۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۶۲۶۴۳۴
آیت‌الله تحریری تاکید کرد؛

برگزاری مجالس لعن، بدعت لندن نشین ها برای نابودی وحدت امت اسلامی + فیلم

برگزاری مجالس لعن، بدعت لندن نشین ها برای نابودی وحدت امت اسلامی + فیلم
آیت الله تحریری برگزاری مجالس لعن را بدعت لندن نشین ها در راستای پایین آوردن شأن شیعیان بیان کرد و گفت: نابودی وحدت امت اسلامی هدف شیعه انگلیسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که با موضوع «مواعظ اخلاقی تربیتی امام صادق(ع) به عبدالله جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: حضرت در فرازی از این کلام اشاره به رذائل اخلاقی می کنند که اگر مومنان به آن مبتلا شوند موجب زوال ایمان آنان می شود.

وی با بیان اینکه رذائل اخلاقی آثار نامطلوب در وجود فرد و جامعه می گذارد، ادامه داد: این رذائل اخلاقی در انسان غیر مومن نیز امکان تحقق دارد زیرا ریشه رذائل اخلاقی توجه و تمایل خاص به دنیا و شؤونات دنیوی است که به صورت عمیق مورد توجه قرار می گیرد.

آیت‌الله تحریری افزود: اگر این رذائل در وجود انسان مومن آشکار شود نه تنها آثار نامطلوب دنیایی خواهد داشت بلکه زندگی دنیوی او با خلل معنویات روبرو خواهد شد، چه بسا اگر این خصوصیات در وجود مومن ادامه دار و در عمل مرتکب کار خلاف شود و بدون توبه از دنیا برود آثار نامطلوب آخرتی را نیز شاهد خواهد بود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید براینکه مومن در کسب فضائل و رفع رذائل اخلاقی باید کوشا باشد، اظهار داشت: این انتظار از غیر مومن وجود ندارد، اگر دیده می شود در وجود انسان غیر مومن فضائلی وجود دارد به طور قطع از آثار مطلوب آن بهره می برد، اما این بهره تنها در حیطه زندگی دنیوی است و در عالم آخرت از حیات ایمانی و اخروی بی بهره خواهد ماند مگر شرایط خاص، اینکه در عالم دنیا با مومنان دشمنی نداشته باشد یا اگر با وادی ایمان برخورد کرد وارد آن شود، چنین افرادی زمینه و امکان نجات برایشان فراهم می شود.

وی افزود: بنابراین اگر بخواهیم در جهت حفظ ایمان تلاش کنیم نه تنها باید در جهت اصلاح اعمال خودمان بکوشیم بلکه در راستای اصلاح حالات نفسانی خود نیز باید تلاش کنیم زیرا اگر حالات نفسانی انسان خوب باشد او را به صلاح عمل هدایت می کند اما اگر بد باشد به فساد عمل می کشاند لذا انسان باید نفس خودش را کنترل کند.

آیت‌الله تحریری حسد را یکی از صفات مذموم و از رذائل اخلاقی بیان کرد و گفت: انسان حسود نسبت به داشته های دیگران تنگ نظر است و چشم دیدن خوبی و یا کمال کسی را ندارد و تنها خود را مستحق آن می داند؛ اگر کسی کمال دیگری را ببیند و بگوید ای کاش من هم داشته باشم پس تلاش کنم از راهی که او رفته من نیز بروم تا به نتیجه برسم؛ این غبطه است و با حسد فرق دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی مطالعه احوالات خوبان را یکی از راه های کسب خوبی ها دانست و ادامه داد: قرآن کریم از حالات خوب خوبان آیاتی را بیان می کند تا انسان با متنبه شدن آن صفات را کسب کند و خوبان را الگوی خودش قرار دهد؛ قرآن کریم می فرماید: بندگان ما را به یاد بیاور که پاکشان کردیم آنان نزد ما انتخاب شدگان و در زمره خوبان هستند، این یادآوری ها به ما این تذکر را می دهد که به جنبه های خوب آنان توجه کنیم و در کسب آن خوبی ها کوشا باشیم.

وی با بیان اینکه انبیای الهی منتخبان خاص الهی هستند، ابراز کرد: انبیا و اولیای الهی الگو و محور همه خوبی ها هستند از این رو در عالم دنیا هرگز نباید این محورها فراموش شوند و یا تغییر پیدا کنند.

آیت‌الله تحریری بیان داشت: اینکه انسان در درون خود بگوید چرا دیگری دارد و من ندارم، حالتی است که به طور طبیعی در زندگی دنیایی انسان وجود دارد آن هم به جهت خودخواهی است که در نهاد انسان هست اما به سبب انحصار طلبی اگر بگوید او نداشته باشد و من داشته باشم به این وسوسه حسد می گویند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: این حالت و ذهنیت گناهی ندارد که بیاید، برود و نماند مذموم نیست؛ در قلب آدمی دو منفذ وجود دارد که اولی مربوط به منفذ رحمان است و به خوبی ها اختصاص دارد و منفذ دیگر منفذی است که شیطان از آن می دمد و انسان را به امور باطل و شر در جنبه های عملی و مسایل اعتقادی وسوسه می کند؛ این حالات همه در راستای امتحان و کمال آدمی است.

