۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۹
کد خبر: ۶۲۶۴۰۷
در گفت و گویی تشریح شد؛

شاخصه های اصلی یک منبر خوب

شاخصه های اصلی یک منبر خوب
مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان این که منبر باید دارای محتوایی مستند، علمی و متقن باشد،گفت: قرآن محور بودن منبر، از شاخصه های اصلی یک منبر خوب است.

حجت الاسلام یحیی کمال مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به اهمیت منبر اظهار کرد: علامه مجلسی در مورد اولین منبر در تاریخ اسلام می نویسد: «وقتی حضرت رسول(ص) به مدينه هجرت کردند و مسجد نبوی را بنا كردند، در کنار محراب مسجد، درخت خرمایى خشك و كهنه بود و هرگاه حضرت خطبه مى خواندند، بر آن درخت تكيه مى کردند؛ یکی از مسلمانان پسشنهاد کرد: يا رسول اللّه! رخصت ده كه براى تو منبرى بسازم كه در وقت خطبه بر آن قرار گيرى، و چون اجازه یافت براى حضرت منبرى سه پايه ساخت.

وی به قداست و جایگاه منبر پرداخت و گفت: پیامبر اکرم(ص) در این خصوص می فرماید: «أَ لَا أُحَدِّثُكُمْ عَنْ أَقْوَامٍ لَيْسُوا بِأَنْبِيَاءَ وَ لَا شُهَدَاءَ يَغْبِطُهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْأَنْبِيَاءُ وَ الشُّهَدَاءُ بِمَنَازِلِهِمْ مِنَ اللَّهِ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ؛ آيا به شما خبر دهم از گروه هايى كه از پيامبران و شهيدان نبوده، ولی در روز رستاخيز پيامبران و شهيدان به جايگاه هاى ايشان در پيشگاه الهى كه بر منابری از نور است، غبطه مى خورند؟» گفته شد: اى رسول خدا ايشان كيستند؟ حضرت فرمود: «هُمُ الَّذِينَ يُحَبِّبُونَ عِبَادَ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ وَ يُحَبِّبُونَ اللَّهَ إِلَى عِبَادِهِ؛ آنها کسانی هستند که بندگان خدا را نزد خدا محبوب می کنند و خدا را نزد بندگانش محبوب می گردانند»؛ اصحاب گفتند: محبت خدا بر دل بندگان افكندن را فهميديم، ولى ندانستیم بندگان را چگونه محبوب خداوند قرار مى دهند؟ آن حضرت فرمود: «يَأْمُرُونَهُمْ بِمَا يُحِبُّ اللَّهُ وَ يَنْهَونَهُمْ عَمَّا يَكْرَهُ اللَّهُ فَإِذَا أَطَاعُوهُمْ أَحَبَّهُمُ اللَّهُ؛ بندگان را به آنچه خداوند دوست دارد فرمان مى دهند و از آنچه ناخوشایند اوست باز مى دارند و هر گاه از آنان اطاعت كنند خداوند ايشان را دوست مى دارد».

مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره فرمایشی از رهبر معظم انقلاب، به ویژگی ها و شاخصه های یک منبر خوب پرداخت و بیان کرد: مقام معظم رهبری بارها تأکید فرمودند «محتوای یک منبر خوب باید دارای سه بخش اعتقادی، اخلاقی و سیاسی ـ اجتماعی متناسب با نیازهای روز باشد».

حجت الاسلام کمال به برخی از این ویژگی ها اشاره و ابراز داشت: علاوه بر مطالب یاد شده، منبر خوب باید دارای محتوایی مستند، علمی و متقن بوده و از مطالب بر پایه خواب، داستان ها و روایات ضعیف و نقل قول از افراد، خالی باشد.

وی با بیان این که گفتار مبلغ با رفتارش مطابقت داشته باشد، اضافه کرد: مبلغ باید به آنچه در منبر می گوید، با تمام وجود ایمان و باور داشته باشد و به اندازه سخن بگوید.

وی مخاطب شناس بودن مبلّغ را دیگر ویژگی یک منبر عنوان کرد و گفت: اینکه بداند با چه کسانی سخن می گوید و مخاطبانش چه کسانی، از چه قشری، چه سنی و سطح سوادی و جنسی هستند و دغدغه و مشکلات جامعه پیرامون آنها چیست.

مدیرکل تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: گاهی محتوا، شیوه و ابزار مبلّغ خوب است اما پیامی که ارائه می دهد، برای این مخاطب نیست.

حجت الاسلام کمال اظهار کرد: مؤدبانه و محترمانه و به دور از عصبانیت و فحاشی و ادبیات آمرانه سخن گفتن و استفاده از عبارات دلنشین و قرآن محور بودن منبر، از شاخصه های اصلی یک منبر خوب است./ج

مهدی فلاحی
ارسال نظرات