۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۶۲۶۱۵۶

آشنایی با مهارتهای زندگی ازدیدگاه اسلام + دانلود

آشنایی با مهارتهای زندگی ازدیدگاه اسلام + دانلود
مرکز پژوهش ­های اسلامی صدا و سیما کتاب «آشنایی با مهارتهاي زندگی ازدیدگاه اسلام» را به قلم مسعود شکوهی منتشر کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مرکز پژوهش ­های اسلامی صدا و سیما کتاب «آشنایی با مهارتهاي زندگی ازدیدگاه اسلام» را به قلم مسعود شکوهی منتشر کرده است.

مهارت‌های زندگی، مجموعه‌ای از تکنیک ها، اصول و قواعدی است که زمینه تعامل وسازگاری انسان‌ها را با محیط و اطرافیان فراهم می‌سازد. با مجهزشدن به این مهارت‌ها می‌توان در برابر مشکلات پیرامونی برخوردی منطقی و کارساز داشت؛ از این رو در پیشگفتار این کتاب چینین آمده است:

فرد با کمک این مهارت ها، دانش و نگرش‌های خود را به توانایی واقعی بدل می‌سازد و از نیرو‌های نهفته خویش در جهت شادابی و بهبود وضعیت بهره می‌گیرد. او می‌آموزد که درشرایط ویژه، بازخورد‌های مناسب ازخویش نشان دهد و در معرض آسیب‌ها و کاستی‌ها قرار نگیرد.

مهارت‌ها شامل صفات خاص، خصوصیات شخصی و استعداد‌های بالقوه هستند که با تمرین و مهارت در وجود وی به رشد و شکوفایی نزدیک می‌شوند. انسان با سرمایه وجودی خویش می‌تواند احساسات و افکار و هیجان‌ها و ادراکاتش را تجزیه و تحلیل کند و بهترین گزینه را برای ادامه مسیر زندگی برگزیند. آدمی برای قرارگرفتن در این مسیر موفقیت آمیز باید در اصلاح رابطه خود باخدا، خود و دیگران گام بردارد و با استفاده از اصول و آموزه‌های دینی و علمی به اهداف متعالی نزدیک شود.

پژوهشگر ارجمند، جناب آقای مسعود شکوهی کوشیده است با استفاده از متون دینی و یافته‌های علمی، راهکار‌های ارزشمندی را برای کسب مهارت‌های زندگی، فراراه برنامه ریزان و برنامه سازان قرار دهد.

ساختار کتاب:

نویسنده کتاب را درسه فصل با عنوان های: مباحث مقدماتی، خود آگاهی، و مهارت‌های زندگی تدوین کرده و فصل نخست این از سه زیر فصل با عنوان‌های: ماهیت مهارت‌های زندگی، هدف از زندگی، تقسیم بندی کلی مهارت‌ها و اصول کلی مهارت‌های زندگی تشکیل شده است.

نگارنده در فصل دوم به بررسی موضوعاتی همچون: خود چیست؟، حیطه‌های بیرونی خود و تمرین خودشناسی و برخی توصیه‌ها پرداخته و همچنین در فصل سوم مطالبی همانند: مهارت گوش دادن، مهارت مدیریت هیجان ها، مهارت تصمیم گیری، مهارت‌های مقابله‌ای و مرحله‌های گفتگو در زبان زندگی بررسی شده است.

برشی‌هایی از کتاب:

دانشمندان درباره زندگی و هدف‌های آن و اصلی یا حاشیه‌ای بودن زندگی، بحث‌های مختلفی مطرح کرده و همه آن‌ها جایگاه بالایی برای زندگی در نظر گرفته اند.

در نگاه دینی، هدف نهایی از آفرینش انسان، عبادت است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ والإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ؛»:و جن و انسان را نیافریدم مگر اینکه مرا عبادت کنند (ذاریات: ۵۶)

بنابراین، مهم‌ترین و اصلی‌ترین پیش نیاز زندگی «زنده» بودن است، زندگی می‌تواند بر پایه عبادت تنظیم شود و زندگی موفق با رعایت حدود دینی به عبادت خوب، کامل‌تر و عالی‌تر بینجامد و به تعبیری دقیق تر، زندگی، خودِ عبادت باشد.