وی با تاکید بر اینکه انسان نباید اجازه دهد رذائل اخلاقی در وجود او باقی بماند، ادامه داد: انسان اگر با حالت حسد روبرو شد باید آن را جهت دهد برای مثال زمانی که خوبی دیگری را دید چشم به روی آن خوبی ها نبندد و تلاش کند خودش نیز آن خوبی ها را از راه صحیح کسب کند.

آیت‌الله تحریری اضافه کرد: شخص حسود نمی خواهد خوبی دیگران را ببیند از این رو برای عملیاتی کردن حسادتش دست به دروغ، غیبت و تهمت می زند و مرتکب گناه می شود اما تا زمانی که این حالت درونی به عمل کشیده نشود گناه ندارد و تنها یک حالت نفسانی بد محسوب می شود و تنها انسان با خودخوری خودش را اذیت می کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر اینکه شخص حسود هرگز سیادت پیدا نمی کند، گفت: امام علی(ع) فرمودند: ریشه امراض حسد است  و انسان حسود از روی حسادت مدام آه می کشد؛ نتیجه دنیوی فضایل اخلاقی آرامش روحی و روانی است، اگر انسان این راهکار معنوی را براساس فرمایش آیات و روایات در وجود خود تقویت کند نیازی به استفاده از قرص های روان درمان پیدا نمی کند.

وی با اشاره به اینکه امامان معصوم(ع) با شخصیت و اخلاق خوبشان در جامعه حتی در قلوب دشمنان نفوذ داشتند، اظهار داشت: دشمنان مدام با هزاران نقشه و ترفند درصدد بودند شخصیت امامان معصوم را خورد کنند اما همیشه با نقشه های شکست خورده روبرو می شدند از این رو اهل بیت(ع) را مدام در تنگنا و یا محاصره نگاه می داشتند تا مرجع مردم قرار نگیرند. اما می بینیم که با شهادت امام حسن عسکری(ع) سامرا غرق در عزا شد و گستره نفوذ معنوی امام برای همگان جلوه نمایی کرد.

آیت‌الله تحریری مهمترین دلیل شهادت اهل بیت(ع) را حسادت دشمنان بیان کرد و گفت: اهل بیت(ع) حقیقت ارتباط ولایی هستند و ما موظف هستیم معارف آنان را درست بفهمیم، امام صادق(ع) می فرمایند: بپرهیزید از اینکه نسبت به دیگری حسادت کنید چرا که اصل کفر حسد است، نخستین کسی که در عالم هستی کفر ورزید شیطان بود. گاهی حسادت با دشمنی آشکار همراه است اما گاهی به صورت نصیحت ظاهر می شود و انسان نسبت به حسادت فرد بی اطلاع است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به علامات انسان حسود، گفت: انسان حسود در غیاب حسد شده غیبت او را می کند اما زمان حضور به چابلوسی و تملق گویی مشغول می شود، متاسفانه در مسایل سیاسی و اجتماعی این امور زیاد به چشم می خورد مخصوصا از کسانی که در مسیر صلاح هستند و توقعی جز مسیر صلاح بودن را ندارند و چون عده ای نمی توانند این مهم را ببینند از این رو برنامه ریزی می کنند تا نابودشان کنند.

وی افزود: زمانی که مصیبتی به شخص محسود وارد می شود فرد حسود از روی حقد و کینه اقدام به سرزنش او می کند؛ متاسفانه در زندگی خانوادگی مسأله حسد زیاد رخ می دهد. این حسادت ها باعث رنج انسان می شود کسی که در وادی ایمان قرار دارد تنها به دنبال محبت الهی و دین خدا است.

آیت‌الله تحریری درخصوص مراسماتی که به اسم برائت برگزار می شود، گفت: برای برگزاری چنین مراسماتی توجه به سبک زندگی اهل بیت(ع) و اقتضائات انقلاب اسلامی لازم و ضروری است و باید از کسانی که از این دو محور خارج می شوند جدا شد؛ در سبک زندگی اهل بیت(ع) می بینیم آن بزرگان ارتباط خوبی با اهل سنت داشتند و به شیعیان توصیه می کردند در تشییع جنازه آنان شرکت کنند، به عیادت بیماران آنان بروند و حق آنان را ادا کنند؛ این مسائل منحصر به آن زمان نیست و امروز نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان حدیثی مبنی بر اینکه شیعه باید زینت اهل بیت(ع) باشد و موجبات بدگویی آن بزرگان را فراهم نکند، عنوان کرد: شیعیان باید دوستی و مودت را به سوی اهل بیت(ع) هدایت و دشمنی را از آنان دور کنند زیرا اهل بیت(ع) محور تمام خوبی ها بوده و از هر بدی مبرا هستند.

وی برگزاری مجالس لعن را بدعت لندن نشین ها در راستای پایین آوردن شأن شیعیان و ایجاد دشمنی بین مسلمانان بیان کرد و گفت: نابودی وحدت امت اسلامی از مهمترین اهداف شیعه انگلیسی در برگزاری چنین مجالسی است./813/پ202/ب

تعداد بازدید : 5

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 5
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بی پروا
United Kingdom
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
عالی بود
0
3
بی پروا
United Kingdom
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۶
اگر آدرس و ساعت برنامه هم پای خبر نوشته بشه خیلی خوبه
0
3
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸
وا اسفا براین نوشتار
انتشار این گونه متون دشمنی با اهل بیت حضرت رسول صلوات الله علیه است
3
0