۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۶۲۶۸۶۶
نویسنده کتاب «خط مقدم» مطرح کرد؛

تاریخ موشکی ایران به زندگانی شهید طهرانی مقدم گره خورده است

تاریخ موشکی ایران به زندگانی شهید طهرانی مقدم گره خورده است
غفار حدادی با اینکه تاریخ موشکی ایران به زندگانی شهید طهرانی مقدم گره خورده است، گفت: تلفیق آینده نگری، توکل و فعالیت جهادی از ویژگی های خاص زندگانی این شهید است.

سرکار خانم فائضه غفار حدادی؛ نویسنده و پژوهشگر در گفت وگو با خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، درباره محتوای کتاب «خط مقدم» گفت: این کتاب برشی مستند از تشکیل یگان موشکی در ایران بر محوریت شهید حسن طهرانی مقدم به دور از تخیل و رویاپردازی‌های نویسندگی است.

غفار حدادی درباره تاریخچه نگارش کتاب «خط مقدم» بیان کرد: شهید طهرانی مقدم تصمیم گرفته بود که تاریخ موشکی ایران را مدون کنند؛ از این رو این کتاب حاصل تلاش گروه تحقیقاتی موشکی سپاه بود که ۹ سال در این زمینه مصاحبه‌ها و گفت وگو‌های آن‌ها با این شهید راجمع آوری و تدوین کرده بودند که بعد از این مرحله نتایج تحقیقات، گفت وگو‌ها برای تدوین بازبینی و نگارش کتاب به بنده تحویل داده شد.

خانم غفار حدادی بیان کرد: این پژوهش‌ها از لحاظ وسعت کاری و زمانی بسیار پرحجم بود و از قبل انقلاب تا سال ۹۰ و نتایج آن بخش عظیمی از خاطرات درباره تاریخ موشکی ایران در برمی گیرد.

 وی با بیان اینکه تاریخ موشکی ایران به زندگانی شهید طهرانی مقدم گره خورده است، گفت: از این رو کتاب «خط مقدم» زندگی و فعالیت‌های طهرانی مقدم را از مرداد سال ۶۳ تا دی ماه سال ۶۵ در زمینه ساخت تجهیزات موشکی ایران دربردارد.
 
تاریخ موشکی ایران به زندگانی شهید طهرانی مقدم گره خورده است

وی با بیان اینکه در این سال های، ایران از نظر تجهیزات موشکی تحریم بوده و در کشور هیچ موشکی وجود نداشته است، گفت: در این دوسال شهید طهرانی مقدم ده نفر از جوانان با استعداد و توانمند را انتخاب کرده و این تیم برای یادگیری پرتاپ موشک راهی کشور سوریه می‌شوند و بعد از سپری شدن مراحل اموزش به ایران باز می‌گردند.

 خانم غفارحدادی بیان کرد: در زمان جنگ کشور لیبی تعدادی موشک با همراه تیم پرتاب کننده به ایران می‌فرستد، اما گروه طهرانی مقدم و در کنار این تیم پرتاپ موشک حضور می‌یاند و به فردی اطلاع نمی‌دهند که در این زمینه مهارت دارند.

نویسنده کتاب خط مقدم ابراز داشت: هر زمانی که ایران موشک به سوی عراق پرتاب کرده بود، حملات عراق فرو کش می‌کرد؛ اما رابطه سیاسی قذافی با صدام بهبود می‌یابد و به این تیم دستور می‌دهد که دیگر برای ایران موشکی به سوی عراق پرتاب نکنند؛ اما این تیم تمام تجهیزات موشکی را خراب می‌کنند و از ایران می‌روند.

این نویسنده، کتاب «خط مقدم» را شرح غلبه بر این خرابکاری تجهیزات موشکی دانست و بیان کرد: این تیم جوان توانستند فعالیت فوق العاده‌ای را انجام دهند و نخستین موشک را بازسازی و به با تجهیزات خودساخته پرتاب کنند.

وی در ادامه، درباره محتوای کتاب «مردی با آزو‌های دوربرد»، ابراز کرد: این کتاب دربردارنده مستند نگاره‌هایی از زندگی شهید «حسن طهرانی‌مقدم»، از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۰ است؛ در این کتاب زندگانی شهید، دوران نوجوانی و جوانی، شرکت در فعالیت‌های ضدرژیم پهلوی، حضور فعال ایشان در احداث هیأت‌های مختلف و فعالیت‌های مردمی به طور مستند بیان شده است.
 
تاریخ موشکی ایران به زندگانی شهید طهرانی مقدم گره خورده است
این نگارنده تلفیق آینده نگری، توکل و فعالیت جهادی را از شاخص ­های ویژه زندگی شهید طهرانی مقدم دانست و گفت: این شهید در هر عرصه‌ای از فعالیت پژوهشی، روابط خانوادگی و ورزشی و ... وارد شده، توانسته است که آنها را به طور صحیح، مدیریت کند و تا حد اعلای خویش گام بردارد و این شهید در اتفاقات و حوادث تصمیماتی درستی را اتخاذ و این تصمیمات را مدیریت کند و درعین انجام فعالیت‌های خویش توکل بر خدا و توسل ویژه ­ای را داشته است.

گفتنی است، کتاب «خط مقدم» روایت داستانی و مستند از تشکیل یگان موشکی در ایران با محوریت زندگی شهید حسن طهرانی مقدم (پدرموشکی ایران) به همت انتشارات شهید کاظمی در طول هشت ماه به چاپ سوم رسیده است./۹۹۸/ت۳۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
سلام و درود بر شهدا
0
0
محمد علی پور
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
شهید طهرانی مقدم؛ بزرگ مرد تاریخ ایران
روحش شاد و یادش گرامی
ممنون از معرفی کتاب خاطرات شهیدان
0
0