۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
کد خبر: ۶۲۶۳۹۴

افشاگری سی‌ان‌ان درباره انتقال محرمانه سلاح‌های آمریکا به یمن

افشاگری سی‌ان‌ان درباره انتقال محرمانه سلاح‌های آمریکا به یمن
یک کلیپ ویدئویی نشان می‌دهد که سلاح‌های آمریکایی هفته گذشته علیرغم مخالفت‌های کنگره، به ائتلاف سعودی در جنوب یمن منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، یک کلیپ ویدئویی به تازگی منتشر شده که نشان می‌دهد دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیرغم مخالفت‌های کنگره، در حال انتقال محموله تسلیحات به ائتلاف تحت رهبری ریاض در بندر «عدن» واقع در جنوب یمن است.

بنا به گزارش سی ان ان، کلیپ ویدئویی گرفته شده از این صحنه، خودروی زرهی آمریکایی «اوشکوش» را در تاریکی اوایل صبح نشان می‌دهد که انواع گوناگونی از تسلیحات آمریکا در حال تخلیه شدن از این خودروها هستند.

عدن منطقه تحت کنترل ائتلاف ریاض در یمن است که شرکای اصلی این ائتلاف همچنان با تسلیحات ساخت آمریکا به تجاوزات خود در این کشور ادامه می‌دهند.

دولت ترامپ در حالی به ریاض سلاح منتقل می‌کند که کنگره با فروش بیش از هشت میلیارد دلار تسلیحات آمریکا به عربستان سعودی به دلیل نقض حقوق بشر در یمن و همچنین ارتباط مقامات این کشور با قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی مخالفت کرده بود.

سی ان ان که صحت این کلیپ ویدئویی را تأیید کرده است، گزارش می‌دهد چندین نفر از شاهدان ماجرا به سی ان ان گفته اند که مقامات یمنی تحت حمایت ائتلاف سعودی در حال بازداشت و بازجویی از مظنونینی هستند که از این صحنه فیلمبرداری کرده و آن در اختیار رسانه‌ها قرار داده‌اند.

بنا بر این گزارش، آمریکا هفته گذشته، محموله تسلیحات خود را به عدن منتقل کرده است و سی ان ان با استفاده از اطلاعات فرد افشاکننده و اسناد مربوط به بندر عدن، پی برده است که کشتی که تسلیحات آمریکا را در هفته گذشته در عدن حمل می‌کرده است، کشتی سعودی «بحری هفوف» بوده است.

بررسی داده‌ها، حاکی از آن است که آخرین مکان ثبت‌ شده این کشتی، تاریخ 17 سپتامبر (26 شهریورماه) و بندر جده بوده است و یک روز بعد این کشتی به سمت بندر سودان حرکت کرده است. سپس سیستم ردیاب کشتی قبل از آنکه مجدداً در تاریخ 29 اکتبر (7 آبان ماه) در عدن فعال شود، خاموش شده است.

واشنگتن در حالی به صورت پنهانی چنین سلاح‌هایی را به ائتلاف ریاض منتقل کرده است که تا 31 اکتبرماه (9 آبان ماه)، بیش از صدهزار نفر از سال 2015، جان خود را در یمن از دست دادند.

در ماه فوریه، تحقیقات سی ان ان فاش کرد که عربستان سعودی و امارات عربی متحده، تسلیحات ساخت آمریکا را به گروههای القاعده، سَلفی‌ها و دیگر گروههای شبه‌نظامی که در یمن مبارزه می‌کنند، منتقل کرده‌اند.

پنتاگون و مقامات سعودی تاکنون درباره این خبر اظهارنظر نکرده‌اند.

اوایل مردادماه سال جاری میلادی، رئیس‌جمهور آمریکا سه قطعنامه کنگره این کشور را که خواستار جلوگیری از فروش «اضطراری» سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده عربی بودند وتو کرد. 

آمریکا از زمان آغاز جنگ علیه یمن با ارائه کمک‌های اطلاعاتی و فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات از ائتلاف متجاوز به یمن حمایت کرده است و این در حالی است که حملات ائتلاف سعودی در یمن به نابودی زیرساخت‌های یمن و شیوع فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور عربی منجر شده است.

ارسال نظرات