۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۶۲۶۳۸۲
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

قرآن بی ولایت قابل فهم و درک نیست

قرآن بی ولایت قابل فهم و درک نیست
آیت الله فاضل لنکرانی با بیان مسئله وراثت قرآن، وجود تالی تلو معصوم را رد کرد و از لزوم کار اجتهادی در روایات اعتقادی و پرهیز از اسباب اختلاف بین مسلمین سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین و استاد عالی حوزه علمیه قم در جمع طلاب مرکز تطبیقی مذاهب اسلامی واقع در مشهد با قرآئت آیه 32 سوره فاطر به بیان وراثت قرآن پرداخت.

وراثت قرآن

آیت الله فاضل لنکرانی با قرائت«ثُمَ‌ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ‌ الَّذِينَ‌ اصْطَفَيْنَا مِنْ‌ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ‌ ظَالِمٌ‌ لِنَفْسِهِ‌ وَ مِنْهُمْ‌ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ‌ سَابِقٌ‌ بِالْخَيْرَاتِ‌ بِإِذْنِ‌ اللَّهِ‌ ذٰلِکَ‌ هُوَ الْفَضْلُ‌ الْکَبِيرُ» بیان داشت: مسئله وحی کتاب به پیامبر در قرآن بارها مطرح شده اما در این آیه 32 سوره فاطر مسئله بعد از آن یعنی وراثت کتاب را بیان کرده است.

وی افزود: یک مسئله نزول وحی و قرآن، و دیگری مسئله وراثت کتاب را داریم که البته اختصاص به قرآن ندارد بلکه در همین قرآن وراثت کتاب در دیگر امم مطرح شده است مثل آیه 53 سوره غافر که می فرماید«وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْهُدَى‏ وَأَوْرَثْنَا بَنِى إِسْرَآئِیلَ الْکِتَابَ‏»

وارثان قرآن

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: خداوند با نزول قرآن مسئله را خاتمه نمی دهد بلکه در آیه 31 به بیان نزول وحی و در ادامه یعنی آیه 32 به وراثت آن پرداخته است که تا روز قیامت این جریان ادامه دارد و این کتاب ارث به همه بشریت بعد نزول آن رسیده است.

وی افزود: این آیه شریفه در مقام بیان وارثان کتاب است آنهایی را نام می برد که انتخاب و برگزیده از سوی خدا هستند. می فرماید وارثان کسانی که از میان بندگانمان هستند که ما آنها را برگزیدیم « الَّذِينَ‌ اصْطَفَيْنَا مِنْ‌ عِبَادِنَا » یا خصوص ائمه معصومین علیهم السلام هستند که برخی از روایات هم شاید این را دلالت کنند یا همه ائمه معصومین و عالمان و هرکسی که این کتاب را به وراثت اخذ کرده باشد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: بحث است که بین اصطفا و اختیار فرق است یا نه؟ که خیلی از لغتیین می گویند فرق ندارد و برخی هم می گویند «اصطفا اخذ شی من بین الاشیاء» است منتهی آن، بهترین اشیاء است.

وی ادامه داد: قرآن می گوید کتاب را به ارث گذاشتیم وارث چه کسانی هستند «الَّذِينَ‌ اصْطَفَيْنَا مِنْ‌ عِبَادِنَا» این وارثین کتاب سه گروه هستند یک گروه ظالم به نفس هستند یک گروه مقتصد ویک گروه سابق بالخیرات به اذن الله هستند.

وی افزود: اگر ضمیر «فمنهم» به همین مصطفون(برگزیدگان از میان بندگان) برگردد یعنی هرکسی که قران برای او به ارث رسیده این برگزیده از عباد خداست که این احتمال روشن است که همه امت پیامبر برگزیده های از عباد خدا هستند و این یک افتخاری برای ما و امت پیامبر است که خدای تبارک و تعالی برگزیده است. ظاهر آیه همین است که این قرآن را امت های گذشته قابلیتش را نداشتند تا با این عظمت و جامعیت و ابعاد گسترده درک کنند فقط امت پیامبر قابلیت تحمل آن را دارند.

فضل کبیر/ پاسخگویی قرآن در هر زمان

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: خدا می فرماید اینها سه گروهند یک گروه ظالم بنفسه هستند به حسب روان معنا کنیم یک عده آنهایی هستند که به خودشان ظلم کردند و این سرمایه بسیار عظیمی که در اختیار ما بود را مورد توجه قرار نداده  و به آن عمل نکردند که این ظلم به خودشان است. گروهی دیگر که راه میانه را پیش گرفتند و مقداری به آن عمل کردند. اما گروه سوم تا توانستند به قرآن عمل کردند و به اذن خدا از بقیه بشریت سبقت گرفتند.

وی افزود: بعد فضل کبیر را مطرح می کند که در همین قران خداوند می فرماید فضل من شامل یک عده خاصی می شود اینجا تعبیر می کند این فضل، فضل کبیر است یعنی کسانی که به قرآن عمل می کنند و وجودشان را قرانی می کنند  و قرآن را در هر زمانی برای همان زمان برای مقابله با افکار باطل استفاده می کنند.

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر در هر زمانی نحله ها و فرقه ها و مذاهب که دارای افکار باطلند وجود دارند و این از قدرت  و هنرنمایی قران است که در هر زمانی هر فکری مطرح شود با آن مقابله می کند. پس در هر زمانی هر مشکل و فتنه ای ایجاد شود انسان خدمت قران برود.

سابقون در خیرات/ قرآن بی ولایت قابل فهم و درک نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: فرد اعلی «سابق بالخیرات» ائمه معصومین علیهم السلام هستند اما این احتمال وجود دارد که عالمان دین هم سابق بالخیرات باشند باید قرآن را نصب العین خودشان قرار بدهند.

وی افزود: کسی که قرآن را توجه نمی کند ظالم بنفسه است  مثل وارثی که ارثی به او می رسد آن را در یک جایی قرار می دهد و ذره ای هم استفاده نمی کند. خدا قران را برای امت پیامبر به عنوان ارث قرار داده است و همین شاید یک وجه شرافت امت پیامبر بر امت های گذشته است که برخی از آیات هم این را تایید می کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد هر انسان خدمت قران برسد و از آن بهره برداری کند البته نه قرآن بدون ولایت ائمه معصومین!  که قابل فهم و عمل نیست بلکه قرآن با ولایت راهگشاست وکلید حل مشلات را به انسان می دهد.

افکاری با لباس دین علیه دین/ تالی تلو معصوم نداریم

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: می توانیم افکاری که در هرزمانی به وجود می آید که گاهی برای مقابله با دین است و گاهی در لباس دین، افکاری که ممکن است برخلاف دین ایجاد شود را به برکت قرآن حل کرد.

وی افزود: یکی از افترائات از قدیم بود و کم و بیش الان نیز وجود دارد این است که برخی می گویند، بعضی از عرفا تمام مقامات ائمه معصومین را دارند! اگر این درست باشد باید آنها هم در کنار قرآن ثقل دیگر باشند پس چرا ائمه فقط به این عنوان معرفی شدند؟ خود قرآن آیاتی دارد که در مورد ائمه می فرماید علم الکتاب در نزد اینها است غیرآنها چه کسی علم الکتاب دارد؟

وی ادامه داد؟ تعبیر تالی تلو معصوم غیر دقیق و غیر صحیح است معصوم تالی تلو ندارد. هزاران فقیه، فیلسوف و عارف را کنار هم بگذارند نمی توانند مدعی علم عَشری از این کتاب باشند حتی اگر دقیق مطرح کنیم هیچ کسی باطن یک آیه ای را نمی تواند درک کند مگر از طریق ائمه معصومین علیهم السلام و هر آیه بواطنی دارد و تنها گروهی که علم به بواطن دارند ائمه هستند.

علم الکتاب و مرزبندی قرآن

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: کدام فقیه مدعی این است که علم الکتاب دارد اصلا امکان ندارد وقتی به قرآن مراجعه کنیم و معیار قرار دهیم آن زمان مرز میان معصوم و غیره معصوم برای ما روشن می شود دیگر نگوییم اینها کنار معصومین هستند.

وی افزود: گاهی ممکن است طلبه یا شخصی را با تعابیرجذاب مثل چشم برزخی و طی الارض و غیره به ائمه نزدیک کنند در حالی که این کارها را برخی مرتاضین نیز می توانند انجام دهند اما این علم الکتاب را از طریق کدام سیروسلوک می توان به آن رسید؟ ظاهر قرآن را با ریاضت می توان حفظ کرد مثل کربلایی کاظم معروف اما، علم الکتاب فقط به ائمه عنایت شده ما به برکت قرآن می توانیم مرز بین ائمه و غیر آنها را در همه ابعاد جدا کنیم.

وی ادامه داد؟ فقه نزد ائمه است نه ابوحنیفه و دیگران، این را صریحا بیان می کنیم. اخلاق را باید از این خاندان آموخت و عرفان را آن مقداری که قابل قبول است از آنها درس گرفت. عرفانی که بشر می خواهد بسازد اگر آموزگارش علی بن ابی طالب(ع) است قبول می کنیم اما از غیر او نمی پذیریم.

تخصص در مذاهب با غور در قرآن حاصل می شود

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: فضل بزرگ این راهی که من و شما در آن قرار گرفتیم است برای عبور از مقتصد و رسیدن به گروه سابق الخیرات است مخصوصا این مجموعه مبارک که به همت حجت الاسلام والمسلمین آقای افضل آبادی تاسیس شد که از عنایات امام هشتم است مجموعه ای منظم و مفید با برنامه های بسیارخوب و آینده  امیدوار کننده ان شالله.

وی افزود: اگر شما می خواهید متخصص مذاهب الهی شوید هرچه در قرآن غور کنید در این راه موفق تر خواهید شد گاهی یک آیه کلید جواب و برخورد با صد فرقه است با قرآن انس داشته باشید و فتنه ها و مذاهب را که هر روز جدید تر می شود رصد کنید از قرآن و کلام خدا بهره بردارید تا پاسخ بدهید.

از اسباب نزاع و اختلاف بین مسلمین پرهیز شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: هر آنچه سبب اختلاف و نزاع بین مسلمین شود باید از آن اجتناب کرد اصل مسئله امامت باید به آن بها داد و دشمنی با دشمنان اهل بیت و دوستی با دوستداران ایشان را باید بها داد. یکی از دعاهامان این باشد که خدایا حب ائمه را در قلب ما زیاد کن و حب دوستداران آنها را در دل ما قرار بده.

وی افزود: در مقابلش کسانی که حق ائمه را نادیده گرفتند و مورد لعن پیامبر واقع شدند را نیز داریم. منتهی نباید کاری صورت گیرد که دیگر فرقه ها و گروه های اسلامی تحریک شوند بهانه نباید دستن دشمن داد از این سواستفاده می کند و دنبال این قضیه است.

وی ادامه داد: حقائق و علم به آن نزد ائمه است یعنی در همین علوم الهی در مورد معرفت خدا  و صفات و شناخت از خدا هیچ راهی غیر آنکه قرآن و اهل بیت بیان کرده نداریم. بله شبهات غربی ها  زیاد مطرح شده و آنها باید در این مراکز اینچنینی مطرح شود و در آیات و روایات جواب آن پیدا و پاسخ داده شود.

لزوم کار اجتهادی در روایات اعتقادی

آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: نمی شود شُبه ای باشد که قرآن و روایت در موردش نباشد درمسائل اعتقادی، قران عزیز و روایات همتشان این بوده که هیچ نقطه ابهامی وجود نداشته باشد منتهی باید دنبالش برویم. روایات اعتقادی زیاد داریم اما کار اجتهادی صورت نگرفته یعنی ما قواعد اعتقادی را از این روایات در بیاوریم همانطور که قواعد فقه را در آوردیم آن وقت می توانیم بسیاری از شبهات روز را پاسخ بدهیم.

وی افزود: باید آخرین شبهات را دانست اما جواب اصلی اش در فلسفه فلان فیلسوف یا عرفان فلان عارف نیست بلکه در قرآن و روایات است این «تارکم فیکم الثقلین» یعنی هرچه شما نیاز داشته باشید اینجاست نه جای دیگر و این گروه ها که مقابل اهل بیت دکان و دستگاه زدند برای از اعتبار انداختن بیان پیامبر بود.

زیارت عبدالعظیم نباید در عرض زیارت اربعین قرار بگیرد

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان نسبت به پرسش یکی از طلاب از برابری ثواب عبدالعظیم حسنی با امام حسین(ع) بیان داشت: نمی شود به صورت مطلق رد یا تایید کرد عبدالعظیم یک مقامی دارد و زیارتش ثوابی دارد اما اگر بخواهد در عرض زیارت اربعین قرار بگیرد قبول نداریم فرهنگ اهل بیت هم این را قبول ندارد. مثل زیارت امام رضا و یک مرجع تقلید که قابل مقایسه نیست.

وی افزود: این غلط است که، زیارت کسی که از نجف پیاده می رود کربلا با زیارت عبدالعظیم ثوابش یکی باشد خیر این غلط است. القاء این به مردم و جامعه درست نیست اگر بگوییم حالا که دستمان از کربلا کوتاه است جای آن امام زاده یا حتی مرجع تقلید زنده را ببینیم در جای خودش ارزش دارد نه به اندازه آن و این روایت زیارت عبدالعظیم تنزیلی است که عمومیت ندارد. از آن استفاده نمی شود که هر قدمی از زیارتش مثل زیارت امام حسین حج و عمره ای پاداش دارد.

وی ادامه داد: کسی که نتوانست آنجا برود تفضلا این زیارت را به آن اندازه  ثواب می دهند اما نمی توان گفت دعا در حرم عبدالعظیم مثل دعا در زیر قبه حسینی است یا نماز در این حرم مثل نماز در حرم امام حسین است به اصطلاح فنی، تنزیل در اقل مراتب و بعض موارد است از آن عموم استفاده نمی شود برفرض که اصل روایت هم معتبر باشد./933/پ202/ب1

جواد رستمی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
France
۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳
واقعا عالمند ایشون
صحبت های مفید وعالمانه
چقدرخوبه که شما اینهارو پوشش میدید ورسانه های دیگه غافلند
3
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
کمیل بن زیاد شبی با حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام در کوچه‏های کوفه قدم می‏زد، که صدای قرآن دلنشینی کمیل را شگفت زده ساخت،
صدائی را شنید که بگونه محزونی قرآن می‏خواند:
اَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیل [1] .
«آیا آنها با ارزش می‏باشند یا آنکه شب را به عبادت می‏گذراند؟»
امام علی‏ علیه السلام که متوجّه شگفت زدگی کمیل شد فرمود:
آیا صدای قرآن این مرد تو را به تعجّب واداشته؟ در حالی که این مرد بزودی وارد جهنّم می‏شود.
کمیل بیشتر تعجّب کرد و نمی‏دانست آن شخص کیست؟
او یکی از منحرفان خوارج بود که عقیده سالمی نداشت، و امام زمان خود را بدرستی نمی‏شناخت و طعمه سیاستمداران نهروان شد.
پس از جنگ نهروان در حالی که حضرت امیرالمؤمنین‏ علیه السلام اشاره به جنازه‏ای می‏کرد به کمیل فرمود:
این جنازه همان شخصی است که آن شب آیه، اَمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّیل را می‏خواند. [2] .

پی نوشت ها:
[1] سوره زمر آیه 9.
[2] سفینةالبحار ج2 ص497.
3
0
خرمی
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
محتوای بسیار عالی و روانی بود دستتون درد نکنه
اخباریست که وقت ادم را تلف نمی کند بلکه یه چیزی به دانسته هامون اضافه می کنه
2
0
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
واقعا قرآن بدون ولایت قابل فهم و درک نیست
هردو ثقل باید توامان باشند
2
0
خوش بین
Iran, Islamic Republic of
۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱
ان شالله ماهم سابق بالخیرات بشیم
ممنون بابت اطلاع رسانی مطالب ایت الله فاضل ایشون همیشه نغز صحبت میکنن
2
0
جعفری
Iran, Islamic Republic of
۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
این بخش لباس دین و مطالب اینچنینی فکر می کنم کنایه به عرفانی ها و اخباری های مشهد بود
:))
1
0
حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
هیچ کس نیست جلو بعضی آخوندارو بگیره هرچی دلشون میخاد میگن روی منبرا
1
0