۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۲۶۵۹۶

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۸| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 966 تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 934 هزار تومان معامله می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی یکشنبه 19 آبان ماه  ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۸/۱۹ 

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 3 میلیون و 966 تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 934 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2 میلیون و 58 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون 259 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 829 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 404 هزار و 500 تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1459 دلار معامله می‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 350 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 146 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 660 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز یکشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 350 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 250 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 650 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 550 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

سقوط ۳۰۶۳ واحدی شاخص بورس

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 2میلیارد و 453میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 1225میلیارد تومان در 377هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 3063واحدی در ارتفاع 302هزار و 795واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان و پتروشیمی خارک شد و در مقابل نمادهای معاملاتی نفت تهران، تاید واتر خاورمیانه و پالایش نفت تبریز با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

 شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت‌سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 820واحد، کل (هموزن) 912واحد، قیمت (هموزن) 610واحد، آزاد شناور 3804واحد و شاخص‌های بازار اول و بازار دوم 2126و 6682واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 905میلیون ورقه به‌ارزش 648میلیارد تومان در 231هزار نوبت، آیفکس 24واحد افت کرد و در ارتفاع 3869واحد قرار گرفت.

 

دلایل موثر در کاهش نفت اوپک به 62 دلار

سازمان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت خام اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد، هر بشکه سبد نفتی این سازمان پنج‌شنبه ۱۶ آبان با ۷ سنت کاهش ۶۲.۳۲  دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک روز چهارشنبه ۱۵ آبان، ۶۲.۳۹ دلار در هر بشکه معامله شده بود.

از آنجایی که محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک گفت که احتمالا قیمت نفت در سال آینده میلادی افزایشی است و نیاز برای کاهش بیشتر تولید اعضای اوپک را منتفی کرد و همچنین با افزایش ذخایر نفت آمریکا، قیمت نفت کاهش یافته و به تبع آن قیمت سبد نفتی اوپک کاهش یافت.

روز جمعه نیز پس از اظهارات دونالد ترامپ که گفته بود با برداشتن تعرفه‌های اعمال شده بر کالاهای چینی موافق نیست، قیمت نفت یک درصد کاهش یافت اما در ادامه افزایشی شد.

به طوریکه بازارهای جهانی با قیمت ۶۲.۵۱ دلار برای هر بشکه نفت برنت و ۵۷.۲۴ دلار برای هر بشکه نفت خام آمریکا بسته شد.

نفت برنت طی هفته گذشته ۱.۳ درصد و نفت خام آمریکا ۱.۹ درصد افزایش ارزش را ثبت کردند.

بیشترین قیمتی که تاکنون برای سبد نفتی اوپک ثبت شده برابر با ۷۴.۰۴ دلار است که در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ رقم خورد. در نتیجه قیمت کنونی سبد نفتی اوپک با بالاترین رقم سال ۱۱.۷۲ دلار فاصله دارد.

این نوع نفت سال ۲۰۱۹ را با قیمت ۵۲.۱۴ دلار در هر بشکه آغاز کرد که کمترین قیمت آن از ابتدای امسال به شمار می‌رود.

متوسط قیمت نفت اوپک در هفته منتهی به ۸ نوامبر یعنی ۱۷ آبان ماه ۶۲.۳۲ دلار بوده است.

نفت اوپک سال ۲۰۱۸ به طور متوسط ۶۹.۷۸ دلار در هر بشکه فروخته شده بود. این نوع نفت تاکنون در سال جاری میلادی به طور متوسط ۶۳.۸۶ دلار در هر بشکه معامله شده است.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

 

پرتاخیرترین و کم‌تاخیرترین شرکت‌های هواپیمایی/ 74 درصد پروازها به موقع انجام شد

بررسی آمار ‌5193 پرواز انجام شده توسط 16 شرکت هواپیمایی داخلی در فرودگاه مهرآباد در شهریورماه امسال، نشان می‌دهد‌ شرکت هواپیمایی ساها با انجام به موقع 92 درصد پروازهای خود جزو کم‌تأخیرترین شرکت‌های هواپیمایی در این ماه و شرکت هواپیمایی کاسپین با انجام 48 درصد پروازهای خود با تأخیر، پرتأخیرترین شرکت در شهریورماه امسال بوده است. 

 

 

در شهریور امسال شرکت هواپیمایی آتا 439 پرواز در مهرآباد انجام داد که از این میزان 314 پرواز به موقع و 125 پرواز معادل 28 درصد با تأخیر انجام شد. 

شرکت هواپیمایی آسمان در ماه مذکور 594 پرواز در مهرآباد انجام داد که 427 پرواز به موقع و 167 پرواز معادل 28 درصد با تأخیر انجام شد. 

از 677 پروازی که ایران‌ایر شهریور امسال در مهرآباد انجام داد، 521 پرواز به موقع و 156 پرواز معادل 23 درصد با تأخیر انجام شد. 

ایرتور نیز در این ماه 383 پرواز انجام داد که 260 پرواز به موقع و 123 پرواز معادل 32 درصد با تأخیر انجام شد. 

شرکت هواپیمایی پویا نیز در شهریور امسال 61 پرواز در مهرآباد انجام داد که 53 پرواز به موقع و 8 پرواز معادل 13 درصد با تأخیر انجام شد. 

از 131 پروازی که تابان در ماه مذکور انجام داد 87 پرواز به موقع و 44 پرواز معادل 34 درصد با تأخیر انجام شد. 

شرکت زاگرس نیز 602 پرواز در مهرآباد انجام داد که 446 پرواز به موقع و 156 پرواز معادل 26 درصد با تأخیر انجام شد. 

از 131 پروازی که ساها در ماه مذکور در مهرآباد انجام داد 121 پرواز به موقع و 10 پرواز معادل 8 درصد با تأخیر انجام شد. 

شرکت سپهران نیز 87 پرواز در شهریور در مهرآباد انجام داد که 72 پرواز به موقع و 15 پرواز معادل 17 درصد با تأخیر انجام شد. 

شرکت هواپیمایی قشم نیز 378 پرواز در مهرآباد انجام داد که 268 پرواز به موقع و 110 پرواز معادل 29 درصد با تأخیر انجام شد. 

از 137 پروازی که شرکت هواپیمایی کارون شهریورماه امسال در مهرآباد انجام داد 92 پرواز به موقع و 45 پرواز معادل 33 درصد با تأخیر انجام شد.

شرکت کاسپین 426 پرواز در مهرآباد انجام داد که 223 پرواز به موقع و 203 پرواز معادل 48 درصد با تأخیر انجام شد.

از 234 پرواز کیش‌ایر در مهرآباد 177 پرواز به موقع و 57 پرواز معادل 24 درصد با تأخیر انجام شد. 

ماهان نیز در این ماه 600 پرواز در مهرآباد انجام داد که 380 پرواز به موقع و 220 پرواز با تأخیر انجام شد. 

از 120 پرواز معراج در شهریور امسال 100 پرواز به موقع و 20 پرواز معادل 17 درصد با تأخیر انجام شد. 

همچنین شرکت هواپیمایی وارش 193 پرواز شهریور امسال در مهرآباد انجام داد که 144 پرواز به موقع و 49 پرواز معادل 25 درصد با تأخیر انجام شد. 

 

بنا بر این گزارش، این آمار شامل همه عوامل منشأ تغییر نظیر تغییرات جوی، عوامل فنی، عملیاتی، تسهیلاتی و غیره است. 

 

هواشناسی|هشدار افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در ۴ استان

متن اخطاریه سازمان هواشناسی به شرح زیر است؛

توصیف سامانه مورد انتظار: پایداری هوا در نیمه شمالی کشور

زمان شروع: صبح دوشنبه مورخ98/8/20

نوع مخاطره: افزایش غلظت آلاینده های جوی

منطقه اثر: تهران، البرز، قزوین و مرکزی

زمان پایان: سه شنبه مورخ 98/8/21

اثر مخاطره: کاهش کیفیت هوا تا حد هشدار برای تمام گروه‌ها

سازمان هواشناسی توصیه کرده از تردد و توقف افراد در سطح شهر به‌ویژه برای کودکان، افراد مسن و بیمارهای تنفسی و قلبی خودداری شود.

 

زمزمه دلار ۸هزارتومانی در بودجه ۹۹

نیمه آذر ماه لایحه بودجه سال 1399 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد، طبق وعده دولت نیمه آبان ماه بودجه شرکتهای دولتی به مجلس ارائه شده، هرچند هنوز جزییات این لایحه در فضای عمومی منتشر نشده است.

همواره در لایحه بودجه مباحثی مثل میزان فروش نفت و همچنین نرخ دلار در بودجه از اهمیت قابل توجهی برخوردار بوده‌اند، سال آینده نیز با توجه به فشار تحریمها این نرخها برای جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

چندی قبل معاون سازمان برنامه و بودجه از فروش 300 هزار بشکه‌ای نفت در سال جاری خبر داده بود، همین موضوع گمانه‌زنی‌های جدی در خصوص لحاظ شدن فروش حداکثر 500 هزار بشکه نفت در لایحه بودجه 99 را تقویت کرده بود.

گفتنی است فروش 300 هزار بشکه‌ای نفت با احتساب میانگین فروش 65دلاری نشان‌دهنده درآمد 7 میلیارد دلاری کشور از محل فروش نفت بود. نکته جالب توجه اینکه طبق گفته‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه مقرر شده تمام درآمدهای نفتی در سال 99 به بودجه عمرانی تخصیص یابد و هزینه‌های جاری دولت از محل‌های جایگزین مثل پایه‌های مالیاتی جدید و همچنین ساماندهی یارانه‌های پنهان تأمین شود.

بررسیها نشان می‌دهد از هفته گذشته سناریوی جدیدی برای میزان فروش نفت در بودجه لحاظ شده و به این ترتیب احتمالاً دولت با سناریوی درآمدی حاصل از فروش 500 هزار بشکه نفت و میعانات در روز عبور خواهد کرد و شاهد ارقام بهتری در لایحه بودجه سال بعد خواهیم بود.

بر اساس گزارشهای مختلف سازمان برنامه و بودجه سالیانه 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در کشور توزیع می‌شود که ساماندهی آنها تا حدودی فشارهای مالی روی دوش دولت را کاهش خواهد داد. در حال حاضر گمانه‌زنی‌های جدی از دونرخی شدن بنزین در سال جاری مطرح شده است و بایستی منتظر ماند و دید در نهایت دولت با یارانه پنهان بنزین (سوخت) در سال جاری چه نوع مواجهه‌ای خواهد داشت.

سال گذشته دولت طی یک تصمیم عاقلانه با وجود فشارهای مختلف رسانه‌ای به‌هرترتیب پذیرفت تا تأمین و پرداخت ارز 4200تومانی به کالاهای اساسی را ادامه دهد. در آن برهه به 25 قلم کالای اساسی شامل بیش از 800 ردیف تعرفه شامل خوراک دام، گوشت، برنج و دارو  ارز 4200تومانی پرداخت می‌شد، این درحالی است که امروز بسیاری از اقلام از این لیست حذف شده‌اند و گمانه‌زنی‌های جدی از حذف ارز 4200 دارو  نیز مطرح شده است، به این ترتیب ظاهراً در بودجه سال آینده نرخ ارز 8000 هزار تومانی تثبیت خواهد شد.

گفتنی است نرخ ارز در بودجه سال جاری از ترکیب میانگین وزنی دو نرخ 4200 تومان و نرخ ارز نیمایی نزدیک به 8000 تومان تشکیل شده بود.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات