۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۹
کد خبر: ۶۲۶۷۹۴

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی

چند خبر کوتاه از آستان قدس رضوی
دعوت به همکاری مرکز شبهه‌پژوهی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، برگزاری آزمون تربیت مربی طرح تحفیظ رضوی و برگزاری آیین گرامیداشت پیامبر(ص) از جمله خبرهای کوتاه آستان قدس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مرکز شبهه‌پژوهی دانشگاه علوم اسلامی رضوی در رشته‌های علوم قرآن و حدیث، تاریخ، سیره رجال، فلسفه و کلام، مهدویت‌پژوهی، ادیان و مذاهب، حقوق و فقه زنان، فقه و فلسفه احکام، اجتماعی ـ فرهنگی، پاسخ به شبهات عمومی، علوم سیاسی، حقوق و مشاوره روش‌پژوهشی از دانشجویان علاقه‌مند دعوت به همکاری می‌کند.

برخی فعالیت‌های مرکز شامل تربیت پژوهشگر و مدرس و پاسخگو به شبهات، اعزام مدرس مبلغ و پژوهشگر به نقاط مختلف، حمایت مالی و علمی از پایان‌نامه‌های مرتبط با شبهات، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های اختصاصی شبهه‌پژوهی و اعطای مدرک، همکاری با حرم مطهر رضوی جهت اعزام کارشناس پاسخگویی به شبهات، گزینش و پذیرش علاقه‌مندان و ایجاد امکان بهره‌برداری از مزایای مادی و علمی و... می‌شود.

یادآور می‌شود، علاقه‌مندان برای ثبت‌نام می‌توانند با ارائه فتوکپی از آخرین مدرک تحصیلی، کارت ملی و شناسنامه تا روز پنجشنبه،30 آبان‌ماه از ساعت 9 الی 12 به ساختمان شماره 2 دانشگاه علوم اسلامی رضوی مرکز تخصصی وقف نذر و زیارت مراجعه کنند.

آزمون تربیت مربی طرح «تحفیظ رضوی» برگزار شد

حجت‌الاسلام‌ سید مسعود میریان، مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی اظهار کرد: آزمون شفاهی دوره تربیت مربی طرح تحفیظ رضوی با حضور 180 نفر از ثبت‌نام‌کنندگان خواهر در طرح و 6 داور در رشته‌های حسن حفظ، تجوید، صوت و لحن، وقف و ابتدا در مركز آموزش ضمن خدمت كاركنان آستان قدس رضوي برگزار شد.

مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: آزمون شفاهی ویژه برادران در تاریخ پنجشنبه 23 آبان ماه برگزار خواهد شد.

شایان‌ذکر است، طرح تحفیظ رضوی توسط موسسه فرهنگی علی بن ابیطالب(ع) و با نظارت مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی و مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با هدف تربیت مربیان و مدرسان قرآن کریم در زمینه‌های مختلف اجرا می‌شود.

اهدای هزار دستگاه بخاری برقی و 6 هزار متر کف پوش به زلزله زدگان آذربایجان شرقی

در راستای دستور حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر کمک رسانی به مردم زلزله زده آذربایجان شرقی، حامد صادقی سرپرست معاونت محرومیت زدایی این آستان مقدس در این مناطق حضور یافت و از نزدیک با مردم آسیب دیده گفت و گو کرد.

پس از این بازدید و شناسایی نیازهای آسیب دیدگان هزار دستگاه بخاری برقی و 6 هزار متر فوم جهت استفاده در کف چادرها توسط معاونت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی تامین و به زلزله زدگان اهدا شد همچنین توسط معاوت محرومیت زدایی آستان قدس رضوی ماشین آلات راه سازی جهت آواربرداری در این مناطق تامین شد.

تقدیر از بانوان برگزیده اولین سوگواره فرهنگی خاتون رضوی

اولین سوگواره فرهنگی خاتون رضوی با هدف شناساندن نقش بانوان در ترویج سیره رضوی با محوریت زندگانی امام هشتم(ع) از سوی مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی طراحی شد و بر اساس فراخوان این سوگواره و شرایط ذکر شده در آن بانوانی که در جشنواره‌های مختلف مرتبط با فرهنگ رضوی حضور یافته‌ و صاحب آثار برجسته و برگزیده از این رویدادها بودند جواز شرکت در سوگواره ملی فرهنگی خاتون رضوی را گرفتند.

تعداد ۷۸ بانو در رده‌های مختلف سنی از ۱۴ استان کشور با ۱۴۷ اثر در ۱۵ رشته سه بخش ادبی، هنرهای نمایشی و هنرهای تجسمی در نخستین سوگواره فرهنگی خاتون رضوی حضور پیدا کردند.

مجموعه آثار ارائه شده از سوی بانوان فرهیخته و هنرمند به مدت ده روز در نمایشگاه سوگواره فرهنگی خاتون رضوی در محل باغ اردوگاه خاتون به نمایش گذاشته شده است و در پایان صاحبان آثار از سوی مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی تقدیر شدند.

یادآور می‌شود؛ فعالیت‌های مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در راستای تبیین هویت و نقش بانوان مؤمن انقلابی در عرصه فعالیت‌های اجتماعی و خانوادگی صورت می‌گیرد.

آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اکرم(ص) در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار می‌شود

آیین وقف‌نامه‌ای ولادت پربرکت حضرت محمد مصطفی(ص) با برنامه‌های گوناگون فرهنگی و هنری همراه با جشن میلاد فرخنده امام جعفر صادق(ع)، پنج‌شنبه 23 آبان 1398 ساعت 15 در مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در پایتخت برپا خواهد شد.

سخنرانی، نمایش کلیپ، منقبت‌خوانی و گشایش دو نمایشگاه با بهره‌گیری از آثار و فعالیت‌های این موقوفه، برنامه‌های اصلی این آیین محسوب می‌شود که به سنت هر ساله و بر اساس وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک بنیان‌گذار و واقف کتابخانه و موزه ملی ملک با حضور جمعی از دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی برگزار می‌شود.

نمایشگاه «روایت صادق»؛ گزیده نسخه‌های خطی منسوب به امام جعفر صادق(ع) و نمایشگاه «مینای هفت رنگ»؛ آثار هنرجویان دوره آموزشی «نقاشی پشت شیشه و آینه» کتابخانه و موزه ملی ملک در مراسم گرامی‌داشت میلاد پیامبر(ص) این مجموعه فرهنگی که نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران و یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی به شمار می‌آید، افتتاح می‌شود.

کتابخانه و موزه ملی ملک هر ساله بنا به سفارش این واقف بزرگ معاصر ایران، هفت جشن شامل گرامی‌داشت میلاد با سعادت پنج تن آل عبا(ع)، ولادت فرخنده امام هشتم(ع) و مبعث پیامبر اکرم(ص) را در کنار مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) و یارانشان در دهه اول محرم؛ به عنوان هشتمین آیین وقف‌نامه‌ای با دعوت از میهمانانی از قشرها و گروه‌های مختلف جامعه در این موقوفه برپا می‌کند.

این مجموعه در سال 1316 خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر به نشانی تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق)، پذیرای عموم گردشگران و محققان است./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات