۲۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۶۲۷۳۹۲

اقدامات وزارت صمت برای کنترل و تنظیم بازار

اقدامات وزارت صمت برای کنترل و تنظیم بازار
وزارت صمت، تنظیم بازار و اصناف در جلسه ای فوق با دستور کار اینکه این تصمیم چه پیامدی بر آرامش بازار خواهد داشت.

به گزارش  گروه سیاسی خبرگزاری رسا، پس از اعلام شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در مورد تغییر در نحوه توزیع بنزین، وزارت صمت، تنظیم بازار و اصناف در جلسه ای فوق با دستور کار اینکه این تصمیم چه پیامدی بر آرامش بازار خواهد داشت شب گذشته تشکیل جلسه داد و در این نشست که اقدامی سریع در جلوگیری از سواستفاده گری بود، رئیس این نشست از رصد و پایش بازار و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی خبرداد.

وزیر صمت، ضمن بیان اینکه کالاهای اساسی برای شش ماه تا یکسال در کشور دپو شده است و از این بابت کشور ما با مشکل خاصی روبرو نیست، توضیح داد: تغییر نرخ بنزین کمترین اثر ممکن را روی قیمت تمام شده کالاهای تولیدی دارد و در بخش حمل و نقل کالا نیز با توجه به عدم تغییر نرخ گازوئیل در این بخش نیز مشکلی نخواهیم داشت، در حوزه حمل و نقل مسافر سهمیه لازم تعریف شده و تمهیدات مربوطه اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه ذخایر کالاهای اساسی و ضروری مورد نیاز کشور در بهترین حالت ممکن طی چند سال اخیر است و هیچ گونه نگرانی برای تامین اقلام مورد نیاز مردم وجود ندارد.

رحمانی بیان کرد: در تعداد کثیری از کالاهای صنعتی مورد نیاز کشور، برای بیش از دو سال و در بسیاری از کالاهای اساسی و ضروری نیز بین ۶ ماه تا یک سال ذخایر قابل قبول در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: اکثر کالاهای تولیدی کشور در ۶ ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش تولید مواجه بوده اند و آمارها موید این نکته هستند که برای تامین نیاز کشور با مشکل خاصی مواجه نخواهیم شد.

وزیر صمت تصریح کرد: تنظیم بازار کشور جزو اولویت های ماست و صادرات نیز مبتنی بر تامین نیاز اولیه کشور در همه اقلام کالایی است.

رضار حمانی با اشاره به اینکه ا ز امروز بازار به دقت رصد و قیمت ها کاملا کنترل خواهند شدبیان کرد:با توجه به تمهیدات اتخاذ شده در صورت مواجه با هرگونه تخلف و افزایش قیمتی در سطح بازار برخورد جدی می شود.

وی ادامه داد: رصد بازار در این مقطع به صورت چند لایه کنترل خواهد شد و دستگاه های نظارتی از جمله سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان، بازرسی اصناف و همچنین تعزیرات حکومتی مکلف شده اند در چند بخش مختلف به صورت ویژه در سطح بازار، قیمت ها را به دقت رصد و کنترل نمایند و گزارش لازم را نیز به مردم ارائه کنند.

وزیر صمت گفت: بازرسی اصناف و واحد نظارت اتحادیه های صنفی، بخش اول کنترل قیمت در سطح بازار است که انتظار می رود با همراهی اصنافیان عزیز در این حوزه با کمترین مشکل مواجه شویم.

رحمانی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شده است که اتاق اصناف کشور با صنوف مختلف جلسات کارشناسی لازم را داشته باشند و ضمن کنترل موارد، مانع بروز هر نوع تخلف و تخطی در تامین کالای مورد نیاز مردم و قیمت آنها شوند.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کرد: این سازمان با همراهی همه دستگاه های همکار خود از جمله سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و بازرسی اصناف روند تشدید نظارتی و برخورد با تمام مواردی که موجب اخلال در روند اجرای طرح افزایش نرخ بنزین می‌شود را در دستور کار ویژه خود قرار داده است.

همچنین رییس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت: با توجه به سیاست‌های دولت مبنی بر افزایش نرخ و سهمیه بندی بنزین، برای کنترل بازار و جلوگیری از تخلفات صنفی به ویژه در خصوص گرانفروشی طرح تشدید نظارتی به اجرا خواهیم گذاشت.

عباس تابش افزود: هیچگونه افزایش قیمت در عرضه کالا و خدمات قابل قبول نیست و با متخلف برخورد لازم اعمال خواهد شد.

رییس سازمان حمایت تصریح کرد: با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت تمامی ظرفیت های نظارتی خود را در روند کنترلی قیمت ها بکار خواهد بست.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت هم مطرح کرد: ستادهای تنظیم بازار کشور مکلف شدند به صورت ویژه رصد و پایش روزانه بازار را در دستور کار خود قرار دهند.

محمد رضا کلامی گفت: خوشبختانه هم اکنون بیش از ۱۰ میلیون تن کالا در انبار ها مراکز ذخیره سازی کشور موجود است هیچ کمبودی در این حوزه نداریم.

وی ادامه داد: از هفته گذشته برنامه ریزی لازم برای توزیع هدف‌مند کالاهای ذخیره سازی شده انجام شده است.

کلامی افزود: در چارچوب این برنامه تصمیم گرفته شده تا گوشت و برنج به میزان کافی و به صورت هدفمند و سهمیه بندی شده بین مردم توزیع شود.

رییس اتاق اصناف تهران نیز تاکید کرد: اصناف با رعایت حال مردم در شرایط موجود، در صورت اعمال سود مصوب و قانونی خود می‌توانند به ثبات بازار کمک شایان توجهی کنند.

وی ادامه داد: از روز شنبه طرح تشدید بازرسی از سوی بازرسی اصناف انجام خواهد گرفت و امیدواریم با همکاری صنوف مختلف، کمترین میزان تخلف را در سطح کشور مشاهده کنیم.

طبق مصوبه تنظیم بازار کشور، فعلاً همه مصوبه‌های افزایش قیمت لغو شده است

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران درباره جلسه فوق العاده تنظیم بازار کشور گفت: نکته حائز اهمیت جلسه تنظیم بازار این بود که هر نوع مصوبه برای افزایش قیمت حتی اگر دارای مصوبه دولتی نیز باشد فعلاً لغو شده و هیچگونه افزایش قیمتی در هیچ قلم کالا و خدمات نخواهیم داشت./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات