۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۶۲۷۳۵۷

کتاب نمایشنامه «59/06/30» در یزد منتشر شد

کتاب نمایشنامه «59/06/30» در یزد منتشر شد
این کتاب با موضوع دفاع مقدس و به‌همت واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد و انتشارات سوره مهر در ۴۷ صفحه با قطع رقعی روانه بازار کتاب شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، نمایشنامه «۵۹/۰۶/۳۰» با موضوع دفاع مقدس نوشته کرامت یزدانی به همت انتشارات سوره مهر منتشر شد.
این کتاب با موضوع دفاع مقدس و به‌همت واحد هنر‌های نمایشی حوزه هنری یزد، از سوی انتشارات سوره مهر در ۴۷ صفحه با قطع رقعی روانه بازار کتاب شده است.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم؛ «آدما قصه‌ها و حکایتا رو با خودشون ای‌وَر و اووَر می‌برن و هی به قصه‌هاشون پرو بال می‌دن. اگرم آدم بخواد از سرگذشت خودش فرار کنه، قصه‌ها پا در می‌آرن، جون می‌گیرن و راه می‌افتن و می‌آن دنبالش. می‌فهمی چی می‌گم؟ مو خودم بچه‌ی این شطم، لب ساحل به دنیا اومدم، پا هِشتم رو ماسه‌های داغش و قد کشیدم، بزرگ شدم، به صدای نی‌های همی نیزار عاشق شدم، یه عشقی مث طعم خسبک. مو به خرمای نارس می‌گیم خسبک. شما چی می‌گید؟»

کرامت یزدانی در خصوص این اثر گفت: این کتاب نگاهی برابر از زاویه دید مردم ایران و عراق به جنگ تحمیلی دارد چرا که این جنگ تلخ و ناگوار که از طرف صدام و رژیم بعث عراق به ملت ایران و مردم ستمدیده عراق تحمیل شد برای هر دو ملت ویران کننده و خسارت‌بار بود.

وی با بیان اینکه این نمایش‌نامه، بازنمایی یک پیوند عروسی در آستانه جنگ است، بیان کرد: این جنگ موجب گسست و قطع ارتباط بین دو ملتِ دوست، همسایه، هم دین و هم‌ریشه شد. طبیعت جنگ خصومت و دشمنی است و کسی نمی‌داند گلوله‌ها از کجا شلیک می‌شود و مسبب آن کیست؟

این نویسنده افزود: آن عروسی به عزا و دوستی و مراوده دو روستا که در دو طرف یک مرز آبی قرار دارند به خصومت و دشمنی ناخواسته‌ای تبدیل می‌شود. سال‌ها بعد پیرزنی نابینا که البته می‌تواند نماد یک پیر روشن‌دل و دنیا دیده باشد با افسوس و حسرت و مویه و زاری‌کردن برای هر دو طرف، این ماجرا را روایت می‌کند.

یزدانی با بیان اینکه در این اثر، هیچ‌گونه جانبداری و طرفداری از دو ملت نشده گفت: تلاش شده به طور مساوی و یکسان به هر دو طرف نگریسته شود، چون باور داریم این جنگ به هر دو ملت تحمیل شده است.

وی ادامه داد: سی شش پنجاه و نه؛ روایت یک روز قبل از آغاز جنگ رسمی عراق علیه ایران است و در حقیقت آخرین روز آرامش بین دو کشور تا پایان جنگ بود.

یادآور می‌شود کرامت یزدانی متولد ۱۳۵۳در شهرستان بوانات استان فارس و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی است و این نویسنده و پژوهشگر ساکن یزد هم‌اکنون در حال نگارش کتاب دانشنامه آب (آب در تاریخ و فرهنگ) است و چند اثر پژوهشی نیز آماده چاپ دارد.

نمایش‌نامه‌های «کاکوتی»، «سه زِ» مجموعه داستان «نبرد با، یا، بازی با منتقدان» شامل ۱۷ داستان کوتاه از دیگر آثار اوست. وی همچنین چندین اثر تحقیقی و پژوهشی در حوزه تاریخ و فرهنگ را در کارنامه دارد.

همچنین فروردین ۹۸ همزمان با هفته هنر انقلاب اسلامی در مراسمی از کتاب نمایش‌نامه «کاکوتی» با موضوع دفاع مقدس رونمایی شده بود. این اثر به همت حوزه هنری یزد در ۵۶ صفحه توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. /۹۲۵/د ۱۰۱/ش
ارسال نظرات