۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۶۲۶۵۶۱
در نطق وکلای ملت مطرح شد؛

دولت چشم به بیگانگان نداشته باشد| لزوم رسیدگی سریع به زلزله‌زدگان

دولت چشم به بیگانگان نداشته باشد| لزوم رسیدگی سریع به زلزله‌زدگان
وکلای ملت خواستار توجه جدی و اقدام سریع دولت در خصوص زلزله‌زدگان شمال غرب کشور شدند.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، ۵ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۱۹ آبان ماه سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان به ایراد نطق پرداختند.

مشروح سخنرانی ناطقان میان دستور امروز پارلمان به شرح ذیل است:

به داد زلزله‌زدگان میانه برسید

فردین فرمند، نماینده مردم میانه در مجلس پارلمان در نطق میان دستور خود اظهار داشت: تیتر روزنامه‌های خارجی را بخوانید ببینید که آمریکایی‌ها چگونه از منافع خود دفاع می‌کنند. پامپئو از ارعاب برای اخراج بازرس می‌گوید و این موضوع را ظالمانه می‌داند از آن‌ها به خاطر اتخاذ این مواضع تشکر می‌کنیم چرا که با این کار باعث بیداری ملت ایران شدند. کار آمریکایی‌ها به فکر خودشان درست است؛ فکر می‌کنند از منافع خود دفاع می‌کنند، اما ما چه می‌کنیم؟ وزیر امور خارجه را به مجلس شورای اسلامی می‌آوریم و اعصاب او را به هم می‌ریزیم.

نماینده مردم میانه گفت: خدا را شکر می‌کنم که اگر عشق او نبود جوانان و بسیجی‌ها به داد مردم میانه نمی‌رسیدند، چرا که دولتی‌ها کاری نمی‌کنند. روزنامه کیهان نوشته است بسیج سریع امکانات بومی و کشوری برای کمک به زلزله‌زدگان میانه. از زلزله بم، ورزقان و کرمانشاه چه یاد گرفته‌ایم؟ آقایان برای بازدید رفتند سلفی گرفتند و بازگشتند.

فرمند بیان کرد: از وزیر جوان گله کردم که چرا موضوع تلفن همراه را در روستا‌های میانه مورد توجه قرار نمی‌دهند. مردم میانه بلد نیستند همچون سرخپوستان با دود به یکدیگر علامت دهند. ایشان با این موضوع شوخی کردند و موضوع تلفن حل نشد.

نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بسیاری از خانه‌ها در این زلزله ویران شده و از بین رفته که سال پیش زهرا عابدی دختر کوچکی در مصاحبه‌ای از وضعیت مدارس گله کرد و هنگامی که مصاحبه کننده دلیل گله کردن او را پرسید که می‌خواهد مشکل کشور خود را حل کند، اما او اولین کسی بود که از زیر آوار بیرون آوردند. به داد میانه برسید.

بخش کشاورزی ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی و تکمیلی را تامین می‌کند

سیدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا در خانه ملت در ابتدای نطق میان دستور خود با تسلیت به خانواده‌های جانباختگان زلزله و سیلاب آذربایجان و گیلان، گفت: بخش کشاورزی به خصوص محصولات چای، برنج و کرم ابریشم باید در لایحه بودجه ۱۳۹۹ بیش از گذشته مورد توجه بودجه‌نویسان قرار بگیرد. برنج و چای به عنوان موتور توسعه بخش کشاورزی سابقه طولانی در تجارت کشور‌های مختلف ایفا کرده است، اما این نقش در کشور‌های در حال توسعه مثل ایران بسیار مهمتر است.

وی ادامه داد: کشاورزی ابزار تامین معاش و خدمات زیست محیطی در فرآیند توسعه موثر است. این ویژگی‌ها بخش کشاورزی را به ابزاری منحصر به فرد تبدیل کرده است. کشور در این بخش دارای مزیت نسبی است. یکی از شاخص‌های جهاد اقتصادی ایجاد تحول اساسی و عملی در بخش کشاورزی است.

وی گفت: این تحول باید منجر به بهبود اقتصادی، اقتصادی و زیست محیطی را مدنظر قرار دهد چرا که به دلیل نگرش‌های تک‌بعدی با وجود رشد نسبتا مطلوب محصولات کشاورزی، منابع پایه تولید به شدت در حال تخریب هستند. دانش عامل اصلی تولید است به همین دلیل ایجاد تحول اساسی در بخش کشاورزی جز از طریق حرکت به سمت کشاورزی دانش‌بنیان امکان‌پذیر نیست. کشاورزی دانش‌بنیان، کشاورزی است که فرآیند‌های آن بر مبنای پژوهش‌های مدیریت می‌باشد به همین دلیل راهکار کلیدی افزایش پایداری عوامل بهره‌وری در بخش کشاورزی به ویژه بهره‌وری نیروی کار، تحقق کشاورزی دانش‌بنیان و اطلاعات‌محور است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: در مواجهه با هر یک از پیشامد‌های احتمالی، کشور نیازمند طراحی، برنامه‌ریزی و ایجاد آمادگی است. در صورت تغییر شرایط سیاست‌های غلط حاکم بر بخش کشاورزی و کاهش وابستگی به واردات در امنیت تامین مواد غذایی متکی بر منابع داخلی، می‌توان به کاهش واردات و افزایش صادرات حتی به ایجاد تراز مثبت تجاری در حوزه کالا‌های کشاورزی امیدوار بود، شرایطی که ضمن افزایش امنیت غذایی و بهبود وضعیت تولیدکنندگان محصولات کشاورزی به ویژه در مناطق روستایی به کاستن آثار تحریم بر اقتصاد کشور، این چالش را به فرصت تبدیل کرد.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس ادامه داد: بخش کشاورزی طی سال‌های اخیر ۱۴ تا ۱۶ درصد تولید ناخالص داخلی، ۲۵ درصد ارزش صادرات غیرنفتی، بیش از ۲۰ درصد اشتغال، ۸۰ درصد عرضه غذا و ۹۰ درصد مواد اولیه صنایع تبدیلی و تکمیلی را شامل می‌شود.

کشور را معطل بیگانگان نکنید

حجت الاسلام احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: در چهل و یکمین سال پیروزی انقلاب اسلامی شاهد عظمت جمهوری اسلامی و افول آمریکا و رژیم صهیونیستی هستیم.

وی افزود: رسالت ما حفظ امانت الهی است، یعنی حمایت از رهبری و انس با قرآن و بصیرت مردم. پس در این مسیرباید اول حفظ نظام که از اوجب واجبات است دوم جلوگیری از تفرقه، اختلاف و نفوذ بیگانگان و سوم تلاش برای استحکام درون تشکیلاتی نظام با اصلاح ساختار‌ها و سازماندهی دقیق با بکارگیری جوانان و نخبگان را مدنظر داشته باشیم.

عضو فراکسیون روحانیت پارلمان تصریح کرد: در دنیای امروز دیگر شرق و غرب معنایی ندارد و بلکه دشمنی جهان سلطه با اسلام ناب محمدی شکل گرفته است. در شرایط کنونی باید با تکیه بر فرمان‌های الهی، توکل به خداوند بزرگ و ریسمان الهی عترت پاک پیامبر و همچنین در زمان غیبت کبری به جانشین آن حضرت یعنی مقام معظم رهبری چنگ زد.

وی تاکید کرد: تطبیق اخلاق، سیاست، فرهنگ و اقتصاد با محتوای قرآن و عترت عملی جدی است. بی تردید و با اعتقاد راسخ می‌گویم که در این نبرد اسلام پیروز خواهد شد.

حجت الاسلام سالک با انتقاد از دولت به دلیل اهمال در رسیدگی به مشکلات مردم، بیان داشت: متاسفانه دولت کشور را معطل بیگانگان کرده است. امروز باید برای حل معضل بیکاری، معیشت مردم، گرانی و تورم به ظرفیت‌های جوانان، نخبگان و مردم و سیاست‌های ابلاغی رهبری مثل اقتصاد مقاومتی تلاش حداکثری کرد. دشمن نیز بداند ما در مقابل فشار حداکثری آمریکا و اروپا سر خم نخواهیم کرد.

گفتنی است این عضو فراکسیون روحانیت در بخش دیگری از نطق خود در خصوص «حق‌آبه‌های کشاورزان و جلوگیری از بارگذاری در استان‌های بالادستی و اقدام برای انتقال آب بر اساس قانون توزیع عادلانه آب به فلات مرکزی»، «رفع بیکاری در راستای تحقق رونق تولید، حمایت و تقویت صاحبان صنایع»، «تامین دارو برای بیماران خاص و بیمارستان‌ها» و «سند تحول آموزش و پرورش باید مسئله رتبه بندی معلم‌ها، خرید خدمتی‌ها و حق التدریسی‌ها» تذکراتی را به مسؤولان دولت دوازدهم مطرح کرد.

اشتغال و مسکن دو مانع اصلی ازدواج جوانان است

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در پارلمان در نطق میان دستور خود، ضمن تبریک سالگرد آغاز امامت و ولایت امام عصر، مهدی موعود (عج) و ایام ولادت حضرت محمد (ص)، گفت: هفته وحدت را به همه مسلمین جهان تبریک عرض نموده و از خداوند متعان تعجیل در فرج امام زمان (عج) در جهت برپایی حکومت جهانی واحد را مسئلت داریم.

وی ادامه داد: شرط اصلی وحدت مسلمین پایبندی به تعالیم دین مبین اسلام و زمینه سازی ظهور منجی جهانی و دعوت فطرت‌های الهی مردم به ندای انسان‌ساز اسلام است و این وحدت به مسلمین محدود نمی‌گردد بلکه همه ادیان الهی مخاطب این ندای الهی هستند، همانطور که خداوند در قرآن می‌فرماید:"قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَىٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ ۚ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ" بدین معنی که بگو‌ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم، و چیزی را با او شریک قرار ندهیم، و برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم. پس اگر از حق روی گردانند بگویید، شما گواه باشید که ما تسلیم فرمان خداوندیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: شرط وحدت مسلمین نیز اعتقاد به اصول دین و قرار گرفتن درحوزه ولایت الهی است و این موضوع با تبعیت از، ولی فقیه و رهبری جهان اسلام در عصر حاضر و در دوران مقاومت در منطقه کاملا تجربه شده است، هر جا شاهد تفرقه هستیم یا رهبری وجود ندارد و یا تبعیت نمی‌گردد.

وی با تاکید به ادامه راهبرد مقاومت هم در سطح منطقه و سیاست خارجی و داخلی و تشکر از برداشتن گام چهارم در فعالیت‌های هسته‌ای، تصریح کرد: همین راهبرد مقاومت را باید در اقتصاد اجرا کنیم، یعنی، توجه به ظرفیت‌های داخل کشور به جای انتظار از برجام، پسابرجام، اینستکس در عین استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی کشور و توسعه روابط تجاری با دولت‌ها و حمایت از صادرات و رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار و اجرای صحیح سیاست‌های اصل ۴۴. امید است شاهد گشایش در امور اقتصادی و معیشتی مردم و ایجاد زمینه‌های خروج از رکود و اشتغال در کشور باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم ضمن تسلیت برای جانباختگان زلزله شمال غرب و آرزوی حل مشکلات آن‌ها در این سرمای زمستان با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه خود، تصریح کرد: استان اصفهان امروز در بخش‌های اقتصادی، کسب و کار، طرح‌های نیمه تمام عمرانی، توسعه نامتوازن، آب و کشاورزی با چالش‌های جدی مواجه است. با وجود زمینه‌های مساعد پیشرفت توسعه در استان اصفهان همچنان شاهد بالابودن نرخ بیکاری بالاتر از نرخ متوسط کشور و وجود موانع متعدد کسب و کار هستیم. امروز مشکلات اشتغال و مسکن از مهمترین مشکلات اقتصادی مردم و اولین و دومین مانع ازدواج جوانان است.

فولادگر افزود: با توجه به رکودی که در پروژه‌های عمرانی، ساخت و ساز و تولید شاهد هستیم راهی جز اجرای قوانین و طرح‌های خروج از رکود و ایجاد رونق نداریم. باتوجه به محدودیت بودجه پروژه‌های عمرانی راهی جز به میدان آوردن بخش غیردولتی و مشارکت دادن آن‌ها برای اتمام طرح‌های فراوان نیمه تمام نداریم، که آن هم مستلزم بهبود فضای کسب و کار است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات آب و کشاورزی حوزه انتخابیه خود اظهار کرد: مردم اصفهان با حضور در همه صحنه‌ها انقلاب، چه زمان مبارزات قبل انقلاب و چه دوران تثبیت نظام و امنیت مرز‌ها در اولیل انقلاب، چه دوران هشت ساله دفاع مقدس و چه در دوران سازندگی همواره پیشتازی و نقش آفرینی خویش را به اثبات رسانده اند.

فولادگر افزود: ۲۵ آبان سالروز شهدای عملیات محرم و روز شهدای اصفهان است که هزار شهید در عملیات‌های مختلف تقدیم کرده است به نحوی که ۳۷۰ نفرشان تنها در یک روز تشیع شدند و عصر همان روز بزرگترین کاروان کمک‌های مردمی به دفاع مقدس اعزام گردید و امام خمینی (ره) آن جمله تاریخی را فرمودند که" در کجای دنیا شهری مانند اصفهان سراغ دارید".

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حال اگر همین مردم استان اصفهان برای احقاق حق خویش علی‌رغم چندین سال سکوت، صبر، تحمل و به انتظار تصمیم مسئلان نشستن، خود وارد عرصه شدند و در دفاع از حقوق خویش اعتراضاتی را انجام دادند و حتی اجازه سوءاستفاده ضد انقلاب و بدخواهان را در اجتماع خویش ندادند؛ بنابراین به جای برخورد و محکومیت بهتر است، عدالت و انصاف را در تصمیم‌های خویش حاکم سازیم و حق آبه‌های شرعی و سهم آب‌های عرفی و قانونی و قرار داد‌های اشتراکی درمورد آب را به رسمیت بشناسیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: از تصویب و تشکیل ستاد احیای زاینده‌رود و ساماندهی کارون که با تاخیر یک ساله و تحت مسئولیت معاون اول رییس جمهور به صورت فرابخشی شکل گرفت تشکر می‌کنیم و یادآوری می‌کنیم که اگر بخواهند در کار خویش موفق باشد باید با رعایت مصوبات قانونی و ارائه طرح‌های قانونی جدید زمینه احیای دائمی زاینده رود را فراهم نماید.

دلیل پیشنهاد تفکیک استان تهران جنوبی از استان تهران چه بوده است؟

حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز پارلمان در نطق میان دستور خود ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت به رهبر معظم انقلاب اسلامی، آحاد ملت ایران و نمایندگان مجلس به ویژه پیشکسوتان جهاد و شهادت با بیان این پرسش که علت پیشنهاد ایجاد استان تهران جنوبی در استان تهران به چه دلیل بوده است، گفت: از آنجایی که شهرستان‌های ما به این دلیل که مصائب استان بزرگ ۱۴ میلیونی تهران که ۱۷/۵ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است و مشکلات عدیده‌ای که در پی آن باید تحمل کنند به این پیشنهاد روی آورده‌ایم.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بهارستان با ۷۵۰ هزار جمعیت که ۱۲۰ هزار نفر از آن‌ها دانش‌آموز هستند و رباط کریم با ۴۵۰ هزار جمعیت که ۷۷ هزار نفر از آن‌ها دانش‌آموز هستند با فرمانداری‌های درجه ۲ و نداشتن بسیاری از اداره‌ها دارای مشکلات عمیقی هستند و شهرستان بهارستان از کمبود اداره‌هایی همچون هلال احمر، سازمان انتقال خون و ... رنج می‌برد و رباط کریم نیز با وجود برخورداری از ۶ پایگاه نظامی فاقد دادسرای نظامی و دادگاه است.

وی تصریح کرد: شهر پرند با ۳۰۰ هزار جمعیت نه فرمانداری و نه بخشداری دارد، با اینکه در ماده ۹ قانون شهر‌های جدید آمده است که آنگاه که در شهری جدید طرح تفصیلی تصویب شد همه وزارتخانه‌ها و نیروی انتظامی باید دوایر و اداره‌های خود را در آن شهر همچون شهرستان‌های مشابه ایجاد کنند.

حجت الاسلام نوروزی اظهار کرد: با وجود اینکه در ماده ۱۰ قانون شهر‌های جدید آمده است کلیه وزارتخانه‌ها، نیروی انتظامی، موسسه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلف هستند که همچون شهر‌های مشابهی که در همان محدوده جغرافیایی قرار دارند خدمات ارائه دهند، اما هنوز اداره‌های خدمت‌رسان و امنیتی در شهر پرند مستقر نشده‌اند.

وی به عنوان نماینده بهارستان و رباط کریم و وکیل و نماینده معین شهرستان‌های تربت و چنار خاطرنشان کرد: شهر جدید پرند پایتخت اول مسکن مهر است با ۳۰۰ هزار جمعیت فعلی که به ۷۰۰ هزار نفر افزایش خواهد یافت. شهر جدید گلبهار پایتخت دوم مسکن مهر با ۱۵۰ هزار جمعیت در شهرستان چناران است و این دو شهر جدید هنوز آرامستان ندارند و فاقد بیمارستان هستند و متروی آن‌ها با هزاران میلیارد هزینه‌کرد بودجه هنوز راه‌اندازی نشده است. پرند فاقد فرمانداری و بخشداری است. گلبهار بخشداری دارد، ولی ماه‌ها است که بخشدار ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به مشکلات شهرستان چناران، طرقبه و شاندیز تاکید کرد: در بخش مرکزی شهرستان چناران تعداد ۱۵ روستا و در گلبهار تعداد ۴۰ روستا فاقد شبکه گازرسانی هستند، و این در حالی است که در چند کیلومتری مشهد مقدس واقع هستند. همچنین در شهرستان‌های طرقبه و شاندیز ۱۵ روستا هنوز فاقد شبکه گازرسانی هستند و در شهرستان چناران تعداد ۱۰ روستا و در شهرستان‌های طرقبه و شاندیز تعداد ۴ روستا با اینکه در داخل مشهد مقدس قرار دارند بعد از گذشت ۴۱ سال از انقلاب اسلامی فاقد جاده آسفالت شده هستند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: در شهرستان چناران با اینکه صد‌ها چاه آب شرب مشهد مقدس در آن واقع است و سد ارداک بر روی رودخانه‌های کشف رود این منطقه واقع شده است تعداد ۶ روستای آن به آب شرب دسترسی ندارند و حتی فاقد آب کشاورزی هستند، و این در حالی است که در قانون برنامه ششم توسعه آمده است که این سد‌ها اول باید آب کشاورزی و آب شرب روستا‌های این منطقه را تامین کنند، اما آبفای مشهد مقدس نه تنها فکری به حال آن‌ها نمی‌کند، بلکه حاضر نیست پساب آن منطقه را به این بخش سرازیر کند، ضمن اینکه تعدی‌های شهرداری مشهد به شهرستان طرقبه و شاندیز از معضلات این منطقه است. /۸۵۶/
ارسال نظرات