۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
کد خبر: ۶۲۶۹۶۶
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی تبیین کرد؛

چهار گروه برگزیده از منظر قرآن کریم

چهار گروه برگزیده از منظر قرآن کریم
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی گفت: مؤمنان حقیقی، مجاهدان، مؤمنان دارای عمل صالح و عالمان عمل‌گرا چهار گروه برگزیده جامعه اسلامی از منظر حق‌تعالی هستند.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در مراسم افتتاحیه طرح تعالی ویژه طلاب خواهر جدیدالورود حوزه علمیه استان، به تبیین جایگاه و اهمیت فراگیری علوم دینی در جامعه اسلامی پرداخت.

وی با بیان اینکه طبق آیات قرآن کریم برترین افراد در نزد خداوند چهار گروه هستند، افزود: گروه نخست مؤمنان اهل بدر هستند که در سوره انفال در مورد آن‌ها می‌خوانیم: «لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کرِیمٌ»؛ یعنی مؤمنان حقیقی آن‌ها هستند؛ برای آنان درجاتی مهم نزد پروردگارشان است و آمرزش و روزی بی‌نقص و عیب نصیب آن‌ها می‌شود.

حجت‌الاسلام سالاری مکی اضافه کرد: در شرایط سخت جنگ بدر آن ایمان حقیقی که برخاسته از پایبندی به ارزش‌های الهی بود و در عزم و اراده و رویارویی با دشمنان تجلی پیدا کرد، باعث این برتری در نزد خداوند شد.

وی با بیان اینکه دومین گروه برتر در نزد باری‌تعالی مجاهدان هستند، گفت: خداوند در آیه 95 سوره نساء می‌فرماید: «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً ۚ» و تأکید می‌کند خدا مجاهدان فداکار به مال و جان را بر بازنشستگان از جهاد بلندی و برتری بخشیده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود: جهاد با بذل مال و جان که باعث تقویت حزب خدا شده و باعث می‌شود انسان از تعلقات دنیوی به سمت ملکوت پرواز کند ازجمله مواردی است که سبب برتری گروهی در نزد حق‌تعالی می‌شود.

دبیر شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اینکه مقام معظم رهبری می‌فرمایند در سبک زندگی شهدا تدبر کنید ناظر به همین موضوع است که این‌ها چه مقدماتی را رعایت کردند تا به این مقام رسیدند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با اشاره به اینکه سومین گروه برتر از نگاه باری‌تعالی مؤمنان دارای عمل صالح هستند، افزود: در آیه 75 سوره طه می‌خوانیم: «وَمَنْ یأْتِهِ مُؤْمِنًا قَدْ عَمِلَ الصَّالِحَاتِ فَأُولَٰئِک لَهُمُ الدَّرَجَاتُ الْعُلَیٰ»؛ یعنی هر کس به خدای خود مؤمن باشد و با اعمال صالح بر او وارد شود اجر آن‌ها هم عالی‌ترین درجات بهشتی است.

وی ادامه داد: چهارمین گروه برتر از منظر خداوند اهل علم و دانش هستند؛ زیرا در آیه 11 سوره مجادله می‌خوانیم: «یرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ ۚ»؛ یعنی خداوند کسانی را که ایمان آورده‌اند و کسانی را که علم به آنان داده شده درجات عظیمی می‌بخشد./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات