۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۶۲۷۰۵۳
استاد حوزه علمیه خراسان:

تقویت وحدت از ملزومات تحقق تمدن نوین اسلامی است

تقویت وحدت از ملزومات تحقق تمدن نوین اسلامی است
استاد حوزه علمیه خراسان گفت: برای تحقق تمدن نوین اسلامی تقویت وحدت با تکیه بر اشتراکات و دوری از متفرقات از ملزومات اساسی و ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اسماعیل مغری، امروز در مراسم گرامیداشت هفته وحدت که با حضور شیعیان و اهل سنت در مانه و سملقان برگزار شد، با اشاره به اهمیت وحدت در جامعه اسلامی، اظهار کرد: وحدت در جامعه دینی از ضروریات اصلی بوده و زمینه‌ساز تحقق تمدن نوین اسلامی می‌شود.

وی افزود: وحدت در اصطلاح سیاسی به معنای تلاش برای نزدیکی شدن و حذف فاصله‌ها و هم‌نظری و هم‌افقی در فهم شرایط و رسیدن به هدف‌گذاری‌های یکسان مبتنی بر منافع مشترک است.

حجت‌الاسلام مغری ادامه داد: رویکرد وحدت‌گرا رویکردی است که در آن برای رفع اختلافات تلاش می‌شود، اما این بدان معنا نیست که همه اختلافات قابل مرتفع شدن است که چنین امری امکان‌پذیر نخواهد بود؛ بلکه بدان معناست که بیش از آنکه بر اختلافات توجه شود، این اشتراکات‌اند که مورد توجه قرار گرفته و محور همگرایی و وحدت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به دشمنان وحدت، اظهار کرد: جریان‌های واگرا و تفرقه‌افکن در جهان اسلام همواره با حمایت بیگانگان و استکبار جهانی شکل گرفته و ریشه دوانده است که آخرین آن جریان سلفی نوظهوری است که از دهه ۷۰ در قالب طالبان شناخته شد و سپس با عنوان القاعده ادامه حیات یافت و در تخریب چهره اسلام کوشید و درنهایت تحت لوای داعش و النصره و ... به کشتار مردم مسلمان سوریه و عراق مشغول شد و تخم تفرقه و نفاق را در منطقه پاشید.

حجت‌الاسلام مغری گفت: در پشت پرده این جریانات مثلث استکبار، صهیونیسم و ارتجاع قرار دارند، این جریان که در ادبیات حضرت امام (ره) باید از آن با عنوان اسلام آمریکایی یاد کرد، مهم‌ترین خط عملیاتی خود را ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمین و دوقطبی کردن جهان اسلام و نابود کردن استراتژی وحدت قرار داده است.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی وحدت به مثابه اصل و راهبرد است، خاطرنشان کرد: رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی وحدت را نه یک تاکتیک موقت که از باب اضطرار باید بدان متوسل شد، بلکه یک اصل و استراتژی مهم می‌دانند و می‌فرمایند: نباید به وحدت به چشم تاکتیک نگاه کرد؛ وحدت یک اصل اسلامی است: «واعتصموا بحبل‌الله جمیعاً» یعنی اعتصام به حبل‌الله، جمیعاً و مجتمعا لازم است و «ولاتفرقوا» یعنی اعتصام به حبل‌الله به‌صورت تک‌تک ممکن نمی‌شود./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات