۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۲۷۶۱۳

سامانه «پنجره واحد» از معطلی ناشران جلوگیری می‌کند

سامانه «پنجره واحد» از معطلی ناشران جلوگیری می‌کند
مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی (اداره کتاب) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی سامانه پنجره واحد خبرداد و گفت: کار آزمایشی این سامانه از روز گذشته آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی روز گذشته اعلام کرد: سامانه «پنجره واحد» با همکاری وزارت ارشاد و خانه کتاب راه‌اندازی خواهد شد.

«محمدجواد مرادی‌نیا» مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی (اداره کتاب) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامیگقت: از زمانی که در اداره کتاب به عنوان مدیر مشغول شدم، یکی از اولویت‌هایم این بود که نحوه ثبت و صدور مجوز کتاب را برای سهولت بیشتر ناشران به گونه‌ای طراحی کنیم و از حالت سنتی به حالت جدید و راحت تبدیل کنیم که با حداقل زمان و هزینه ممکن ناشران بتوانند کتاب را دریافت کنند.

مرادی‌نیا با تاکید بر اینکه سامانه صدور مجوز نشر کتاب در زمستان ۹۷ در فاز اول راه اندازی شد و الان ناشران، کتاب را در آن سامانه بارگذاری کرده و مجوز صادر می‌شود، ابراز داشت: نرم افزار توکن پس از این رویه حذف شد؛ چون بار مالی داشته و محدودیت‌هایی ایجاد می‌کرد. نسخه کاغذی هم منسوخ شد. بنابراین فاز دوم این بود که ما سایر فرآیند ثبت و صدور مجوز کتاب را تجمیع کنیم که شامل اخد فیپا و شابک بود.

وی ادامه داد: شابک خانه کتاب و فیپا را کتابخانه ملی و مجوز کتاب را اداره کتاب صادر می‌کند، ما فاز دوم را به گونه‌ای طراحی کردیم که ناشر به جای مراجعه به خانه کتاب و کتابخانه ملی همه عملیات اخذ مجوز را در یک درگاه انجام دهد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه این طرح با حمایت بخش آی تی کتابخانه ملی و خانه کتاب طراحی شده افزود: ظرف هفته آینده این طرح اجرایی می‌شود و ناشر از درگاهی وارد و کتاب را بارگذاری می‌کند. کتابخانه ملی هم بلافاصله برای فیپا وارد شده و خانه کتاب هم وارد فاز ارائه شابک شده و خانه کتاب هم وارد فاز مجوز می‌شود در واقع ناشر از یک درگاه وارد و پاسخ دریافت می‌کند.

مرادی‌نیا در پاسخ به اینکه «پروسه چند روزه برای این سامانه تعریف کرده‌اید؟» توضیح داد: در حال حاضر زمان نمی‌توانیم اعلام کنیم. برنامه آزمایشی از روز گذشته با تعدادی از ناشران آغاز شده است تا اشکالات این سامانه  را تشخیص دهیم و برطرف کنیم. پس از این پروسه می‌توانیم زمان را اعلام کنیم. البته ارائه زمان منوط به رویه است. تخصیص شابک نیازمند زمان نیست، اما ۴ هفته برای مجوز کتاب و فیپا زمان لازم است. آنها هم پروسه خود را دارد، از این رو به طور میانگین طی ۳۰ روز ناشر پاسخ می‌گیرد.

مدیر اداره کتاب در پاسخ به این سوال که اداره کتاب به عنوان محل این سامانه، آیا توانایی رصد پروسه طی شده توسط ناشر را داراست و آیا اداره کتاب می‌تواند وضعیت کنونی کتاب را در این سامانه رصد کند؟ گفت: حداکثر زمان کنونی فیپا دو هفته است. کار بررسی کتاب بیش از دو هفته زمان نیاز دارد و پیش بینی ما این است که همزمان با انجام مراحل صدور فیپا، کار بررسی و صدور مجوز کتاب هم طی می‌شود. در واقع دو زمان یکی شده و موجب تسریع و تسهیل کار ناشر است. چنانچه موردی پیش آمد ناشر می‌تواند از جانب ما و کتابخانه ملی پیگیری کند. در این باره نیز ما نظارت خودمان را خواهیم داشت.

وی در پایان اضافه کرد: چنانچه ایرادات به وجود آمده برطرف شد، زمان رونمایی اعلام می‌شود. ما در حال حاضر در حال آزمایشی برگزار کردن سامانه هستیم. از این رو به زودی نشانی سامانه اعلام خواهد شد./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات