۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۶۲۶۶۳۲
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «اخباریگری(تاریخ و عقاید)» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «اخباریگری(تاریخ و عقاید)» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «اخباریگری(تاریخ و عقاید)» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «اخباریگری (تاریخ و عقاید)» اظهار داشت: کاوش و پژوهش در تاریخ حدیث شیعه و دوره‌های گوناگون و محدّثان بزرگ و میراث ماندگار آن و نیز عناصر تأثیرگذار بر آن، یکی از رسالت‌های مهم پژوهشیان حدیث در دوره معاصر است.

وی گفت: پیگیری و جستجو در مکتب‌های حدیثی و دوره‌های فراز و فرود آنها، در این میان، امری مهم و بایسته است. اخبارگرایی، در سده‌های نخستین، شیوه رایج محدّثان و مجتهدان بزرگ شیعه بود که آثار آن در نگاشته‌های کهن حدیثی، فقهی، کلامی و اخلاقی نمود یافت.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در سده‌های یازدهم و دوازدهم هجری، مکتبی پا به عرصه گذاشت که ادّعای پیروی از شیوه کهن عالمان شیعی را مطرح می‌کرد؛ ولی دارای مبانی خاص در این وادی بود؛ مبانی‌ای که این تفکر را از شیوه محدّثان کهن، متمایز می‌ساختند.

وی افزود: این مکتب فکری ـ که امروزه «اخباریگری» نامیده می‌شود ـ، در طول تاریخ نسبتاً کوتاه خویش، با تغییرات جزئی و کلّی نیز روبه‌رو شد، به گونه‌ای که برخی از نظریّات خاصّ بنیان‌گذاران آن در حوزه فهم و درک قرآن، توسط بزرگان این مکتب، به چالش کشیده شد و در نهایت، به همّت مرحوم وحید بهبهانی به محاق رفت و با ظهور شخصیتی اصولی همچون شیخ اعظم انصاری امکان بروز دوباره را از کف داد.

پهلوانی اظهار داشت: مکتب اخباریگری، تأثیر گسترده‌ای بر کاوش‌های حدیثی معاصر خویش داشت و افزون بر آن، آسیب‌ها و چالش‌های پیش روی مجتهدان و اصولیان را برنمود و آنان را وادار به تبیین دقیق و منضبط شیوه اجتهاد کرد.

وی به معرفی کتاب «اخباریگری (تاریخ و عقاید)» پرداخت و اظهار داشت: این اثر به همت ابراهیم بهشتی دامغانی تألیف شده که در مؤسسه علمى فرهنگى دارالحدیث تهیه و در انتشارات پژوهشگاه قرآن و حدیث منتشر شده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: کتاب «اخباریگری (تاریخ و عقاید)» با ۵۴۶ صفحه در سال ۱۳۹۰ منتشر شده و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این اثر را به صورت کتاب الکترونیکی منتشر شده است.

وی تصریح کرد: این اثر در کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS قابل دسترسی است.

پهلوانی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت این اپلیکیشن می‌توانند به نشانی www.pajoohaan.ir مراجعه کنند و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۳/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات