۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
کد خبر: ۶۲۶۸۸۲

نشست «کتاب‌خوان فرهیختگان» در قم برگزار شد

نشست «کتاب‌خوان فرهیختگان» در قم برگزار شد
نشست «کتاب‌خوان فرهیختگان» به‌‌همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، با حضور معصومه ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور، حجت الاسلام والمسلمین امیرعطاءاله جباری مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قم، حسن مالکی نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی و اجتماعی شورای شهرقم، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا حیدری ابهری پژوهشگر و نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، عیسی زارعی استاد دانشگاه و معاون پژوهشی دانشکده صدا و سیمای مرکز قم، رضا ابوذر رئیس انجمن سینمای جوانان استان، علی اصغر نظری رئیس انجمن خوشنویسان استان قم و جمعی از مسئولین استان قم، نشست «کتاب‌خوان فرهیختگان» در تالار غدیر اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

معصومه ظهیری معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران کشور کتاب «طریق زندگی» برگرفته از آموزه‌های آیت‌الله خوشوقت را معرفی کرد و درباره آن گفت: آیت‌الله خوشوقت در زنجان متولد شد و در قم علوم دینی را فرا گرفت. بعد اقامت ایشان در تهران مجموع مباحث درس اخلاق ارائه شده به طلاب و عموم جامعه در کتاب «طریق بندگی» جمع‌آوری شده است.

وی بیان کرد: سبک درست زندگی می‌تواند جامعه را به سمت سعادت هدایت کند، زمانی می‌توانیم یک سبک زندگی درست را به جامعه معرفی کنیم که سیره اهل‌بیت (ع) را با آموزه‌های قرآن همراه نماییم.

معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه خواهران کشور به تشریح کتاب مورد نظر پرداخت و یادآور شد: اعتقاد زمینه عمل صالح را برای انسان فراهم می‌کند. در فصل‌های مختلف این کتاب به اصول و مسیرهای رسیدن به سبک زندگی اسلامی مورد توجه قرار گرفته است.

نشست «کتاب‌خوان فرهیختگان» در قم برگزار شد

رضا ابوذری کتاب «شیر دارخوین» را برای معرفی انتخاب کرده بود و با اشاره به ویژگی‌های این کتاب تصریح کرد: نویسنده کتاب «شیر دارخوین» به شیوه‌ای مطلوب و با استفاده از ابزار نوشتن، داستان زندگی شهید جواد دل‌آذر را مکتوب کرده است. ما در تلاش هستیم تا نمایشنامه و فیلمنامه زندگی شهید جواد دل‌آذر را با استفاده از این کتاب تهیه کنیم.

حسن مالکی‌نژاد عضو شورای اسلامی شهر قم ضمن معرفی کتاب «پایی که جا ماند» گفت: این کتاب برگرفته از یادداشت‌های روزانه سیدناصر حسینی‌پور از زندان‌های داخلی عراق است؛ شخصیتی که در سن 16 سالگی در جزیره مجنون به اسارت رسید و خاطرات اسارت خود را دراین کتاب به تصویر کشید.

رییس کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با اشاره در مورد این کتاب گفت: شخصیت کتاب عنصر صداقت را به شیوه مطلوب مورد توجه قرار می‌دهد و به همین خاطر نویسنده مخاطب را با احساسات و اندیشه‌های خود همراه می‌کند.

مالکی نژاد در ادامه گفت: نویسنده دو  وجه صبر، استقامت و بردباری جوانان انقلابی و سختی‌های دوران دفاع مقدس به ویژه دوران اسارت رزمندگان را خیلی خوب به تصویر کشیده است.

وی تصریح کرد: ثبت خاطرات در دوران اسارت توسط یک نوجوان 16 ساله در جنگ نشان از دغدغه‌مندی نوجوان انقلابی است و لازم است اکنون به دنبال ترویج این نوع دغدغه‌مندی‌ها باشیم. افرادی که دست به قلم هستند باید به صورتی قلم بزنند که در روز قیامت همانند سیدناصر حسینی‌پورها روسفید باشند.

 سنگین شدن بار تعلیم و تربیت موجب تعطیلی آن می‌شود

در بخش دیگری از این نشست کتاب «ادب الهی» توسط حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری ابهری نویسنده و پژوهشگر حوزه کتاب کودک و نوجوان معرفی شد.

وی گفت: بار تربیتی پدر و مادر در جامعه امروزی به میزانی سنگین شده است که برخی فکر می‌کنند یا باید کارشناس تربیتی باشند یا فرزندان را به حال خود رها کنند.

ابهری سنگین شدن بار تعلیم و تربیت را موجب تعطیلی آن دانست و اظهار کرد: باید نکاتی را به مردم بیاموزیم که توجه به این نکات موجب اجرایی شدن آن شود.

این پژوهشگر حوزه کتاب کودک و نوجوان با توضیح درباره صفت شرم بیان کرد: انسان اگر شرم داشته باشد از آزار پدر و مادر خود خجالت می‌کشد، یا اینکه از گذر عمر بدون عمل نیک شرمسار خواهد بود.

علی‌اصغر نظری رئیس انجمن خوشنویسان استان قم با تشریح کتاب «داستان‌های مثنوی» سخانش را آغاز کرد و گفت: 225 داستان از داستان‌های مثنوی توسط محمد محمدی اجتهادی به زبانی ساده و روان در این کتاب تنظیم شده است.

نظری مضامین نهفته شده در آثار مولانا را فاخر ارزیابی کرد و گفت: در کلاس‌های تدریس خوشنویسی سرمشق‌هایی که به هنرجویان می‌دهیم از آثار مولاناست. این سرمشق‌ها علاوه بر تمرین خوشنویسی از بار مفهومی نیز برخوداراند.

عیسی زارعی، استاد دانشگاه و معاون پژوهشی دانشکده صدا و سیمای مرکز قم دیگر سخنران این نشست کتاب «تئوری انتخاب» را به عنوان کتاب مورد نظر انتخاب و درباره آن گفت: ویلیم گلس، نویسنده کتاب «تئوری انتخاب» معتقد است مشکلات روانشناسی برگرفته از ناتوانی در عدم ارتباط گیری صحیح با افراد است. به همین علت پنج نیاز اساسی عشق، تفریح، آزادی، خودمختاری و قدرت را در انسان‌ها شناسایی کرده که فعالیت‌های مختلف برای پاسخ دادن به این نیازهاست.

زارعی اضافه کرد: بر اساس کتاب «تئوری انتخاب» انسان‌ها به صورت ژنتیکی دوست دارند با مدیریت و اعمال نظرات خود بر دیگران، قدرت خود را نشان دهند. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات