۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
کد خبر: ۶۲۷۲۱۳
رییس قوه قضاییه در قم:

ناراحتی برخی خواص از اجرای عدالت اهمیت ندارد | اسیر حاشیه‌ها نمی‌شویم

ناراحتی برخی خواص از اجرای عدالت اهمیت ندارد | اسیر حاشیه‌ها نمی‌شویم
آیت الله رئیسی قوه قضاییه را نهادی انقلابی و وظیفه گرا دانست و تأکید کرد ما به وظیفه خود عمل می‌ کنیم، هرچند در این بین افرادی از اجرای عدالت ناراحت باشند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضاییه عصر امروز در مراسم اختتامیه همایش «فرصت های تحول در سازمان قضایی نیروهای مسلح» که در سالن همایش های مرکز آموزش قضات قم برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) اظهار داشت: پیام تقارن ولادت امام صادق(ع) با پیامبر این است که تنویر افکار و بیان آنچه پیامبر آموختند و تبیین و تفسیر دین و ارزش های آن باید توسط شخصیتی که از جنس پیامبر و از نسل ایشان است، صورت بگیرد.

وی افزود: بشریت باید از این جا فرهنگ، باید و نبایدهای زندگی، اخلاق، تفسیر، حدیث و کلام را فرابگیرد، خیلی جاها حرف هایی هست ولی جایی که امام صادق(ع) برای بشریت بیان کرده اند ملاک تغذیه فکری و فرهنگی ما است.

آیت الله رئیسی عنوان کرد: از این جهت که خداوند متعال به ما عنایت کرده و ما را با این ذوات مقدس آشنا کرده است، باید همچنان مدال معرفت را از خداوند بخواهیم به گونه ای که به میزان محبت خودمان، معرفت پیدا کنیم که شهدا و عالمان دین الگوهای این موضوع هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که این نشست در کنار حرم مطهر حضرت معصومه(س) می‌ تواند منشأ برکات زیادی باشد، گفت: نشست شما هم از نظر مکان و هم از نظر زمان مقدس است و امیدواریم منشأ تصمیم سازی های ارزشمندی برای تحقق تحول در سازمان قضایی نیروهای مسلح باشد.

ضرورت تحول در دستگاه قضایی

رییس دستگاه قضایی تصریح کرد: معنای تحول این نیست که به همه چیز طور دیگری نگاه کنیم، آنچنان که رهبر معظم انقلاب در دیدار قضات و مسؤولان قضایی مطرح کردند، تحول به معنای شناخت وضع موجود است و این که تمام تلاش خود را برای رفع نواقص و کاستی ها با نگاه خواست مردم به کار بگیریم.

وی در ادامه بیان داشت: توجه به جایگاه، اقتدار و عزت آفرینی و نظام و صلابت نیروهای مسلح از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما در عین حال باید حقوق مردم و حق الناس حفظ شود؛ سازمان قضایی ضمن صیانت از نیروهای مسلح و حفظ اسرار آنها و تلاش برای کارآمدی آنها توجه به این دارد که حق مردم حفظ، پاسداری و صیانت شود.

آیت الله رئیسی با بیان این که سازمان قضایی نیروهای مسلح متشکل از دو نهاد انقلابی است، گفت: این دو یکی دادگاه ارتش و دیگری دادگاه سپاه پاسداران بوده است، از این رو سازمان قضایی مولود انقلاب اسلامی است و نگاه ها باید در این مجموعه نگاه انقلابی و متناسب با حرکت جهادی در این سازمان باشد.

رییس قوه قضاییه در ادامه یادآور شد: این سازمان ضمن داشتن نظم و ترتیبی که از ویژگی های نیروهای مسلح محسوب می‌ شود باید به مردم داری و توجه به مردم اهمیت بدهد همانطور که در بین نیروهای مسلح نیز مردم داری از موضوعات محوری است.

لزوم نگاه، رفتار و عمل انقلابی

وی محوری ترین نکته در نیروهای مسلح را نگاه انقلابی، عمل انقلابی و رفتار انقلابی دانست و افزود: انقلابی بودن یعنی متناسب با انقلاب اندیشیدن و عمل کردن، از این رو در این سازمان باید همواره یک نگاه انقلابی حاکم باشد؛ به عبارت دیگر این سازمان از یک سوی مأموریتش نیروهای مسلح بوده و از سوی دیگر فعالیت های قضایی برای صیانت از این نیرو انجام می‌ دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: برای رسیدن به یک تحول کامل و بهتر، سازمان قضایی باید هم به تحولات قوه قضاییه و هم به تحولات نیروهای مسلح توجه داشته باشد.

آیت الله رئیسی نیروهای مسلح را جزو افتخارات کشور دانست و تصریح کرد: همین نیرویی که در عرصه امنیت از کشور و مرزهای جمهوری اسلامی خوش درخشیده در عرصه سازندگی نیز کارهای بزرگی انجام داده است؛ سازمان قضایی نیروهای مسلح باید در همه عرصه ها با نیروهای مسلح همکاری کند به همین جهت خود این سازمان باید از هرگونه آسیبی مصون بماند.

پرهیز از اطاله دادرسی ها در دستور کار است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم پرهیز از اطاله دادرسی ها عنوان کرد: پرونده هایی که از اهمیت بیشتری برخوردار است باید رسیدگی به آنها بسیار دقیق باشد که نه دقت فدای سرعت و نه سرعت فدای دقت بیش از حد بشود؛ باید ضمن دقت لازم در ارتباط با زوایای پرونده به سرعت در رسیدگی هم توجه شود.

رییس قوه قضاییه در بخش بعدی سخنان خود قوه قضاییه را نهادی انقلابی و عمل گرا دانست و تأکید کرد: هر پرونده ای که موضوع دغدغه مردم باشد باید مورد رسیدگی عادلانه، منصفانه، دقیق و سریع قرار گیرد و در این رابطه هم نباید تحت تأثیر هیچ جو سازی و فضا سازی قرار بگیریم از این رو باید موضوع و حکم را خوب بشناسیم و با صلابت تصمیم گرفته و اجرا کنیم.

مردم باید اجرای عدالت را حس کنند

وی افزود: ما عقیده داریم باید عدالت اجرا شود و مردم این اجرا شدن عدالت را حس کنند هرچند در این بین خواصی از مردم خوشحال نباشند، مهم رضایت الهی و جامعه و مردم است تا همه مبارزه با فساد و جلوگیری از لانه کردن آن را متوجه شوند هرچند اشخاصی از این روند ناراضی باشند، این موضوع اصلا اهمیت ندارد.

آیت الله رئیسی روشن کردن افکار عمومی و منفصانه جامعه را مهم ارزیابی و عنوان کرد: یک پرونده که دغدغه عمومی شده و ابعاد مختلف حساب رسی و کارشناسی دارد، خوب است که مردم نیز در جریان رسیدگی قرار بگیرند.

وی با اشاره به این که پیشگیری در ارتباط با جرم از ضرورت های غیر قابل انکار است، گفت: پیشگیری از وقوع جرم با همکاری سازمان قضایی الگوی خوبی برای بخش دیگری محسوب می‌ شود، اما باید باز هم توجه داشته باشیم که نباید زمینه وقوع جرم فراهم باشد و همه دستگاه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیز باید برای کاهش ناهنجاری در کشور تلاش کنند تا قانون گریزی نباشد.

مسؤولان قانون پذیر و نظارت پذیر باشد

رییس دستگاه قضایی قانون پذیری و نظارت پذیری و پاسخگویی مسؤولان را مهم دانست و تصریح کرد: از پاسخگویی در محضر خدای متعال تا پاسخگویی به مردم از ویژگی های مدیران انقلابی است.

وی بیان داشت: نکته مهم آن است که آموزش های عمومی برای امر پیشگیری از وقوع جرم گسترش پیدا کند که در این زمینه باید صدا و سیما و رسانه ها نیز همکاری کنند چراکه این مسأله می‌ تواند زمینه ساز کاهش فساد در جامعه باشد.

به موضوع عدالت در سند گام دوم توجه داریم

آیت الله رئیسی با تأکید بر این که سند اصلی تحول در همه ارگان های کشور بیانیه گام دوم انقلاب است، گفت: این سند دارای نکات محوری بسیاری است که از جمله آنها موضوع عدالت است که یکی از هفت بند مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز بوده است./1330/

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 7
ارسال نظرات