۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۲۶۵۶۳
از سوی استاد حوزه و دانشگاه تشریح شد؛

روش های تحلیل مسائل سیاسی اجتماعی

روش های تحلیل مسائل سیاسی اجتماعی
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با اشاره به روش های تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی، گفت: مسائل حهان اسلام را مستقل از امت اسلام نمی توان تحلیل کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در نشست علمی تحلیل مسائل سیاسی اجتماعی شرایط کنونی عراق و لبنان که پیش از ظهر امروز به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سالن شیخ طوسی این پژوهشگاه برگزار شد با اشاره به روش های تحلیل مسائل سیاسی و اجتماعی گفت: مسائل حهان اسلام را مستقل از امت اسلام نمی توان تحلیل کرد یعنی حوادث در منطقه صورت می گیرد اما عوامل مهمتری در تکمیل این حوادث نقش دارند.

عضو شواری عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به عنوان مثال برخی افراد مسائلی که در زندگی اشخاص ایجاد می شود را فردی تحلیل می کنند که چنین عمل کردنی صحیح است اما این پدیده ها در زندگی فردی به تنهایی قابل تحلیل نیستند بلکه بسیاری از مسائل دارای هویت اجتماعی هستند و باید در سطح وسیع تری دیده شوند و تا آن عامل شناسایی نشود مشکل برطرف نمی شود که در جهان اسلام نیز این گونه است یعنی برخی عوامل کلی، زمینه ایجاد عوامل جزئی را ایجاد می کنند که باید آن عوامل کلی در تحلیل مسائل جزیی جهان اسلام لحاظ شوند.

وی با بیان این که رقابت جهان اسلام با جهان مدرن مهم ترین دلیل در جهت تلاش برای فروپاشی حکومت های اسلامی بوده است، اظهار کرد: البته در این فروپاشی ها مسائل جزئی تری نیز وجود دارد و اگر فردی نگاه کلان به این فروپاشی ها نداشت نمی دانستیم به چه دلیل این مسائل ایجاد شده است یا این که به چه دلیل در برخی زمان ها فرقه سازی اوج گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا خاطرنشان کرد: غفلت از دلیل اصلی ایجاد مسائل در جهان اسلام موجب می شود تحلیل صحیحی از حادثه ها صورت نگیرد که این دلیل اصلی رقابت میان جهان اسلام و جهان غرب است و جهان غرب تلاش می کند نظم نوین جهانی را ایجاد کند؛ بحث هویت جهان اسلام و بازیابی امت اسلامی در سطح جهانی پدیده ای در حال رقم خوردن است و در مسائل عراق، لبنان و ایران باید به این امور نیز توجه کرد البته این سخن به این معنا نیست که اشخاص و گروه ها نقشی در ایجاد مسائل ندارند و فقط عوامل قدرت جهانی است که همه موارد را ایجاد می کند.

وی با بیان این که جهان غرب در هر زمانی از ظرفیت های موجود به نفع خود استفاده می کند، اظهار کرد: غرب هنگامی که هویت فرهنگی، قدرت دارد از فرهنگ دینی کمک می گیرد اما زمانی که مفاهیم غربی مسلط می شوند، دیگر نیازی به این پوشش ندارد و در قالب احزاب مانند لیبرالیسم خود را نشان می دهد و ایجاد داعش نیز از آن موارد است؛ گرچه بخشی از ظرفیت داعش مربوط به جهان اسلام است اما بدون تکیه به نظم جهانی نمی تواند فعال شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) با بیان این که اغواگری رسانه ای نقش مهمی در اعمال قدرت غرب دارد، اظهار کرد: مسأله فقر و نیازهای مردم عراق مهم است اما اگر قرار است به آن پرداخته شود کدام عامل اصلی است؟ امروزه یک سوم درآمد نفتی به عنوان غرامت جنگی که آمریکا راه انداخته است به جیب آمریکا می رود اما اغواگری موجب می شود این موارد به گونه ای دیگر تحلیل شوند./1324/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
مصطفی رستمی
ارسال نظرات