۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۲۶۳۳۴
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم(از منظر علامه طباطبایی)» منتشر شد

کتاب «الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم(از منظر علامه طباطبایی)» منتشر شد
کتاب «الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم(از منظر علامه طباطبایی)» اثر محمد ابوطالبی در 280 صفحه منتشر شد.
حجت الاسلام محمد ابوطالبی محقق پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به انتشار جدیدترین اثر خود با عنوان «الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی (ره)» اظهار داشت: این اثر غیر از بخش اول آن که مبانی و مقدمات است، سه ساحت عقیدتی، گرایشی و رفتاری را شامل می‌شود.

وی با بیان این که لب الباب این کتاب در بحث روش‌های اخلاقی است که مرحوم علامه طباطبایی (ره) این سه روش را معرفی می‌کنند، گفت: یکی از این روش ها، آن است که برای این که کار انسان اخلاقی باشد، عواقب دنیایی آن را در نظر می‌گرد؛ به عنوان مثال، می‌گوید که باید راستگو باشم تا مردم از من خوشنود شوند و ظلم نکنم تا مردم از من بدشان نیاید؛ که این‌ها آثار دنیایی روش‌های اخلاقی است.

مؤلف کتاب «الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی (ره)» تصریح کرد: مسأله دیگر، آثار اخروی روش‌های اخلاقی است که روش پیامبران و تمام شرایع گذشته می‌باشد و بسیاری از آیات قرآن به این روش تکیه می‌کند و برای این که انسان را اخلاقی بار بیاورد، فرد را به آثار آخرتی هر عملی متوجه می‌سازد؛ به عنوان مثال، می‌خوانیم که خوب باشید تا به نعمت‌های بهشتی برسید و بد نباشید تا از جهنم رهایی یابید.

وی با اشاره به سخنی از علامه طباطبایی (ره) افزود: ایشان در این باره می‌فرماید که قرآن یک روش منحصر به فردی دارد که در روش انبیای گذشته، سابقه نداشته و آن روش، اخلاق توحیدی است که در این نوع از اخلاق، می‌گویند که اگر انسان را به گونه‌ای تربیت کنیم که از نظر اعتقادی، بینش توحیدی فرد خیلی عمیق باشد یعنی اعتقادش به توحید به این معنا باشد که خداوند متعال همه کاره عالم است و دیگران کاره‌ای نیستند، اگر این بینش در حد عمیق در انسان به وجود بیاید و رشد کند، دیگر انسان به سمت کار خطا نمی‌رود.

حجت الاسلام ابوطالبی اظهار داشت: بخش دوم این اثر، بخش گرایشی است، به این معنا که انسان در وجود خود گرایشاتی دارد که از جمله آنها، گرایش محبت است؛ علامه طباطبایی (ره) می‌گوید که اگر بر روی محبت خداوند کار کنیم و انسان را شیفته و محب خدا کنیم و خدا محبوب ما شود، به طور طبیعی کاری را می‌کنیم که مورد رضایت محبوب ما است و از انجام کار‌هایی که مورد ناخوشایندی محبوب است، پرهیز می‌کنیم و این مسأله، خود به خود انسان را متخلق بار می‌آورد.

وی با بیان این که بخش سوم این کتاب مربوط به بخش رفتاری است، گفت: برخی از عبادات و رفتار‌ها سبب نزدیک شدن بیشتر انسان به خدا می‌شود و همچنین افزایش محبت خداوند در دل انسان خواهد شد و تعمیق بینش توحیدی را در بر دارد که اگر این مسأله محقق شد، در راستای تحقق اخلاق توحیدی مددکار است.

مؤلف کتاب «الگوی اخلاق توحیدی در قرآن کریم از منظر علامه طباطبایی (ره)» با بیان این که اثر مذکور در ۲۸۰ صفحه تدوین شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به این که از جمله اهداف قطب‌های فکری و فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرجعیت قرآن کریم است، این اثر به نحوی مرجعیت قرآن را در بُعد اخلاقی می‌رساند.

شایان ذکر است که این اثر، از جمله آثار پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی) است. /ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات