۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۲۷۶۲۰

نقد کتاب بلقیس سلیمانی توسط نابینایان و کم‌بینایان کتابخوان

نقد کتاب بلقیس سلیمانی توسط نابینایان و کم‌بینایان کتابخوان
نخستین جشنواره‌ کتاب «کاما» با هدف توسعه‌ بسترهای کتاب و کتابخوانی و حمایت از فعالان عرصه‌ نشر کتاب در این حوزه همزمان با هفته کتاب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، ویژه‌برنامه‌های کتابخانه‌های گویای نابینایان و کم‌بینایان تحت پوشش انجمن نابینایان ایران همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور در حال برگزاری است.

در همین راستا نخستین جشنواره‌ کتاب «کاما» پنجم آذرماه ۹۸ با حضور اعضای جامعه‌ معلولان، مسئولان ذیربط و نهادهای فرهنگی در محل سالن همایش بین‌المللی کتابخانه ملی ایران برگزار می‌شود.

در همین راستا، برنامه‌های ویژه‌ای در کتابخانه‌‌های استان‌های کشور طی هفته کتاب در حال برگزاری است.

در استان ایلام، روز چهارشنبه (۲۹ آبان‌ماه) کارگاه قصه‌گویی و شعرخوانی کودک و شاهنامه‌خوانی برگزار می‌شود.

شهر ارومیه در استان آذربایجان‌غربی نیز شاهد اجرای برنامه‌های متنوعی برای نابینایان و کم‌بینایان عزیز است. تجلیل از کتابخوانان برتر سال، دعوت از نویسندگان کتاب‌های کودک برای سخنرانی و اجرای مسابقه‌ کتابخوان در سطح شهر ارومیه از اهم این برنامه‌‌هاست.

نقد فیلم «تئوری همه‌چیز» در بوشهر

بوشهر نیز با برنامه‌هایی چون نشست قصه‌گویی در دو رده‌ سنی و اهدای جوایز شامل کتاب‌های بریل و بینایی و نقد فیلم «تئوری همه‌چیز» به استقبال هفته‌ کتاب رفته است.

نشست کتابخوانی ویژه‌ نابینایان از گویندگان کتابخانه (داوطلب) در روز دوشنبه (۲۷ آبان‌ماه) و قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان نابینا و کم‌بینا همراه با برگزاری مسابقه و اهدای جایزه در روز سه‌شنبه (۲۸ آبان ماه) مهمترین برنامه‌های انجمن نابینایان را در زنجان تشکیل می‌دهد.

شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی نیز روز پنجشنبه (۲۳ آبان‌ماه) با اجرای مسابقه‌ خلاصه‌نویسی کتاب برای گروه سنی کودک و نوجوان و تقدیر از برگزیدگان و قصه‌گویی برای کودکان با مشارکت بخش نابینایان کتابخانه‌ عمومی محمدتقی کریم‌پور به استقبال هفته‌ کتاب رفته است.‌

شهر اهواز نیز برای نابینایان و کم‌بینایان، برنامه‌هایی چون مسابقه‌ قصه‌گویی، مسابقه‌ خلاصه‌نویسی و انتخاب کتابخوان برتر سال را تدارک دیده است.

مسابقه‌ کتابخوانی و مسابقه‌ خلاصه‌خوانی با استفاده از کتاب‌های بریل یا صوتی تشکیل‌دهنده‌ برنامه‌های سنندج و استان کردستان هستند.

مسابقه‌ خاطره‌نویسی «اولین بار که که کتابخانه آمدم» در کرمانشاه

کرمانشاه با برنامه‌‌هایی چون قصه‌گویی اعضای کتابخانه و مسابقه‌ ضرب‌المثل‌ها و مسابقه‌ خاطره‌نویسی با عنوان «اولین بار که که کتابخانه آمدم» هفته کتاب را جشن می‌گیرند.

نقد کتاب «پیاده» نوشته‌ «بلقیس سلیمانی» و شاهنامه‌خوانی در روز سه‌شنبه (۲۸ آبان‌ماه) نیز فعالیت‌های کتابی کرمان را شکل می‌دهند.

برگزاری دوره‌های روان‌خوانی و تندخوانی در گرگان، اجرای مسابقه‌ کتابخوانی در بروجرد و برگزاری مسابقه‌ کتابخوانی و کتاب‌گویی و داستان‌های تخیلی در بندرعباس از دیگر برنامه‌های اجرایی به مناسبت هفته کتاب توسط انجمن نابینایان است که با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و تقویت پیوند اقشار مختلف با مقوله‌ کتاب و مطالعه بین نابینایان و کم‌بینایان برگزار می‌شود.

بیست و هفتمین دوره هفته‌ کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳ آبان ماه در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد. همچنین فایل پوستر و تیزر بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران بر روی سایت هفته کتاب به نشانی اینترنتی hafteyeketab.ketab.ir بارگذاری شده است./998/

میثم صدیقیان
ارسال نظرات