برای برخی افراد، زندگی با تلخی‌ها و نامرادی‌ها و کاستی‌های فراوانی گره خورده است. آن‌ها زندگی را مطابق میل خود نمی‌یابند و از آن خسته می‌شوند، تا جایی که گاه به پوچی می‌رسند و تصمیم‌های خطرناکی، چون خودکشی می‌گیرند.

بسیاری از شکست ها، به دلیل ندانستن و غفلت از دانش‌ها و مهارت‌ها و دقت‌های لازم در زندگی است. با رعایت برخی قوانین بسیار ساده و توجه به برخی نکته‌ها که شاید در نگاه نخست بسیار هم پیش پا افتاده باشند تا اندازه زیادی می‌توان از تلخی زندگی کاست و به آن شیرینی بخشید و پرچم افتخار و پیروزی را بر بامش برافراشت. مجموع این اقدام‌ها و مطالب، دانش خاص و پیچیده‌ای نیست و در واقع، هدایت و کنترل دانش‌ها و رفتار انسان است.

بی شک، مجموعه مطالبی که با عنوان «مهارت‌های زندگی» مطرح می‌شود، از روشن‌ترین نمونه‌های دانش سودمند است و این دانش نه تنها در زندگی مادی، سودمند است، بلکه به شناخت شایسته‌تر حضرت حق نیز می‌انجامد.

اهمیت فراگیری و کاربرد این مهارت‌ها در زندگی تا آنجاست که در متون دینی نیز توجه خاصی به آن‌ها شده است.

شاید در نگاهی سطحی، این دانش‌ها بخشی از روانشناسی و سوغات خارج از مرز‌های اسلامی به نظر آید، ولی با نگاهی دقیق‌تر به منابع و متون اسلامی، آن‌ها را آکنده از گزاره‌های گوناگون این دانش می‌یابیم که نسخه‌های بی مانند و شفابخشی را برای بهبود زندگی در جهت هدف‌های الهی، می‌توان از آن‌ها به دست آورد.

معرفی الگو

انسان در پذیرش هر مطلب و آموزهای، الگوطلب و الگوپذیر است. یکی از بهترین و کوتاه‌ترین راه‌های تربیت، معرفی نمونه عملی است. انسان تلاش می‌کند خود را همانند الگو بسازد و گام در جای گام او بنهد. نمونه و الگوی معرفی شده، هر چه کامل‌تر و مناسب‌تر باشد، نتیجه بهتری به دست خواهد آمد.

انسان از آغاز تولد، ابتدایی‌ترین آموزه‌ها را به کمک الگو فرا می‌گیرد و این الگوپذیری با شدت و ضعف‌هایی در تمام دوره‌های زندگی وی ادامه می‌یابد. الگوی صالح، انسان را به صلاح می‌رساند و الگوی فاسد به فساد.

از آنجا که انسان در زندگی، بیشتر با امور محسوس سر و کار دارد و از روش‌های عینی بیشترین اثر را می‌پذیرد، روش الگویی بر جان وی می‌نشیند و در دلش رسوخ می‌کند. ازاین رو، مهم‌ترین مفاهیم و اندیشه‌ها را آنگاه که در قالب نمونه‌های عینی و مشهود عرضه شوند، کاملا درک می‌کند و احتمال پذیرش آن‌ها بالا می‌رود.

گفتنی است، مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما کتاب «آشنایی با مهارت‌های زندگی ازدیدگاه اسلام» را در ۱۱۴ صفحه تدوین و نسخه الکترونیکی آن را سایت قائمه اصفهان منتشر کرده است.

علاقه مندان می‌توانند فایل پی دی اف کتاب «آشنایی با مهارت‌های زندگی ازدیدگاه اسلام» را از فایل زیر دریافت کنند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش

آشنایی با مهارتهاي زندگی ازدیدگاه اسلام

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مهدی علی پور
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
سلام؛ با تشکر از معرفی این کتاب؛ لطفا کتابهای بیشتری را در زمینه های مختلف برای دانلود بارگزاری کنید.
4
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
ممنون دانلود کردم
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
مطالب خیلی مفیدی داشت
0
0