۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۲۷۲۵۳
آیت الله علم الهدی تأکید کرد؛

ضرورت ارائه سند تاریخی برای تفسیر سیره سیاسی پیامبر

ضرورت ارائه سند تاریخی برای تفسیر سیره سیاسی پیامبر
امام جمعه مشهد گفت: این گونه نیست که بگوییم پیامبر با کفار مذاکره می‌کرد و بعد از تخلف نیز باز مذاکره می‌کرد؛ سند ارائه کنید این کجای زندگی پیامبر بوده است؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته در حرم مطهر رضوی، پیرامون جریان میلاد رسول الله(ص) و تقارن آن با ولادت امام صادق(ع) صحبت کرد.

وی با اشاره به بیان حوادثی که در زمان میلاد رسول الله(ص) رخ داد، گفت: شکستن طاق کسری و فرو ریختن 14 کنگره آن، خاموش شدن آتشکده فارس، جوشیدن آب از کویر سماوه، خواب موبد موبدان، خشکیدن دریاچه ساوه همزمان با تولد پیامبر(ص) رخ داد و موجب وحشت امپراتوری و قدرت های آن زمان شد.

آیت الله علم الهدی به فلسفه پیدایش اعتقاد به خدایان متعدد و بت پرستی در بین مردم زمان پیامبر(ص) اشاره و اظهار کرد: بشر با نگرش مادی اطراف خود را می بیند و طبیعی است که پدیده هایی را که در طبیعت جریان دارد را طبیعی و دائم پندارد و توجه به دوام این جریان ها موجب می شود که انسان به عواملی مانند وزش بادها، گرما و سرما که موجب این جریان ها از قبیل برف و باران باشد را عامل همیشگی بداند بنابراین معتقد می شود هر جریانی پدید آورنده و موجدی دارد که با پدیدآورده جریان دیگر تفاوت دارد و با این توهم به دنبال خدا ها و اله های متعدد رفته و مسأله خدای حق و توحید مسأله ای فراموش شده و غیر قابل اعتقادی بود.

امام جمعه مشهد افزود: مردم زمان پیامبر(ص) برای هر حادثه و موجودی یک مجسمه می ساختند و آن را پرستش می کنند و در جهت منافع خود استفاده می کردند اما حوادثی در زمان تولد پیامبر(ص) رخ داد تا تداوم و همیشگی بودن جریان ها را نایده گرفته و بدانند اراده خداوند بر همه جریان ها حاکم است و دوام و بقای جریان ها و حوادث بستگی به خدا دارد.

وی به تناسب ولادت رسول اکرم(ص) و حوادث هنگام تولد ایشان اشاره کرد و گفت: این تحولات برای بشر به وجود آمد تا متوجه شود در تمام هستی یک اراده حاکم است و بقا و دوام و باقی بودن جز از ناحیه یک اراده و تصمیم و مشیت که مشیت واجب الوجود عالم است، ندارد و براساس این قدرت خداوند، شکست غیر قابل پیش بینی و تزلزل غیر قابل بررسی در جریان های همیشگی به وجود آمد.

آیت الله علم الهدی از بین رفتن همه پندارهای غلط را از فلسفه حوادت زمان تولد پیامبر بیان و اظهار کرد: همزمان با رخ دادن این حوادث موجودی متولد شد تا همه عالم را به خداوند یکتا و توحید سوق دهد و همه قدرت ها و حاکمیت ها با حاکمیت معارف او از بین رفته و همه توانمندی های مادی گرایانه در شعاع توانمندی او از بین می رود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به فلسفه تقارن تولد پیامبر با ولادت امام صادق گفت: این همزمانی نشانگر این بود که آن عظمت توحیدی پیامبر در معارف آسمانی و اسلام ناب را امام صادق تحقق می بخشد.

وی در ادامه با اشاره به آیه 174 سوره نساء ابراز کرد: خداوند در این آیه وجود پیامبر اکرم(ص) را به عنوان برهان معرفی می کند، برهان بودن پیامبر به این معنا است که در همه عرصه های زندگی اگر الگو و سیره پیامبر در زندگی ما پیاده شد در درگاه خدا به عنوان بنده خدا دارای حجت هستیم و ما ملزم هستیم در همه جریان های زندگی از جمله بینش و اندیشه سیاسی، خانواده و مدیریت کشوری نشانی از پیامبر را در زندگی خود داشته باشیم چون خداوند پیامبر را برهان می داند.

آیت الله علم الهدی انقلاب اسلامی ایران را در ادامه انقلاب پیامبر دانست و گفت: ما باید در انقلاب خود از انقلاب پیامیر برهان داشته باشیم، در انقلاب پیامبر عامل توسعه اسلحه، جنگ و مقابله نبود بلکه قدرت نرم بود، پیامبر وقتی دین و دعوت خود را برای اولین بار اعلام کرد لشکر و سپاه و مجهز به تجهیزات سخت نبود و از همان لحظه اول قدرت های کفار قریش با تمام قدرت با پیامبر جنگیده و بعد هم ایشان ادامه دادند اما قدرت نرم پیامبر موجب پیروزی ایشان شد.

امام جمعه مشهد افزود: فطرت انسان ها معارف پیامبر را می پذیرفت، این که اسلام وقتی وارد جامعه ای می شود و همه به آن می گرویند این قدرت نرم پیامبر بود و در انقلاب ما نیز از روز اول امام اعلام کردند این انقلاب تغییر حکومت و اجرای تحول اقتصادی و مدیریتی در یک گوشه دنیا نیست بلکه دگرگون سازی جریان اسلامی و توسعه جهانی اسلام است.

وی ابراز کرد: امام راحل فرمودند: «این انقلاب باید صادر شود» و بلندگوهای استکباری اعلام کردند این ها می خواهند کشورگشایی و جهانخواری کرده و با جنگ کشورها را بگیریند، این ها معنای حرف امام را نفهمیده و تحریف کردند اما انقلاب با قدرت نرم صادر شد.

آیت الله علم الهدی اظهار داشت: علت این که یمن یکپارچه در جریان منویات انقلاب اسلامی در برابر استکبار جهانی خروشیده و با همه امکانانت مقابله و با ایستادگی دشمن را از پا در می آورد به خاطر نفوذ قدرت نرم انقلاب اسلامی ما است.

امام جمعه مشهد به تلاش دشمن برای مقابله با قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران اشاره و ابراز داشت: آمریکا و استکبار جهانی و صهیونیسم می خواهد جلوی نفود قدرت نرم ما را بگیرند، دیدند لشکرکشی و جنگ مشکل را حل نمی کند بنابراین تلاش کردند با فشار اقتصادی، تحریم و از بین بردن ارزش های دینی قدرت نرم ما را گرفته و ما نتوانیم در پهنه های سایر کشورها انقلاب ایجاد کنیم اما نتوانستند.

وی تصریح کرد: مشکل ما در مقابله با استکبار ناسازگاری های برخی از جریان های داخلی است که دو دسته اند، عده ای مسأله انقلاب را از دین جدا می دانند و معتقدند ما مانند همه دنیا با کسی دعوا و برخورد نداشته، با همه ساخته و نان و آب و غذای خود را اداره کنیم و عده ای دیگر نیز اسلام را در سیاست دخیل می دانند اما در جهت استخدام اسلام در جریان سیاست و قدرت و در جریان منافع و پندارهای خود هستند و به واقعیت اسلام کاری ندارند.

امام جمعه مشهد بیان کرد: در عرصه سیاست اگر بنا شد یک انسان و یک مسؤولی تفسیر اسلامی داشته باشد و اسلام را قواره خودش بدوزد حواستان جمع باشد که باید سند و مدرک ارائه کند و از قرآن و حدیث دلیل و مدرک بیاورد؛ این گونه نیست که بگوییم پیامبر با کفار مذاکره می‌کرد و بعد از تخلف نیز باز مذاکره می‌کرد؛ سند ارائه کنید این کجای زندگی پیامبر بوده است؟

وی افزود: پیامبر یک واقعیت و حقیقت است و به تعبیر قرآن برهان ماست؛ باید در مورد پیامبر سند و مدرک ارائه کرد؛ بزرگترین پیمان پیامبر با کفار، صلح حدیبیه بود و در مقابل تخلف از این پیمان، پیامبر جنگیدند و نتیجه فتح مکه شد./864/پ202/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات