۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۶۲۷۲۰۰
منتشر شد؛

معیارهای جری و تطبیق از نگاه علامه طباطبایی

معیارهای جری و تطبیق از نگاه علامه طباطبایی
این تحقیق بر آن است که ضمن تبیین قاعده «جری و تطبیق» و بیان تفاوت آن با تفسیر، تأویل، بطن و تمثل و اشاره به مبانی آن، معیار‌های آن قاعده را از المیزان استخراج کند.
به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب «معیار‌های جری و تطبیق از نگاه علامه طباطبایی» به قلم سیدعلی هاشمی نشلجی از محققان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بازار نشر عرضه شد.

کتاب «معیارهای جری و تطبیق از نگاه علامه طباطبایی» به قلم سیدعلی هاشمی نشلجی از محققان پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بازار نشر عرضه شد.

اصطلاح «جری و تطبیق» که مأخوذ از روایات است، یکی از قواعد علوم قرآنی است که دارای اصول، مبانی و معیار‌هایی است.

از تفاسیری که این اصطلاح را بسیار در ذیل روایات تفسیری به‌کار برده، المیزان تألیف علامه طباطبایی است. ایشان به صورت مستقل و شفاف از اصول، مبانی و معیار‌های این قاعده در المیزان سخن نگفته است، ولی از کلمات وی در المیزان می‌توان آن‌ها را استخراج کرد.

در این پژوهش ضمن اشاره‌ای گذرا به اصول و مبانی جری و تطبیق از نگاه علامه طباطبایی، معیار‌های جری و تطبیق از نگاه وی استخراج شده و نمونه‌های روایی برای هر معیار ارائه شده است.

فصل نخست این کتاب با عنوان «مفاهیم و کلیات» دارای مباحثی چون: مفاهیم، مبانی جری و تطبیق، قلمرو قاعده جری و تطبیق و گستره آن در روایات، انواع روایات تعیین مصداق، نمونه‌‏هایى از روایات جرى و تطبیق و شیده نشدن جری و تطبیق به غلو است و فصل دوم آن با عنوان «معیار‌های جری و تطبیق» به انواع روایات جری و تطبیق در المیزان و معیار‌ها پرداخته است.

این تحقیق بر آن است که ضمن تبیین قاعده «جری و تطبیق» و بیان تفاوت آن با تفسیر، تأویل، بطن و تمثل و اشاره به مبانی آن، معیار‌های آن قاعده را همراه با نمونه عینی، از المیزان و دیگر آثار علامه طباطبایی استخراج کند.

از جمله ویژگی‌های این پژوهش، تمرکز بر دیدگاه‌های علامه طباطبایی به عنوان نخستین اثر مستقل در موضوع معیار‌های قاعده «جری و تطبیق» و بیان موارد کاربرد این قاعده در آثار علامه طباطبایی به‌ویژه تفسیر المیزان است.

یادآور می‌شود، این کتاب در ۱۷۲ صفحه، به شمارگان ۴۰۰ و بهای ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به زیور طبع آراسته شده است.

ارسال نظرات