۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۶۲۶۱۵۸
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

جلد شانزدهم دائره المعارف قرآن کریم منتشر شد

جلد شانزدهم دائره المعارف قرآن کریم منتشر شد
مدیر گروه دائره المعارف های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از انتشار جلد شانزدهم دائره المعارف قرآن کریم در 696 صفحه خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمین علی خراسانی مدیر گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اعلام این خبر اظهار داشت: دائره المعارف قرآن کریم از پروژه‌های ملی است که برای اولین بار در این پژوهشکده در حال تدوین می‌باشد.

وی گفت: دائره المعارف قرآن کریم در مجموع مشتمل بر ۳۲۰۰ مدخل و موضوع است که حدود ۲۴۰۰ موضوع آن را موضوعات اصلی و تقریباً ۷۰۰ موضوع را موضوعات ارجاعی تشکیل می‌دهد.

مدیر گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این دائره المعارف به زبان فارسی نگاشته می‌شود و طبیعتاً مداخل این دائره المعارف فارسی است که از حرف «آ» تا «ی» ادامه دارد و پیش بینی ما این است که مجموع این مداخل در ۳۰ جلد ارائه شود.

وی با اشاره به انتشار جلد شانزدهم دائره المعارف قرآن کریم افزود: این پروژه از سال ۱۳۷۶ با حضور جمعی از طلاب حوزوی و اساتید دانشگاهی آغاز شد و تاکنون ۱۶ جلد از آن ارائه و عرضه شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خراسانی اظهار داشت: به تازگی جلد شانزدهم این دائره المعارف عرضه شده که از مدخل «سوره» تا «شیعه» را در بر می‌گیرد.

وی به مداخل تشکیل دهنده جلد شانزدهم دائره المعارف قرآن کریم پرداخت و گفت: مدخل‌های این دائره المعارف عبارت از «سوره»، «سوره؛ اهداف و مقاصد»، «شب»، «شب قدر»، «شتر»، «شجاعت»، «شجره ممنوعه»، «شرح صدر»، «شرک»، «شریعت»، «شعائر»، «شعر»، «شعور»، «شعیب»، «شفاعت»، «شقاوت»، «شق القمر»، «شک»، «شکر»، «شکم»، «شکنجه»، «شکوفه»، «شناخت»، «شورا»، «شهاب»، «شهادت»، «شهر»، «شهوات»، «شیر»، «شیطان»، «شیشه» و «شیعه» است.

مدیر گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: از ویژگی‌های دائره المعارف، نثر روان و نظام ارجاعات است که مخاطبان را به مدخل‌های مرتبط ارجاع می‌دهد.

وی افزود: هر موضوعی در حد آیاتی که در قرآن کریم درباره آن‌ها است و دیدگاه‌هایی که مفسران در خصوص آن موضوعات ارائه کرده اند، در این دائره المعارف مقاله جامع کاملی می‌تواند داشته باشد و تلاش بر این بوده که بتوانیم از منابع دست اول و معتبر برای تألیف مقالات استفاده کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین خراسانی با بیان این که موضوع قرآنی قابل بحثی وجود ندارد که در دائره المعارف قرآن کریم ارائه نشده باشد، اظهار داشت: هر موضوعی که در عرصه معارف، علوم و اعلام قرآن قابل بحث بوده و قرآن در آن زمینه مطلب و بحثی داشته است را در قالب مدخلی ارائه کرده ایم.

وی گفت: جلد شانزدهم دائره المعارف قرآن کریم در ۶۹۶ صفحه در انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.

مدیر گروه دائره المعارف‌های قرآنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره انتشار جلد هفدهم این دائره المعارف خاطرنشان کرد: با توجه بر این که تلاش بر آن است که سالانه یک جلد از دائره المعارف قرآن کریم منتشر شود، جلد بعدی این دائره المعارف در شش دوم سال ۹۹ منتشر خواهد شد. /۹۲۵/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات