۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱
کد خبر: ۶۲۷۲۷۳
حجت الاسلام والمسلمین قوامی:

کسی که خودسازی نکرده نباید وارد سیاست شود

کسی که خودسازی نکرده نباید وارد سیاست شود
امام جمعه پردیسان قم با بیان این که افراد خودساخته باید وارد میدان سیاست شوند، گفت: باید سیاست‌مدار دینی باشیم نه این که سیاست‌بازی کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سیدصمصام‌الدین قوامی امام جمعه پردیسان قم، ظهر امروز در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه در مسجد جامع امیرالمؤمنین(ع) با بیان حدیثی از امام صادق(ع) در فضائل و ویژگی‌های اخلاقی نبی مکرم(ص)، اظهار داشت: وقتی خداوند پیامبر را تربیت کرد به او فرمود" إنّکَ لَعلی خُلقٍ عظیم" به او پایان‌نامه و گواهی‌نامه داد. گفت تو بر اخلاقی بزرگ و فراگیر از جهت علم و عمل هستی؛ وقتی خدا تأدیب کند و رسول خدا مؤدب به ادب الهی باشد، پایان کار او این است که پیامبر خوب نمره می‌گیرد و خداوند او را مسؤول اداره‌ دین و امت می‌کند.

وی با اشاره به سیاست‌مداری نبی اکرم(ص) تأکید کرد: سیاست یعنی مردم‌داری و شهروندداری و تا کسی اخلاقش خوب نباشد و خودسازی نکرده نباید وارد سیاست شود؛ باید مثل امام، روح‌الله شد که آن‌همه خودسازی کرد و رهبری یک امت را به عهده گرفت. اگر خواستیم وارد سیاست شویم، باید سیاست‌مدار باشیم نه سیاست‌باز. دروغ نگوییم، نگوییم سیاست با دروغ آمیخته است. سیاست رحمانی «خلق عظیم» است.

امام جمعه پردیسان با تصریح بر این‌که بر اساس آیه‌ 19 سوره‌ آل عمران، حقیقت جاودان اسلام به عنوان امانتی ازلی و ابدی، در تمامی ادیان و آموزه‌های انبیای پیشین حاضر بوده است، گفت: دین، یکی بیش‌تر نیست و ماهیت آن تسلیم است. برخی گفته‌اند از سلم است و شرط این که اسلام اثر کند، تسلیم شما است؛ هرجا گفت بایستید بایستید، هر جا گفت حرکت کنید، حرکت کنید. پیامبر که متولد شد این اسلام را کامل کرد. در طول تاریخ، لنبیا آمدند، ولی این‌جا کامل شد. چون دین، قابل تحریف نیست و دین جامع و خاتم است.

وی در ادامه افزود: این دین عامل وحدت است. ما می‌توانیم کل مسلمین و حتی مستضعفین را با اسلام وحدت بخشیم. به آن‌ها بگوییم دین پیامبر شما اسلام بوده است. اسم دین [تمامی پیامبران پیشین] اسلام بود. جان و مایه‌ اصلی اسلام است، کدام پیامبری گفت تسلیم خدا نشوید و تسلیم من نشوید؟ این دین باید شناسایی شود و عامل شناسایی آن، امام جعفر صادق علیه‌السلام است.

استاد حوزه‌ علمیه‌ قم با اشاره به تقارن میلاد نبی اکرم(ص) با میلاد امام جعفر صادق(ع) گفت: امام صادق(ع) عامل وحدت است؛ با این‌که حجاب معاصرت بین علما ضخیم‌ترین حجاب است و تحمل یک‌دیگر را ندارند، تمام معاصرین ایشان به مرجعیت علمی ایشان اعتقاد داشتند؛ چرا ما عوامل وحدت را به عوامل تفرقه تبدیل کنیم؟ آیا رسول خدا راضی است؟ آن‌ها اسلام را طوری می‌شناسند که ما را کافر می‌دانند و سر ما را تشنه می‌برند. ما هم اسلام را طوری می‌شناسیم که می‌گوییم شما یک لحظه ایمان نداشتید. بیاییم اسلام را از نو بشناسیم.

وی با اشاره به اینکه بسترهای اطلاعاتی جدید از جمله دنیای مجازی و ارتباطات، زمینه‌ گفت‌وگو و تبادل آرای ادیان و مذاهب مختلف در راستای وحدت را فراهم کرده است، گفت: ما در چهل سال دوم انقلاب که پخته شدیم، باید با الأزهر و جامعه‌ مدینه و سایر دانشگاه‌های جهان اسلام متحد شویم. اسلام ترکیه با اسلام حجاز متفاوت است، اسلام حجاز با مصر و شامات متفاوت است؛ در صورتی که در این‌ مذاهب دانشمندان بزرگ و مطرحی وجود دارد.

رییس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی افزود: امام خمینی(ره) می‌فرمود اسلام ناب محمدی، اسلام حقیقی است و این اسلام در مقابل اسلام آمریکایی است. باید مسائل آن را مطرح کنیم و پیرامون آن گفت‌وگو کنیم. ما باید با اجتهاد، آن‌چه امام صادق(ع) می‌خواست را به‌دست بیاوریم. باید استنباط کرد و مطالب ارزنده را بیرون آورد.

وی با انتقاد از برگزاری جشن‌هایی که سبب خدشه به وحدت مسلمین است، گفت: این همه حوزه و دانشگاه ادیان، تولیدات دارند، بیاییم این موضوع را حل کنیم. اسلام عامل وحدت است. تنها راه شناسایی آن از راه اهل بیت(ع) است که اگر محاسن کلام اهل بیت(ع) را درست منتقل کنیم همه قبول می کنند./

ارسال نظرات