۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۶۲۶۹۸۴
حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور:

جامعه زنان از نادیده انگاشتن ها رنج می برد

جامعه زنان از نادیده انگاشتن ها رنج می برد
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران ایجاد جشم انداز برای ارتقای سطح عمومی، کارآمدی تخصصی و کارشناسی اثرگذار در افق ملی، منطقه ای و بین المللی را ضروری دانست.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور در نشست مدیران استانی حوزه های علمیه خواهران با تاکید بر اینکه تمرکز بر روی برنامه پنج ساله است، افزود: این برنامه می تواند ذهن، دل، قوت، توانایی و ظرفیت های ما را ساماندهی کند.

وی در خصوص تحریم ها افزود: خوشبختانه تحریم با توجه به اقتصاد مقاومتی و مقاوم سازی داخلی نتایج بدی را برای دشمنان رقم زده و ما را امیدوار تر و مردم را شادتر کرده بنابرین وعده های قرآن در حال تحقق است و نصرت الهی شامل حال ماست.

مدیر حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: آرمان بلند حوزه علمیه خواهران این است که بتواند جایگاه مرجعیت زنان را در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی در حوزه مباحث دین به دوش بگیرد و احراز کند که احراز این مقام به عنوان یک آرمان و هدف بلند نیاز به تلاش چندین ساله دارد و به گونه ای نیست که بتوان در سالهای کوتاه بدان دست یافت.

جامعه زنان از نادیده انگاشتن ها رنج می برد

وی گفت: جامعه زنان به طور کلی و سازمان مربوط به جامعه زنان در مرحله دوم از نادیده انگاشتن ها و پر شدن میدان توسط غیر خانم ها و عدم واگذاری امور به خانم ها بسیار رنج می برد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با اشاره به تلاش برای هویت بخشی به حوزه های علمیه خواهران افزود: با گذشت 22 سال از فعالیت های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران، این سازمان به نهادی توانا و دارای ارکان مختلف تبدیل شد.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه خواهران با تلاش های بسیار به عنوان یک واقعیت بین حوزه های علمیه سراسر کشور دیده شد، تصریح کرد: انگیزه های زیادی برای توسعه حوزه علمیه خواهران وجود داشت و همچین سطوح علمی آن تعریف و رشته های تحصیلی آن شکل گرفت.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با تاکید بر اینکه اکنون حوزه علمیه خواهران به توانایی لازم دست یافته که بتواند نقش های عمومی و فرهنگی را به خوبی ایفا کند، افزود: حوزه علمیه خواهران در شهرها غالبا توانسته به تنهایی و بدون یاری دستگاه های فرهنگی به عنوان کانون فعالیت های دینی مرتبط با زنان نقش خود را به خوبی ایفا کند.

ارتقای سطح عمومی و کارآمدی تخصصی در چشم انداز پنج ساله برنامه ریزی شود

وی بیان کرد: یکی از اهدافی که در چشم انداز پنج ساله باید برنامه ریزی شود، ارتقای سطح عمومی، کارآمدی تخصصی و کارشناسی اثرگذار در افق ملی، منطقه ای و بین المللی است که البته اولویت با افق ملی است.

وی گفت: ما می توانیم یک خیز بلند به سمت حضور تخصصی داشته باشیم زیرا مواد اولیه حرکت به سمت تخصصی شدن حوزه علمیه خواهران را داریم و می توانیم در بدنه کارشناسی کشور حضور جدی پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با تاکید بر لزوم مزین کردن افراد دارای دانش عالی به اندیشه ها و تربیت دینی افزود: باید بتوانیم سوالات تخصصی جامعه علمی را در بحث مربوط به زنان به نحو شایسته پاسخگو باشیم، همچنین باید سخنگوی دین در افق منطقه ای و معرف اسلام در افق بین المللی باشیم.

وی بیان کرد: امروز باید حوزه علمیه از یک نهاد صرفا فرهنگی در سطح عموم به یک نهاد علمی، تخصصی و پژوهشی تبدیل شود.

حوزه علمیه خواهران با تبدیل شدن به سازمانی علمی می تواند به مرجعیت دست یابد

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: حوزه علمیه خواهران با تبدیل شدن به سازمانی علمی و پژوهشی می تواند آرمان بلند خود را که مرجعیت است محقق سازد.

وی یکی دیگر از اهدافی را که در چشم انداز پنج ساله باید مورد توجه قرار گیرد، تولید دانش و ارزش های برآمده از اندیشه و منش های درونی حوزه علمیه خواهران دانست و افزود: در گام بعد باید شروع به تولید اندیشه کنیم، اندیشه ای که این مجموعه علمی، پژوهشی و تربیتی به موجب آن ظرفیت هایش را برای تولید علم آماده کند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بیان کرد: باید قدرت پژوهش و طراحی را در مجموعه حوزه علمیه خواهران داشته باشیم تا بتوانیم به خوبی در عرصه نقد، ارزیابی و ارتباط با مراکز علمی، پژوهشی و اسلامی وارد شویم.

وی گفت: دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز علمی و حتی حوزه علمیه برادران باید حوزه علمیه خواهران را به عنوان مجموعه ای که ظرفیت تولید علم دارد، به رسمیت بشناسند.

