۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۶۲۶۹۵۰
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خبر داد؛

افزایش بیش از ۳۴ درصدی عضویت در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی

افزایش بیش از ۳۴ درصدی عضویت در کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی از افزایش ۳۴.۶۱ درصدی عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اکبر سبزیان، صبح امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته کتابخوانی با اشاره به اینکه در هفته کتابخوانی قریب به هزار برنامه فرهنگی در استان اجرا خواهد شد، اظهار کرد: افتتاح کتابخانه مشارکتی "موفقیت آسان است"، برگزاری همزمان نشست های کتاب‌خوان، تجلیل از مسئولان کتابخانه ها و کتابداران برتر استان و ... از جمله برنامه های ۲۴ آبان تا یکم آذرماه به عنوان هفته کتابخوانی است.

وی با اشاره به کسب رتبه اول استان در جشنواره کتابخوانی رضوی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ افزود: در سال جاری ۲۰۹ هزار و ۳۹۵ نفر در این جشنواره شرکت کردند که نسبت به سال گذشته رشد ۲۹ درصدی داشته است.
  مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به خوانش ۹ کتاب فرنگیس، در کمین گل سرخ، ب سفارش مادرم، شهربانو و ... از سال گذشته تاکنون، گفت: نشست های بازخوانی بیانیه گام دوم انقلاب، برگزاری دوره آموزشی هم افزایی مهارت های قصه گویی برای کتابداران، همکاری در برگزاری نمایشگاه قرآن و عترت در سال‌های ۹۷ و ۹۸، طرح "بهار مهربانی" به منظور کمک به کودکان مناطق سیل‌زده و ... بخشی از اقدامات این اداره کل است.

وی به آماری در سه شاخص منابع، عضویت و زیربنا و مقایسه این آمار در سال جاری نسبت به سال گذشته پرداخت و افزود: در سال ۹۷، ۳ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۹۷۸ نسخه کتاب در کتابخانه های عمومی استان داشتیم که این منابع در سال جاری به ۳میلیون و ۴۵۲ هزار و ۵۲۰ نسخه رسید و رشد ۵.۶۴ درصدی را شاهدیم.

سبزیان ادامه داد: در شاخص عضویت سال ۹۸ رشد ۳۴.۶۱ درصدی نسبت به سال گذشته و در شاخص زیربنای کتابخانه ها در سال ۹۸ رشد ۲۱.۱۴ درصدی نسبت ب سال ۹۷ داریم.

وی با اشاره فعالیت ۲۱۴ کتابخانه عمومی در سطح استان، گفت: از سال گذشته به جز کتابخانه امام خمینی به عنوان کتابخانه مرکزی استان، ۱۷ کتابخانه دیگر در سطح استان به بهره برداری رسیده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی گفت: کتابخانه امام خمینی در مشهد به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی خاورمیانه در حال حاضر ۲۳ هزار و ۵۰۰ عضو دارد.

وی با بیان اینکه در سطح استان ۱۰ شهر فاقد کتابخانه داریم، گفت: در دو شهر کلنگ احداث کتابخانه در ایام هفته دولت امسال به زمین زده شد و تا سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

سبزیان تاکید کرد: در حال حاضر نیاز این ۱۰ شهر به کتابخانه را ۴ کتابخانه سیار برطرف می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سه کتابخانه عمومی در حاشیه شهر مشهد با همکاری شهرداری در واگذاری زمین، احداث خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سالن های مطالعه باید مجوز فعالیت اخذ کنند، خاطرنشان کرد: ۶۰ سالن برای اخذ مجوز تاکنون مراجعه داشته است که پرونده ۱۲ سالن تایید شده، ۱۷ سالن مطالعه بدلیل کمبود متراژ مجوز دریافت نکرده، ۳۱ سالن هم در حال دریافت سلامت بهداشت خود هستند، ۶۹ سالن هم با دستور مقام قضایی اخطار پلمپ گرفتند. تا پایان سال جاری کار اعطای مجوز به سالن‌های مطالعه به اتمام خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: مردم با دیدن سالن‌های مطالعه حتما اطمینان حاصل کنند که این سالن‌ های مطالعه با کسب مجوز فعالیت دارند یا خیر.

وی با اشاره به ایجاد بخش ناشنوایان در تعدادی از کتابخانه های عمومی استان، گفت: برخی منابع در کتابخانه امام خمینی، نیشابور، سبزوار و کاشمر وجود دارد و برای سال آینده یکی از کارهای جدی ما پرداختن ب کتاب های صوتی خواهد بود.

اولویت با حاشیه شهر و مناطق کم برخوردار

در ادامه این جلسه مرتضی کرباسی، نائب رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخانی نیز گفت: مجمع خیرین توسعه کتابخوانه ها و ترویج کتابخوانی ۷ سال فعالیت در استان دارد.

وی افزود: این مجمع تاکنون ۲ کتابخانه سیار در مشهد و کاشمر افتتاح کرده است.

کرباسی بیان کرد: ۲۸ پروژه از پروژه های نیمه تمام کتابخانه های عمومی در استان بر عهده مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخانی قرار گرفته است.

نائب رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخانی تاکید کرد: اولویت ما مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر است./864/د102/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات