۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۶۲۷۲۱۰
استاد اخلاق حوزه:

استقامت در راه حق بارزترین مقام اولیای الهی است

استقامت در راه حق بارزترین مقام اولیای الهی است
آیت الله خائفی بیان کرد: استقامت در راه حق و بالحق، از بارزترین مقامات انبیاء و اولیاء و صالحین و صدیقین و عرفای شامخین است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله عبدالله خائفی، عضو جامعه مدرسین در پایان درس خارج فقه خود، نکات اخلاقی را برای طلاب و فضلای حوزه بیان کرد که متن کامل سخنان این استاد حوزه بدین شرح است:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

«فاستَقِم کما أُمِرت و مَن تابَ مَعَک»

استقامت در راه حق و بالحق، از بارزترین مقامات انبیاء و اولیاء و صالحین و صدیقین و عرفای شامخین است.

استقامت به دست نمی آید الا به تجلی عظمت الله تعالی در قلب.

تجلّی أنه دائمٌ، تجلّی أنه باقٍ، تجلّی أنه غَنیٌ مطلق، تجلّی أنه لَم یَلِد و لَم یُولَد و لَم یَکَن لَه کُفُواً أحَد، تجلّی أنه مُهَیمِنٌ، تجلّی أنه عَزیزٌ جَبَارٌ مُتَکَبِّرٌ.

این عظمت و این دوام و این عزیز بودن، اگر در قلب تجلی کرد، استقامت حاصل است.

درباره استقامت، اعمال هم لازم است. اعمال از آثار و اشعه تجلّی این عظمت است.

فلاسفه معظم ـ اعلی الله مقامهم ـ فرمودند: «النفس فی وحدتها کل القوی، و فعلها فی فعلها قد انطوی»

یعنی تمام این نفس با همه وحدت و یگانگی ای که دارد، کل القوا است؛ یعنی همه قوا در آن جمع است. یعنی آثار این قوا در نفس هویدا است. نشانه های این قوا در آن پیداست. نشانه های نفس در افعال هم پیداست. افعال نفس پیچیده شده با افعال قوا.

در آیات شریفه هم، همچنین است.

اگر عبادت حاصل شد، آثار و اشعه اش متصل به الله تعالی خواهد بود و اگر عبادت برای غیرخدا بود، آثارش برای غیر خواهد بود. لذا الله تعالی فرمود: «انا شریکٌ من عَملٍ لی و لِغیری ترکتُه لغیری»

الله تعالی فرمود: اگر اعمالی که برای من انجام دادند، برای من است و اگر اعمالی را برای غیر من انجام دادند آن را رها می کنم که مزدش را و اثرش را از همان غیر بگیرند.

پس اعمال، اگر برای الله تعالی باشد، آثار و اشعه اش بر می گردد به الله تعالی و اگر برای غیر الله باشد بر می گردد برای غیر الله تعالی.

تو ای انسان، اشرف و اجلی و اعظم موجودات هستی. تو اتم و اکمل سایر انواع ممکنه هستی. تو ای انسان مظهر جمیع نشئات ممکنه در دو عالم غیب و شهادت هستی. پس سعی کن حجب ظلمانیِ مانع از مشاهده عالم میثاق را کنار بزنی تا بتوانی همچون انبیاء و اولیاء علیهم السلام و صدیقین و صالحین و عرفاء شامخین به مقام شهود راه یابی.

والسلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و علی ابنه السید القائد المعظم الامام خامنه ای و رحمة الله و برکاته./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
والسلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین و علی ابنه السید القائد المعظم الامام خامنه ای و رحمة الله و برکاته.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
شخصیتی انقلابی و متواضع هستند، بیشتر از ایشان خبر و نکته های اخلاقی کار کنید
ممنون
1
0