حوزه علمیه خواهران قدرت چانه زنی در سطح ملی و بین المللی را بالا ببرد

مدیر حوزه های علمیه خواهران عنوان کرد: حوزه علمیه خواهران باید به گام تخصصی و از گام تخصصی به سمت تولید منش، اندیشه، روش و طراحی های فرهنگ ساز ورود پیدا کند و قدرت چانه زنی خود را در سطح ملی و بین الملل بالا ببرد.

وی یکی دیگر از اهداف حوزه علمیه خواهران را تحصیل مرجعیت دینی برای رسیدن به جریانی مستقر و مستمر عنوان کرد و افزود: در گام چهارم باید بتوانیم مرجعیت را به عنوان یک جریان مستقر و مستمر برای حوزه های علمیه خواهران شکل دهیم و آن را احراز کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با بیان اینکه اکنون در گام دوم یعنی تبدیل حوزه فرهنگی به حوزه علمی و پژوهشی البته با حفظ فرهنگ هستیم، افزود: حوزه علمیه خواهران فرهنگ ساز است بنابرین باید در کنار توجه به مسائل فرهنگی، مسائل علمی و پژوهشی را مورد نظر قرار دهد.

وی بیان کرد: برای تبدیل حوزه علمیه خواهران به نهادی علمی و پژوهشی باید به استقرار نیروهای سازمانی توانا و تنظیم روابط سازمانی از مدرسه تا مرکز بیندیشیم.

کیفیت جذب طلاب برای ورود به فعالیت های تخصصی بازبینی شود

مدیر حوزه های علمیه خواهران گفت: برای ورود به عرصه فعالیت های تخصصی باید سطح دانایی مدیر، نحوه جذب طلبه و توجه به کیفیت جذب طلاب، ابزار کمک آموزشی و تنظیم روابط داخل مدرسه بازبینی شود.

وی ابراز کرد: باید به جای جذب حداکثری به سمت جذب کیفی و جذب ورودی های توانا برای برنامه های تخصصی و یا نیمه تخصصی توجه داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور گفت: متاسفانه در دوره استقرار نظام عمومی برای ساده سازی دروس تلاش شده است و دروس از عربی به فارسی و از فارسی به خودخوان و از متن های تخصصی به سمت متن های ساده شده کم عمق حرکت کرده است.

وی با تاکید بر لزوم ارتباط طلاب با منابع اصیل اسلامی افزود: یکی از بزرگترین اقدامات که باید انجام گیرد، اصلاح متون است به گونه ای که متون بتوانند زبان علم یعنی زبان عربی را به طلبه در حد حتی خواندن و فهمیدن منتقل کند.

تربیت اخلاق اسلامی در اولویت قرار گیرد

مدیر حوزه های علمیه خواهران با تاکید بر لزوم اولویت بخشیدن به تربیت اخلاق اسلامی تصریح کرد: با این اقدام طلبه به گونه ای توانمند می شود که سیر اخلاقی خوبی را هم در خود و هم در دیگران ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از ظرفیت های حوزه علمیه خواهران باید بر مدار اصلاح متون قرار گیرد، افزود: در صورت نیاز باید واحدهای درسی را نیز تقلیل داد زیرا اقتضای دانش این نیست که متون درسی را افزایش دهیم بلکه باید کیفیت را بالا ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور با تاکید بر لزوم بازنگری در روند و رویه ها نسبت به اهداف متون آموزشی تصریح کرد: برای تبدیل شدن به حوزه علمی و پژوهشی یکی دیگر از گام هایی که باید برداشته شود، طراحی هرم دانش حوزه های علمیه است که از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد که در این هرم دانش باید اولا درختواره دانش طراحی شود و همچنین برای تحصیل مرجعیت در افق آینده باید دید که چه حوزه هایی از دانش را باید در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: در این دوره افزون بر اصلاح درختواره باید میزان سطح سه و سطح چهار حوزه را به مراتب گسترش دهیم زیرا حضور تخصصی به معنی سطح سه و سطح چهار گسترده تر می باشد.

فرصت دیده شدن حوزه های علمیه خواهران را در کشور فراهم سازیم

مدیر حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: یکی دیگر از گام هایی که برای تبدیل شدن به حوزه علمی و پژوهشی باید برداشته شود، این است که فرصت دیده شدن حوزه های علمیه خواهران را با فعالیت های ویژه آن در کشور فراهم سازیم و تلاش کنیم که این کارویژه ها از کارویژه های حوزه برادران نیز تمیز داده شود.

وی اضافه کرد: باید برای دیده شدن خواهران و نمایان ساختن شخصیت های تاثیرگذار اقدامات جدی صورت بگیرد و این اقدامات نباید محدود به افق ملی شود بلکه باید شخصیت های بین المللی از زنان ترسیم شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور بیان کرد: یکی دیگر از گام هایی که برای تبدیل به حوزه علمی و پژوهشی باید برداشته شود، آسیب شناسی و ارزیابی عوامل موثر در فرایند آموزش، تربیت، فرهنگ، پژوهش ساختار و غیره است.

وی در پایان گفت: باید تلاش کنیم در مدرسه و استان نیز برنامه پنج ساله را برای ارتقا از یک دستگاه فرهنگی به یک دستگاه علمی و پژوهشی طراحی کنیم که بر این اساس بودجه ها بسته و برنامه ها نیز طراحی شود./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات