۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۶۲۷۱۳۷
با حضور آیت الله جوادی آملی؛

بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد مرحوم علامه طباطبایی برگزار شد

بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد مرحوم علامه طباطبایی برگزار شد
مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و دهمین گردهمایی اساتید علوم عقی حوزه با حضور شخصیت های برجسته در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم بزرگداشت سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی و دهمین گردهمایی اساتید علوم عقی حوزه با حضور شخصیت های برجسته در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم آیات غروی، فیاضی، مسعودی خمینی و حجج اسلام والمسلمین علی عباسی، سید محود مدنی، محسن قمی، احمدی قمی شماری دیگر از شخصیت های حوزوی و اساتید و فضلا در این برنامه حضور داشتند.

در این مراسم محمد باقر خراسانی مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره علامه طباطبایی گفت: امسال 17 برنامه در قالب های مختلف برای بزرگداشت علامه طباطبایی در کشور در نظر گرفته شده است.

وی افزود: این برنامه ها شامل نشست های علمی و همایش های نیم روزه در تهران، قم، مشهد و شیراز می شود، این ویژه برنامه ها در حال اجرا است و تا کنون در طول 4 دوره برگزاری این ویژه برنامه، 52 برنامه برگزار و در قالب 4 کتاب منتشر شده است و امسال از 18 تا 30 آبان برنامه های بزرگداشت علامه پیگیری می شود.

خراسانی در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت های مجمع عالی حکمت پرداخت و با بیان این که مجمع 12 گروه علمی راه اندازی کرده است، اظهار داشت: تا کنون هزار و 338 جلسه و نشست تخصصی توسط مجمع برگزار شده که از این تعداد 134 برنامه مربوط به سال گذشته است.

در ادامه آیت الله غروی با تأکید بر این که علوم  عقلی از ضروریاتی است که باید بر آن سرمایه گذاری کرد، اظهار داشت: در آیات و روایات توجه ویژه ای به عقل شده است و باید به مباحث عقلی اهتمام داشت، ممکن است برخی افکار فلسفی مورد نقد و دارای ایراد باشد اما باید از ظرفیت عقل که حجت باطنی است استفاده کنیم.

وی ادامه داد: نمی توانیم نسبت به عقل بی تفاوت باشیم، تبیین و استدلال بسیاری از معارف بلند اسلامی و شیعی باید مبتنی بر مبانی عقلی باشد، حوزه نباید نسبت به این مسائل  بی تفاوت باشد که این چنین نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: عقل چیزی است که حضرات باید درباره آن کار کنند و سرمایه گذاری داشته باشند و بررسی کنند که عقل چیست و چه مواردی را درک می کند. همچنین حدود سیطره عقل باید مشخص باشد.

وی اضافه کرد: جا دارد که همایش های مختلفی در تبیین مفهوم و اعتبار عقل شکل گیرد، باید از نوآوری های علامه طباطبایی در زمینه های گوناگون بهره مند شویم.

سپس آیت الله فیاضی عضو جامعه مدرسین و رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت سخنران کرد و با بیان این که قرآن کتاب علم الهی است، گفت: تمام آنچه که برای هدایت بشر لازم شمرده می شود در قرآن کریم آمده است.

وی قرآن کریم را کتاب هدایت بشر دانست و افزود: علم اصول و ادبیات عرب و برخی علوم دیگر از ضروریات فهم کتاب است و باید بر آن تسلط داشت ولی همه این ها برای فهم ظاهر است اما قرآن لایه های دارد که از آن تعبیر به بطن قرآن می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به روش تفسیری قرآن به قرآن علامه طباطبایی اظهار داشت: علامه با استفاده از آیات قرآن تفسیر آیات دیگر آیات را بیان می کردند و در کنار آن از روایات هم استفاده می کردند.

وی ادامه داد:  قرآن بی نهایت علم است و پایانی ندارد و مرتب ثروت علمی کسی که با قرآن کار می کند زیاد می شود و می تواند از این ثروت برای کسب معلومات جدید استفاده کند، انسان هرچه بخواهد و نیاز داشته باشد در قرآن وجود دارد و قرآن پاسخگوی همه نیازها است.

عضو جامعه مدرسین حوز علمیه قم خاطرنشان کرد: هرکس به اندازه خود می تواند از دریای بی کران الهی و معارف قرآن بهره مند شود، اگر کسی اهل تهذیب و تزکیه بود می تواند از لایه های باطنی قرآن هم استفاده کند و بهره های بیشتری ببرد.

در ادامه مرتضی نجفی قدسی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم علامه گفت: همواره باید علمای بزرگی مانند علامه طباطبایی را تجلیل کنیم.

نجفی قدسی با بیان این که علامه طباطبایی الگوی علمی و عملی تمام عیار برای همه سالکان و رهپویان طریق معرفت است، اظهار داشت: از این بابت هیچگاه نباید یاد و خاطره بزرگانی مانند علامه طباطبایی کمرنگ شود.

نجفی قدسی همچنین با اشاره به اهمیت علوم عقلی خاطرنشان کرد: علوم عقلی جدای از علوم شرعی و در مقابل یکدیگر نیستند بلکه عقل و شرع با هم منطبق هستند.

در بخش پایانی برنامه نیز حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اهمیت فعالیت های علمی و فرهنگی ابراز داشت: دین می گوید مرکب یک عالم غنی تر و قوی تر از خون شهید است، رسول گرامی اسلام(ص) قدوم پسر عموی خود که در حبشه مشغول فعالیت های علمی و فرهنگی بود را در برابر فتح خیبر که مشکلات اسلام را حل کرد یکسان می داند.

وی عنوان کرد: مسلمانان در مدینه تحت فشار و سلطه سلاطین خیبر بودند و ثروت و قدرت دست سرمایه داران خیبر بود، بازوان پرتوان علوی فتح خیبر را بر عهده گرفت که از پربرکت ترین و برجسته ترین نعمت های خداوند به مسلمین بود، در همان روز جعفر برادر امیرمؤمنان از حبشه آمد، پیامبر فرمود امروز خدا دو نعمت داد و من نمی دانیم از قدم جعفر خوشحال باشم یا فتح خیبر؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: پیامبر فرمود عالم به روز کار فتح خیبر می کند و جعفر ۱۵ سال در حبشه فهمید و فهماند که به فرموده حضرت کار او مانند فتح خیبر مهم است؛ بنابراین یک روحانی می تواند مانند کار فتح خیبر نزد امام زمان(عج) ارزش داشته باشد  ویک روحانی می تواند به اندازه فتح خیبر کار کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که باید کاری کنیم که به اندازه انقلاب اسلامی چشم پیامبر را روشن کند، اظهار داشت: امام چشم پیامبر را روشن کرد اما ما چرا این کار را نکنیم؟ ما می تونیم روشنی چشم پیامبر و امام زمان(عج) باشیم، الان راه باز است و نه باید بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم.

وی ادامه داد: زیارت نامه ها و مناجات باید درسی شود  و تا درسی نباشد قابل حل نیست، تا علوم عقلی، فلسفه و کلام نباشد این مسائل قابل حل نیست، مگر فقه بدون اصول قابل حل است؟

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که هر کس بشر است مشمول برنامه بشری قرآن می شود، ابراز داشت: اگر جهانی حرف بزنیم نمی توانیم محدود فکر کنیم و از مکاتب بی خبر باشیم، حرف ها و مکاتب باید در دست حوزویان باشد، حضرت که آمد دیگر نمی فرماید که به فلان ده بروید چرا که مبلغان هر سال می روند بلکه می فرماید به شرق و غرب بروید و برای چنین کاری دست انسان باید پر باشد.

وی عنوان کرد: عقل، استدلال،  فطرت و برهان زبان بین المللی قرآن و پیامبر(ص) است، با جهان باید با برهان و عقل و حکمت حرف زد، وظیفه داریم پیام انقلاب و شهدا را برای جهانیان تفسیر و تبیین کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: یک سری غده های بدخیم داریم که مانند بول و خون نیست و آب ولو سیل هم باشد این عرضه را ندارد که غده های بدخیم استعمار و استکبار را پاک کند، آب فقط می تواند خون و بول را پاک کند اما خون شهید غده بدخیم استعمار و استکبار را پاک می کند. کشوری که خون داد می تواند در برابر استکبار بایستد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با تأکید بر این که یونان معبر فلسفه است نه مبدأ آن، گفت: سقراط انسان بزرگی به شمار می رود اما کوچکتر از آن است که مبدأ فکری باشد، افلاطون و ارسطو از بزرگان جهان هستند اما کوچکتر از آن هستند که مبدأ فکری محسوب شوند، ابراهیم به یونان رفت و سقراط تربیت کرد، مبدأ فلسفه خلیل حق است و می شود کسی راه خلیل حق را طی کند و سقراط، ارسطو و افلاطون شود.

محمد قمین
ارسال نظرات