۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
کد خبر: ۶۲۶۱۸۲
حجت الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی:

توان حفظ اساس دین و شریعت تنها به دست امام است

توان حفظ اساس دین و شریعت تنها به دست امام است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به جایگاه اهل بیت(ع) در نظام تشریع و ولایت تشریعی ائمه اطهار(ع)، گفت: به حصر عقلی توان حفظ اساس دین و شریعت تنها به دست امام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم عزاداری سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) در بیوت مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی خراسانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در مراسمی که به همین مناسبت در بیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد، به معرفی جایگاه اهل بیت(ع) پرداخت و اظهار داشت: از نظر شیعه ائمه اطهار(ع) دارای دو نوع ولایت هستند که ما از آن ها به ولایت تکوینی و ولایت تشریعی یاد می کنیم.

عضو هیأت مدیره مرکز خدمات حوزه‌های علمیه افزود: برای ائمه معصومین(ع) دو مقام و جایگاه تعریف شده است، اولین مقام وجایگاه مربوط است به نظام تکوین و آن عبارت است از ولایت تکوینی اهل بیت(ع) بر همه ما سوی الله یعنی کل عالم امکان تحت ولایت و تصرف این ذوات مقدسه است.

وی خاطرنشان کرد: این مطلبی است که می‌توان بر آن هم برهان عقلی اقامه کنیم و هم از قرآن و روایات اهل بیت(ع) که در حد تواتر به دست ما رسیده است نیز بر آن استدلال کنیم، که اگر هم تواتر لفظی نداشته باشد تواتر معنوی در آن قطعی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی خراسانی با بیان این که اثبات ولایت اهل بیت(ع) بر عالم امکان به وسیله منابع دینی به راحتی امکان پذیراست، خاطرنشان کرد: در زیارت جامعه کبیره که از پدر بزرگوار امام حسن عسکری(ع) به دست ما رسیده و توصیه شده که در کنار قبور ائمه اطهار(ع) بخوانیم نیز به این مطلب اشاره کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: در این زیارت آمده است که «ذل لکم کل شیء» یعنی هرآنچه در عالم هست و سراسر موجودات از جن و انس در برابر ولایت اهل بیت(ع) رام و تسلیم هستند.

وی با اشاره به جایگاه دوم ولایت اهل بیت(ع) ابراز داشت: این جایگاه همان ولایت تشریعی است که از جانب خداوند به ائمه اطهار(ع) داده شده است، یعنی اعتقاد ما این است که حضرات معصومین(ع) حافظ و نگاهبان شریعت هستند و ما به حصر عقلی این ادعا را داریم که فقط امام حافظ اصلی دین می‌تواند باشد./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات