۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۶۲۷۱۰۵
حجت الاسلام سبحانی مطرح کرد؛

افق آینده پژوهش های امامت

افق آینده پژوهش های امامت
رییس بنیاد فرهنگی امامت با بیان اینکه متأسفانه حوزه های علمیه آنگونه که شایسته است به مباحث امامت نپرداخته اند، گفت: نیازمند تلاش بیشتر در این زمینه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی رییس بنیاد فرهنگی امامت در آیین رونمایی از چهار اثر بنیاد فرهنگی امامت که در سالن همایش های این بنیاد برگزار شد، به ارائه گزارشی از روند فعالیت های پژوهشی بنیاد فرهنگی امامت پرداخت و گفت: طبق روال همه ساله امسال نیز توانستیم با انتشار 4 اثر در زمینه امامت، زمینه ای را برای بسط مباحث امامت فراهم کنیم.

وی ادامه داد: در جلسات آینده ابعاد دیگری از پژوهش های امامتی را به پژوهشگران و اساتید ارائه می کنیم و امیدواریم گامی در زمینه معرفی امامت برداریم.

حجت الاسلام سبحانی با بیان اینکه متأسفانه حوزه های علمیه آنگونه که شایسته است به مباحث امامت نپرداخته اند، خاطرنشان کرد: این که اخیرا مباحث امامت مورد توجه اساتید و مبلغان قرار گرفته است جای تشکر دارد؛ ما قله ها را هدف گرفته ایم و نیازمند تلاش های گسترده تری در این زمینه هستیم.

رییس بنیاد فرهنگی امامت با اشاره به اینکه بنیاد فرهنگی امامت راه تازه ای را جلوی روی حوزه باز کرد و با تربیت اساتید و پژوهشگران گامی مؤثر در راستای امامت برداشت، گفت: تربیت روحانیون برای تدریس، تبلیغ و اشاعه فرهنگ امامت از کارهای مهم ما در این بنیاد است؛ در گذشته کسانی بودند که با نیت پرداختن به ماباحث امامت وارد حوزه می شدند، اما مراکز و نظام آموزشی خاصی برای آن وجود نداشت و ما توانسته ایم تا حدودی در 9 سال گذشته این خلأ را پر کنیم.

حجت الاسلام سبحانی با بیان اینکه امتداد بحث امامت بدون عمق مباحث معرفتی در حوزه ها ممکن نیست، تصریح کرد: فاصله ما با نقطه مطلوب بسیار زیاد است؛ حاصل پژوهش های ما نسبت به معارفی که در کتاب و سنت نسبت به امامت وجود دارد بسیار محدود است.

وی به تبیین افق آینده پژوهش های امامت پرداخت و اظهار کرد: ما در سال جاری از مجموعه نظام موضوعات پژوهشی و علمی امامت را رونمایی خواهیم کرد؛ در این اثر کار گسترده ای در زمینه مباحث امامتی صورت گرفته و نمودار علمی امامت به همت پژوهشگران ما استخراج شده و به صورت نموردار درختی گسترده در اختیار محققان قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام سبحانی خاطرنشان کرد: نظام موضوعات پژوهشی و علمی امامت این امکان را به محققان می دهد که هم افق آینده و هم وضع موجود را بشناسند؛ به عبارت دیگر این مجموعه محققان را به سوی موضوعات نو و تأثیرگذار هدایت می کند.

رییس بنیاد فرهنگی امامت وظایف پژوهشگران عرصه مباحث امامت را اینگونه توصیف کرد: تکمیل امتداد کار علمای بزرگ در زمینه امامت، توسعه مطالعات امامتی و مطالعات تعمیقی در زمینه امامت از وظایف مهم ما در دوران حاضر به شمار می رود؛ ما باید جایگاه امامت و ولایت را بشناسیم، به آن عمل کرده و آن را به دیگران بشناسانیم.

حجت الاسلام سبحانی با ابراز تأسف از این که تا کنون در حوزه های علمیه کار جدی در مباحث امامت صورت نگرفته است، بیان کرد: امروز اصل شبهاتی که از سوی دشمنان وارد می شود درونمایه امامت دارد و ما باید بر عمق امامت پژوهی مسلط شده و به شبهات پاسخ دهیم.

وی علم امام یکی از مهم ترین مباحث امامت دانست و با بیان اینکه تا کنون کار جدی در این زمینه صورت نداده ایم، یادآور شد: البته نشست های علمی با عنوان «علم امام» به زودی در بنیاد فرهنگی امامت برگزار می شود و تألیفاتی در این زمینه نیز خواهیم داشت؛ دغدغه اصلی پیامبر اکرم(ص) امتداد رسالت در خط امامت بود و ما باید به این مهم توجه داشته باشیم./841/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 2
حسین ثالث موید
ارسال نظرات