۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴
کد خبر: ۶۲۶۲۶۷

کتاب آتش به اختیار در عرصه فرهنگی روانه بازار نشر شد

کتاب آتش به اختیار در عرصه فرهنگی روانه بازار نشر شد
رهبر انقلاب نسبت به تهاجم نرم علیه بنیان‌های اخلاقی و معنوی جامعه به مسؤولان هشدار‌های مکرر، بجا و به موقعی داد و مبارزه فرهنگی را مبارزه‌ای واجب‌تر از واجب تلقی کردند.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب آتش به اختیار در عرصه فرهنگی نوشته جمعی از نویسندگان را با نظرات علمی جناب آقایان سیامک باقری و عباسعلی عظیمی شوشتری روانه بازار نشر کرده است.

نویسنده این کتاب را در شش فصل با عنوان های: کلیات، ضرورت آتش به اختیار، ماهیت شناسی آتش به اختیار، مبانی آتش به اختیار در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، قلمروشناسی آتش به اختیار و الزامات آتش به اختیار تدوین کرده است.

برای فهم درست و کامل از کلمه آتش به اختیار و لزوم پرداخت بدین مسأله، در مقدمه کتاب چنین می‌خوانیم:

فرهنگ موضوعی زیربنایی و راهبردی در تمام جوامع و عصر‌ها به شمار می‌رود. فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می‌دهد. به فرموده رهبر معظم انقلاب «فرهنگ ستون فقرات حیات یک ملت و هویت یک ملت است.»، زیرا فرهنگ شکل‌دهنده به نگرش‌ها، ارزش‌ها، ترجیحات و رفتار‌های عمومی جامعه و بستر اصلی حرکت عمومی کشورهاست.
 
استعمار نو و فرانو بدان دلیل تشکیل گرفت که قدرت‌های سلطه‌گر به اهمیت فرهنگ پی برده بودند. از این رو، در قرن بیستم و بیست و یکم شاهد اولویت یافتن نفوذ، تضعیف، تخریب و تسخیر فرهنگی ملت‌ها از سوی این قدرت‌ها برای تسهیل. تداوم روند سیطره سیاسی و اقتصادی و امنیتی خود، به‌عنوان راهبردی کلان، هستیم. جامعه پیش از انقلاب اسلامی نیز قربانی این تهاجم بوده است.

دولت‌های غربی برای مقابله با انقلاب اسلامی نیز اگرچه در ابتدا به ابزار فرهنگی کمتر توجه داشته‌اند، ولی پس از جنگ تحمیلی هجمه‌های فرهنگی را بر مبنای برنامه‌ای جامع و هدفمند طراحی کردند و به‌تدریج شکل پیچیده‌تر، گسترده‌تر و همه جانبه‌ای به آن دادند که رهبر معظم انقلاب از آن با نام «جنگ نرم» یاد کرد.
 
از همان آغاز رهبر معظم انقلاب نسبت به این تهاجم نرم علیه بنیان‌های معرفتی، ایمانی، اخلاقی و معنوی جامعه به مسئولان سیاسی و فرهنگی هشدار‌های مکرر، بجا و به موقعی داد و مبارزه فرهنگی را مبارزه‌ای واجب‌تر از واجب تلقی کردند.

در فصل دوم کتاب، دکتر مهدی سعیدی در مقاله‌ای به ضرورت و چرایی آتش به اختیار پرداخته و در صفحه ۳۸ کتاب درباره افزایش نقش‌آفرینی تشکل‌های مردم نهاد در جامعه چنین می‌نویسد:

یکی از پدیده‌های جدید دنیای معاصر، شکل‌گیری. گسترش و رشد روزافزون تشکل‌های غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد در جوامع است. سازمان‌های مردم نهاد یا سمن یا ان جی اُ در کلی‌ترین معنای خود، به سازمانی اشاره می‌کند که به‌طور مستقیم، بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود، ولی نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین فرد فرد مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند. بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد، غیرانتفاعی و مستقل از دولت هستند و بودجه این سازمان‌ها از راه کمک‌های مردمی و در مواردی نیز با کمک سازمان‌های دولتی، دولت و یا ترکیبی از این روش‌ها تأمین می‌شود.

به‌طور کلی سازمان مردم نهاد، سازمانی و با شخصیت حقوقی مستقل، غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی است که برای انجام دادن فعالیت داوطلبانه با گرایش فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، بشر دوستانه و بر اساس قانونمندی و اساس‌نامه مدون رعایت چهارچوب قوانین موضوعه کشور و مفاد آئین‌نامه‌های اجرایی آن فعالیت می‌کند.

تشکل‌های مردم نهاد از دل توجه به جایگاه جامعه مدنی تشکیل می‌گیرد، هر جه قوام جامعه مدنی در نظامی سیاسی استوارتر باشد، شاهد فعالیت بیشتر این تشکل‌ها خواهیم بود. امروزه گسترش سازمان‌های مردم نهاد در جهان به یکی از رویکرد‌های مؤثر در مسیر حل مشکلات اجتماعی، فرهنگی، زیست‌محیطی و گاه سیاسی و اقتصادی منجر می‌شود و برخی از دولت‌ها در تلاش‌اند که با رویکردی تعاملی با این نهاد‌های غیردولتی برخورد کنند و برای حل بحران منطقه‌ای و ملی از آنان مدد جویند.

دکتر مهدی مؤذنی عناوین مقاله قلم روش شناسی آتش به اختیار را چنین برمی‌شمارد:

حوزه اندیشه (نظریه‌پردازی در زمینه علوم انسانی، شناسایی و تبیین نظریه‌های اسلامی موجود، ترویج و تبلیغ علمی و محققانه نظریه‌های اندیشمندان اسلامی، نقد و بررسی موشکافانه و عالمانه نظریه‌های لیبرال و غربی در حوزه‌های علوم انسانی، حضور فعال و اثرگذار علمی در برنامه‌های علوم انسانی و محافل اندیشه‌ای بین‌المللی و ملی)، حوزه اخلاق فردی و اجتماعی، حوزه دین، حوزه هنر، حوزه رسانه و تبلیغات، حوزه فضای مجازی، حوزه تعلیم و تربیت، حوزه دانش و حوزه فرهنگ عمومی و سبک زندگی.

وی در ادامه در توضیح آتش به اختیار بوردن در حوزه فضای مجازی چنین می‌نویسد:

برخی از اقدام‌هایی که می‌توان به‌صورت خودجوش با عنوان آتش به اختیار در این حوزه انجام داد، در زیر بیان می‌کنیم:

- حضور گسترده نیرو‌های انقلابی در فضای مجازی و توسعه شبکه تبادل محتوای ارزشی

- از دسترس خارج کردن محتوا‌ها و شبکه‌های آسیب آفرین

- طراحی فرآیند انجام دادن عملیات‌های روانی در فضای مجازی به نفع جریان انقلابی

- تولید محتوا برای پاسخ به شبهه‌ها و ایجاد چالش برای جبهه باطل به‌عنوان موضعی فعالانه

- ابتکار عمل برای افزایش ارتباط و انسجام بین نیرو‌های مذهبی برای استفاده در زمان مورد نیاز

- ربودن گوی سبقت از جبهه مقابل در ایجاد گفتمان غالب ارزشی در فضای مجازی.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب آتش به اختیار در عرصه فرهنگی را در ۱۸۴ صفحه و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۳۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات