۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۲۶۹۶۸
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران:

دنیای امروز نیازمند دانشی پیش‌برنده و حرکت بخش در جامعه است

دنیای امروز نیازمند دانشی پیش‌برنده و حرکت بخش در جامعه است
حجت الاسلام سهرابی با بیان اینکه جامعه به یک دانش پیش‌برنده و حرکت بخش نیازمند است، گفت: دانش باید بتواند علوم را در جامعه محقق سازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سهرابی، امروز در سومین سمینار علمی «آموزش های اسلامی؛ چالش های فراررو» که در مدرسه علمیه خواهران کوثر برگزار شد، گفت: تقریر ارزش های دینی به خوبی صورت می پذیرد و توصیف خوبی از عالم هستی می شود.

وی افزود: دانش ما به سمت تبیین سیروت و حرکت پیش نرفته است، چیستی‌ها در تجربه تاریخی چند قرن ما به پاسخ رسیده است اما چگونگی سیروت و  حرکت، مدیریت و تولید دانش سوالاتی است که برای عزیزانی که دغدغه آموزش دارند هنوز مطرح است.

حجت الاسلام سهرابی بیان داشت: ما امروز به خوبی می‌توانیم ارزش‌های دینی را تبیین کنیم، همچنین توصیف بسیار دقیقی از نظام عالم داریم، در فلسفه، کلام، عرفان و اندوخته عقلانی می‌توانیم عالم را تبیین کنیم و در فقه این ادعا را داریم که می‌توانیم حکم شرعی هر مسئله و موضوع جدیدی که به وجود می‌آید را مشخص کنیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران ادامه داد: اما در مقام حرکت، اقامه، اجرا و حرکت دادن جامعه به سمت تحقق ارزش‌ها و مطلوب‌ها دانش پیش‌برنده وجود ندارد، یعنی آن اندوخته و دانشی که به ما کمک کند تا بتوانیم ارزش‌ها را در جان انسان‌ها وارد کرده و جامعه را نسبت به آنها واجد کنیم، وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس تجربه تاریخی بیشترین کار دانشی ما در قرون مختلف در قوس نزول عالم بوده است، یعنی تبیین مبدائیت حق تعالی، سریان عالم از وجود خداوند و جلوات ذات اقدس اله که عالم را پر کرده است.

حجت الاسلام سهرابی ابراز کرد: در مقام عرفان، فلسفه و فقه تبیین خوب و کاملی از عالم شده و به درستی می‌توان قوس نزول عالم و سریان عالم از مبدا اعلاء را تبیین و تشریح کرد، امروز دانش عرفان نظری و دانش فلسفه این تبیین عقلانی را از عالم و جهان انجام می‌دهد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران ابراز کرد: به طوری که امروز مسئله کلامی لاینحلی نداریم و تصویر جامعی از عالم در دست هست، در مقام شریعت نیز در جهان حرف برای زدن داریم و در مقام تبیین رفتارهای مطلوب و تعیین نظام رفتاری صحیح و متناسب هستیم.

وی افزود: اما وقتی در ابتدای این حرکت الهی می‌ایستیم و می‌خواهیم از ابتدای راه و از پایین‌ترین درجه حرکت را شروع کنیم، دانش ما کافی نیست، امروز فقه ما برای تحقق ارزشها و رفتارهای مطلوب در جامعه کارآمد نیست به این معنا که فقه رفتارهای مطلوب و غیر مطلوب و اخلاق را به درستی تبیین می‌کند اما راهکاری برای تحقق و اقامه آنها در جامعه ندارد.

حجت الاسلام سهرابی در ادامه بیان کرد: نیاز به دانش پیش‌برنده و حرکت بخش به جامعه یک نیاز ضروری است، به خصوص در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی مقیاس‌ها تغییر می‌کند، در چنین شرایطی ما با آحاد انسان‌ها مواجه نیستیم بلکه با یک انسان کبیر و هویت جمعی مواجهیم، و این سوال اساسی مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این انسان کبیر و هویت جمعی را حرکت داد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران ادامه داد: به نظر بنده تفاوت در نگاه به دانش در منظر قوس نزول و قوس صعود نکته کلیدی است، برای مثال جناب ملاصدرا وقتی میخواهد همین فلسفه را تبیین کند در قالب اسفار اربعه بیان می‌کند، فلسفه تبیین عقلانی از عالم است و این نگاه به فلسفه در منظر قوس نزول است؛ مراتب عالم از مبدا اعلا تا عالم ناسوت را تقریر می‌کند، اما جناب صدرا وقتی می‌خواهد همین فلسفه را بیان کند با نگاه از منظر حرکت عالم به سمت خدا در غالب حرکت و سفر تبیین می‌کند.

وی درباره تعریف ولایت فقیه، گفت: ولایت فقیه مطلق اختیاراتی دارد که می تواند در چارچوب آن اختیارات و اراده جامعه را به سوی تعالی هدایت کند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 3
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات