامت و نسخه‌های الکترونیک حدود ۲۵ درصد صرفه جویی صورت گرفته است. در مجلس دهم برای ترمیم بودجه ۱۳۹۵ هشت هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت تخصیص داده شد در حالی که این منابع قابل صرفه جویی بود و امروز مدیریت منابع تحقق پیدا کرده است.

او ادامه داد: روز گذشته یکی از آقایان گفتند که دولت و مجلس نمی‌تواند مسائل نظام را حل کند، مسئولیت حل مسائل نظام در حوزه بهداشت و درمان بر عهده کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دولت است و امروز نیز مصلحت نظام را تشخیص دادیم و آن‌ها را رفع کردیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جلوگیری از واردات دارو یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته به کمک نمکی وزیر بهداشت و درمان است. امروز ۹۰۰ میلیارد تومان از پول‌های محدود دارو وارداتی به ۶۰ میلیارد تومان تقلیل یافته است.

نوبخت حقیقی اظهار کرد: ما برای اولین بار کمک کردیم تا «موسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت» ایجاد شود. در کادر پزشکی برخی نزدیک به یکصد ماه در جبهه بودند که پرونده آن‌ها رها شده بود بنابراین با هدف تقویت فرهنگ ایثار و شهادت و با کمک این بزرگان این موسسه را در جهت ترویج این فرهنگ ایجاد کردیم. سامانه تی‌تک (TTAC) به وزارت بهداشت و درمان انتقال پیدا کرد و به موجب آن صرفه‌جویی خوبی صورت گرفته است از سوی دیگر جلوی مفاسد زیادی هم گرفته شده است.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: قوه قضاییه در مبارزه با فساد گام‌های بلندی برداشته، اما با معلول برخورد می‌کند. ما باید با علت برخورد کنیم بنابراین ما باید دوش به دوش قوه قضاییه ساختار‌های فسادزا را اصلاح کنیم تا حرکات انقلابی قوه قضاییه نامدار شود.

دیوان محاسبات گزارشی از نحوه هزینه ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی ارائه دهد

محمدرضا امیرحسنخانی نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود ضمن درود به ارواح طیبه شهدا و عرض ادب و سلام محضر ملت شریف ایران و مردم شهرستان‌های فردوس، سرایان، طبس و بشرویه، گفت: با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب شرایط برای تبدیل ایران به کشوری قدرتمند و اثرگذار در دنیا فراهم است.

نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر براساس دستورات رهبری و دلسوزان نظام عمل می‌کردیم یقینا رضایتمندی مردم بیشتر بود و مردم در شرایط تحریم فشار کمتری را تحمل می‌کردند.

وی اظهار کرد: اگر در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی هستیم نباید کار، تلاش مضاعف و مدیریت جهادی و انقلابی، تولید داخلی و رونق تولید مورد توجه قرار گیرد، چرا نباید به مردم اعتماد و بسیاری از تصدی گری‌های دولت را به مردم واگذار کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با طرح این پرسش که چرا مردم برای ورود به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها باید از گیت‌های مختلف عبور کنند، افزود: دستگاه‌هایی که با مردم بیگانه هستند بایستی با مردم همراه شوند، چرا گیت‌های مختلفی که سبب جدایی مردم از مسئولان است را جمع نمی‌کنید.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: چرا اختیارات استانداران و فرمانداران برای گشایش کار مردم افزایش نمی‌یابد، تا چه زمانی می‌خواهیم متمرکز عمل کنیم و همه تصمیمات را برای استان‌ها و شهرستان‌ها در تهران بگیریم.

وی با اشاره به مشکلات شهرستان‌های فردوس، سرایان، طبس و بشرویه و خطاب به وزیر کشور، اظهار کرد: اگرچه از دستور حضرتعالی مبنی بر تبدیل فرمانداری فردوس به فرمانداری ویژه چندین ماه می‌گذرد، اما هنوز خبر قابل قبولیدر این زمینه نداریم.

امیرحسنخانی ادامه داد: فردوس تنها شهرستان تک بخشی در کشور است، پس از تبدیل دو بخش آن به شهرستان ایجاد سه بخش مرکزی اسلامیه و باغستان مورد درخواست مردم و کارشناسان است چرا موضوع به دلایل مختلف عملیاتی نمی‌شود؟

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، گفت: حدود ۱۵ سال از شهرستان شدن سرایان می‌گذرد، اما هنوز فاقد بخش مرکزی است.

