۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
کد خبر: ۶۲۶۷۹۹

کتاب «اسلام و جامعه‌‏شناسی دین» به زبان صربی منتشر شد

کتاب «اسلام و جامعه‌‏شناسی دین» به زبان صربی منتشر شد
کتاب «اسلام و جامعه‌‏شناسی دین» در بلگراد پایتخت صربستان منتشر شد. این اثر به تحلیل بنیادی‌‏ترین ابعاد انسان‏‌شناسی و در سنت فکری اسلام پرداخته است.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «اسلام و جامعه‌‏شناسی دین» در ۸۴۰ صفحه از سوی مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، پایتخت صربستان، منتشر شد. این کتاب به قلم معمر خلیلویچ عضو هیأت مؤسس این مرکز و از فارغ‌‏التحصیلان صربستانی حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی (ص) العالمیه، به زبان صربی به رشته تألیف درآمد.

مؤلف این اثر، نتایج پژوهش‌‏های طولانی‏ مدت خود را در این مبحث با بهره‏‌گیری از حدود ۳۰۰ مرجع معتبر به زبان‏‌های فارسی، عربی، انگلیسی و صربی و با تأکید خاص بر آموزه‌‏های حکمی و اجتماعی علامه طباطبایی عرضه کرده است.

تحلیل انتقادی جامعه‌‏شناسی دین تجربه‏‌گرایانه‏

خلیلویچ در بخش نخست این اثر، به تحلیل بنیادی‌‏ترین ابعاد انسان‏‌شناسی و مبانی فلسفی شناخت هویت انسان در سنت فکری اسلام پرداخته است. وی در بخش دوم، به تفصیل، مسأله اجتماعی بودن انسان و رابطه فرد و جامعه را با تأکید خاص بر نقش و ماهیت دین در جامعه مورد کاوش قرار می‌‏دهد.

در بخش سوم این کتاب، سیر تطور اندیشه اجتماعی در غرب معرفی و همچنین بیان شده است که تفکر اسکولاستیک از دوره‏ پایانی قرون وسطی اعتبار و ارزش معرفتی خود را در جوامع غربی به تدریج از دست می‌‏دهد و جریان‌‏های اومانیستی به چهره غالب مکاتب اندیشه‏‌ورزی غرب مدرن مبدل می‏‌شوند.

خلیلویچ توضیح می‏‌دهد که اندیشمندان در این دوره حکم به مرگ دین به عنوان مؤلفه‌‏ای اجتماعی میرانند و به جای آن، ساختار اندیشه‌‏ای جدیدی را بنا می‌‏نهند. مؤلف با این بیان به سراغ تحلیل انتقادی جامعه‌‏شناسی دین تجربه‏‌گرایانه‏ «امیل دورکهایم» و مبانی روش‌‏شناختی آن می‌‏رود که بخش عمده از این قسمت از کتاب را به خود اختصاص می‏‌دهد.

نقش آموزه‌‏های اجتماعی اسلام در تولید علم اسلامی

از نظر «خلیلویچ»، نقد دورکهایم اهمیت بنیادین دارد. زیرا این جامعه‌‏شناس شهیر فرانسوی ماهیت دین را در حد یک مؤلفه‏ حیات اجتماعی فروکاسته است. در بخش پایانی این کتاب، خلیلویچ به بیان تفصیلی نتایج پژوهش خود در باب اهمیت آموزه‌‏های اجتماعی اسلام در نهضت تولید علم اسلامی می‌‏پردازد.

این کتاب تألیفی توسط ۲ نفر از اساتید به نام دانشگاه دولتی بلگراد پروفسور دراگو جوریچ رئیس کرسی فلسفه در دانشکده‏ فلسفه دانشگاه بلگراد و پروفسور بوگولیوب شیاکویچ رئیس کرسی فلسفه در دانشکده الهیات مسیحی دانشگاه بلگراد مورد بازبینی تخصصی قرار گرفته است.

پروفسور شیاکویچ که سابقاً وزیر ادیان دولت صربستان هم بوده است، در تقریظ خود نوشته است: «این کتاب، بدون تردید، مهم‏ترین مرجع علمی به زبان صربی برای محققانی خواهد بود که در حوزه‏ علوم اجتماعی به تحلیل دین می‌‏پردازند و یا از منظر معرفتی دین به سراغ تحلیل پدیده‌‏های اجتماعی می‏‌روند».

کتاب «اسلام و جامعه‏‌شناسی دین» قبل از شروع شصت و چهارمین دوره نمایشگاه بین‌‏المللی کتاب بلگراد به چاپ رسید. رونمایی رسمی از این کتاب در این نمایشگاه که دومین نمایشگاه قدیمی کتاب در اروپا بعد از نمایشگاه کتاب فرانکفور به حساب می‏‌آید، انجام پذیرفت.

معمر خلیلویچ مؤلف کتاب «اسلام و جامعه‌‏شناسی دین»، در گذشته کتاب‌‏های «تاریخ مختصر فلسفه اسلامی»، «اقتدار جامعه: اسلام، فلسفه، تمدن» و رمان فلسفی- اجتماعی «آفتابی در سایه» را به زبان صربی تألیف کرده و کتاب «پویایی فرهنگ و تمدن اسلام و ایران»، اثر علی‌‏اکبر ولایتی را به زبان صربی را نیز ترجمه کرده است. /۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات