۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۷
کد خبر: ۶۲۶۱۳۶

مخالفت حزب کنگره ملی سودان با تحویل البشیر به دادگاه لاهه

مخالفت حزب کنگره ملی سودان با تحویل البشیر به دادگاه لاهه
رییس حزب کنگره ملی سودان با تحویل عمر البشیر، رییس‌جمهور مخلوع این کشور به دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، رییس حزب کنگره ملی سودان (حزب حاکم در دوران البشیر)، مخالفت خود را با تحویل عمر البشیر، به دادگاه کیفری بین‌المللی اعلام کرد.

ابراهیم غندور، در واکنش به موافقت ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر مبنی بر تحویل عمر البشیر به دادگاه لاهه در حساب کاربری خود در فیسبوک نوشت: «با تحویل هر شهروند سودانی به دادگاهی در خارج از مرزهای کشور مخالف هستیم».

وی افزود: «محاکمه هر شخص سودانی در خارج از مرزهای کشور دخالت در حاکمیت ملی و زیر سؤال بردن شفافیت دستگاه قضایی سودان است».

ابراهیم غندور تصریح کرد: «هر کسی که خواهان تحویل یک شهروند سودانی به دادگاهی خارجی برای بررسی مسئله‌ای که ملی و مربوط به امور داخلی کشور است، باید به حس میهن‌پرستی خود شک کند».

دادگاه كيفری بین‌المللی که مقر آن در «لاهه» هلند قرار دارد، پیش از این در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ میلادی حکم بازداشت البشیر را به اتهام ارتکاب کشتار جمعی و سایر اعمال وحشیانه در حمله به منطقه دارفور صادر کرده بود. این در حالی است که عمر البشیر بارها این اتهامات را رد کرده است.

سودان در ۱۷ شهریور ۱۳۹۸، یک مرحله انتقالی را آغاز کرد که این دوره بعد از ۳۹ ماه و با انتخابات پایان خواهد یافت و در مرحله انتقالی قدرت بین شورای نظامی و رهبری جنبش مردمی (نیروهای تغییر و آزادی) تقسیم می‌شود. مردم سودان امیدوارند که صلح در تمام کشور با روند کنونی محقق شود./983/ب

منبع: ایکنا

ارسال نظرات