وی خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اگرچه باید از تلاش و توجه شما تشکر کرد، اما در جمهوری اسلامی عدالت باید حرف اول را بزند. چرا بودجه سال ۹۷ برای اتصال شهرستان‌های طبس و سرایان به ریل سراسری کمترین تخصیص را داشت؟

امیرحسنخانی اظهار کرد: در سال ۹۸ نیز علیرغم شروع پروژه ریل و داشتن ردیف اعتبار ۱۷ میلیارد تومانی تخصیص مناسبی صورت نگرفته است و در راه‌های حوزه انتخابیه و حتی استان خراسان جنوبی نیز یک متر بزرگراه ندارد.

نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بیش از ۵۰ درصد وسعت خراسان جنوبی را حوزه انتخابیه اینجانب تشکیل می‌دهد و علیرغم وسعت بسیار زیاد و نرخ بالای مهاجرت در شهر‌های فردوس و بشرویه، زمین برای احداث مسکن به جوانان و حتی مددجویان نهاد‌های حمایتی وجود نداریم.

وی بیان کرد: چرا راه‌های فردوس، سرایان، طبس و بشرویه علیرغم اینکه همواره زائران امام هشتم در آن دچار حادثه می‌شوند و با تائید پلیس راهور پرخطرترین راه‌های استان است، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

امیرحسنخانی گفت: چطور پس از سال‌ها بشرویه که یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های خشت و گلی کشور است و ظرفیت ثبت جهانی دارد، در بن بست قرار دارد و علیرغم تلاش تمام مسئولان اصلاح جاده‌های آن و شروع مسیر‌های جدید مورد توجه قرار نگرفته است.

وی با بیان اینکه علیرغم اینکه چند ماه از خرابی سی تی اسکن بیمارستان فردوس می‌گذرد، هنوز از سی تی اسکن جدید خبری نیست، افزود: علیرغم اینکه نرخ سرطان در شهرستان فردوس بالا است این شهرستان فاقد مرکز غربالگری است.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ضمن تشکر برای اختصاص بودجه به منظور ساخت بیمارستان در بشرویه، بیان کرد: چرا احداث بیمارستان دوم طبس علیرغم عدم ظرفیت و قول‌های متعدد مسئولین هنوز اجرایی نشده است.

وی ضمن تشکر از هیات دولت به دلیل انتصاب استانداری جهادی و انقلابی در خراسان جنوبی، گفت: از مدیران استان می‌خواهم نگاهی متوازن و عدالت محور به همه شهرستان‌های استان داشته باشند.

امیرحسنخانی اظهار کرد: شغل بیشتر مردم در خراسان جنوبی کشاورزی است، اما کاهش ۴۰ درصدی حقآبه مردم مشکلات بسیاری برای آن‌ها ایجاد کرده است، براساس خبر‌های رسیده قرار است حقآبه مردم مجدد کسر خواهد شد، حال معیشت و ارتزاق مردم چگونه تامین می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه علیرغم اتمام مطالعات آب‌های ژرف هنوز برداشت از این آب‌ها عملیاتی نشده است، گفت: عملیات برداشت از آب‌های ژرف اجرایی شود.

وی ادامه داد: متاسفانه شهرستان فردوس فاقد ردیف اعتباری برای منابع پایدار آب شرب است و نیاز است این ردیف اعتباری برای آن تعریف شود.

نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: علیرغم کاهش درآمد کشاورزان به دلیل کاهش حقآبه متاسفانه محصولاتی مانند زعفران و انار، خرید تضمینی و حتی خرید توافقی ندارند که موجب ضرر و زیان بسیار کشاورزان می‌شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ادامه داد: طرح‌های هادی روستایی در روستا‌ها متوقف است که نیازمند تامین اعتبار و اجراست، چگونه در شهرستان‌های فردوس، سرایان، طبس و بشرویه طرحی با سرمایه گذاری ایدرو و ایمیدرو علیرغم قول‌های مساعد و جلسات متعدد عملیاتی نشده است.

وی با بیان اینکه اگر خواهان پایداری جمعیت در استان خراسان جنوبی به عنوان استان مرزی هستیم باید به ایجاد زیرساخت‌های معادن نیز توجه ویژه شود گفت: متاسفانه علیرغم اقدامات برخی همکاران به منظور اصلاح مشکلات اصلی کشور مانند اصلاح نظام بانکداری و رسیدگی به معیشت مردم انجام داده‌اند، نمایندگان دولت با حضور در مجلس به نمایندگان قول ارسال لوایح می‌دهند، اما هیچ کدام عملیاتی نمی‌شود و مردم همچنان در فشار روزافزون هستند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: دیوان محاسبات گزارش کاملی از ۱۴ میلیارد دلار ارز دولتی تخصیص داده شده برای تامین کالا‌های اساسی ارائه کند تا مشخص شود دولت این اعتبار را چگونه هزینه کرده است. /۸۵۶/
ارسال نظرات