۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۶۲۷۶۶۳

رسالت و سیمای آرمانی بانوان طلبه

رسالت و سیمای آرمانی بانوان طلبه
نشر هاجر کتاب «رسالت آسمانی و سیمای آرمانی بانوان طلبه» را به قلم سیمه مقیمی راهی باز نشر کرد.

به گزارش سرویس خبرنگار  کتاب و نشر خبرگزاری رسا، طلبه خواهر؛ آن متعلم در مسیر نجات است که در جهان فردا؛ به عنوان عالمه دین، حضور می یابد و به عنوان سخن گوی معارف اسلامی، لب می گشاید.

طبله خواهر می آموزد تا بداند، عمل کند، برساند و در راه تقوای دین و آرمانش بکوشد و طلبه خواهر در حقیقت، پاسدار جریان آسمان وحی، در هیاهوی دنیای مادی است.

طلبه خواهر در حقیقت، پاسدار جریان آسمان وحی در هیاهوی دنیا مادی است.

 طلبگی در حوزه های خواهران، آغاز قدم نهادن در راه بلندی است که همه پیام آوران الهی در آن حضور داشته اند و اساس هویت طلبه، با دین خدا گره خورده و تعریف طلبه، از مناسب او با دین به دست می آید و طلبه در راه شناخت عمیق دین خدا و ابلاغ و دفاع و اجرای آن می کوشد و برنامه خدمت اجتماعی خود را در آن رسالت متمرکز کرده است و او افزون بر فهم دین، ابلاغ پیام دین و دفاع از دین، متفکل تحقق دین در جامعه به ویژه در میان بانوان در سطح ملی و فرا ملی نیز است.

 نظر به اهیمت نقش زنان در جامعه و اثرگذاری مستقیم اندیشه و منش و رفتار آنان بر سیر پیشرفت با پسرفت آن، به خوبی در می یابیم که هیچ جامعه ای به شکوفایی و رشد و بالندگی نرسیده است، مگر در پرتو تلاش مسؤولان زنان و مادران فرهیخته.

رهبران بزرگ و مکتب های اصیل بشری، پرورش زنان فهیم و دانشمند را همواره از اصولی ترین گام های پیشبرد جامعه دانسته اند.

سؤالات بسیاری در دنیا و در مسائل گوناگون مطرح است که حوزویان باید جواب های متقنی فراهم نمایند و حوزه علیمه خواهران می ­تواند از جهات مختلف، به گسترش دینداری کمک نماید که  از آنها می ­توان به این موارد اشاره کرد:

 ارتقای دانش دینداری خواهرانی که وارد حوزه ها می شوند؛  ترویج دانش دینی در میان بانوان در سطح منطقه ای، ملی و فراملی به طور مستقیم و به وسیله مبلغان زن؛ با اتکای بر نیازها و تجارب زنان؛ گسترش دینداری در خانواده ها، با اتکا به مادران و خواهران متدینی که یا در خوزه ها تحصیل کرده و یا به وسیله مبلغان زن ارشاد شده اند. با این اوصاف تربیت بانوانی به منظور حضور در جامعه وظیفه حوزه علمیه خواهران است.

ساختار کتاب:

نگارنده این کتاب را در دو فصل با عنوان­ های: رسالت های علمی، پژوهشی، فرهنگی اجتماعی و سیاسی طلاب خواهر و سیمای  آرمان طلبه موفق و سخن آخر تنظیم کرده و  در فصل اول به موضوعاتی: بایسته های علمی آموزشی طلاب خواهر، رسالت های طلاب خواهر در فعالیت های پژوهشی، رویکرد طلاب خواهر به مباحث اخلاق، تهذیبی و شخصیتی، فعالیت ها و مسؤولیت تبلیغی ـ فرهنگی و رسالت­ های سیاسی ـ اجتماعی طلاب خواهر پرداخته شده است.

 نگارنده در فصل دوم موضوعاتی همچون: شاخصه هایی از سیمای مطلوب طلبه و عوامل توفیق آفرین در نظام طلبگی را بررسی کرده و نیز نکات پایانی  را در سخن آخر آورده شده است.

برش هایی از کتاب:

حفظ منش و سلوک طلبگی

اگر امروز، خدای ناخواسته در همان رفتار شخصی خودمان، چیزی مشاهده بشود که با آنچه مردم درباره ما گمان می برند و منافات داشته باشد، به ایمان مردم ضربه خواهد خورد و در نتیجه پایه خواهد لرزید. این، آن وظیفه اول است. لذا ما واقعا موظیفیم که بیش از همیشه جهات الهی و شرعی و آن چیزهایی را که دستگاه روحانیت یا آنها شناخته شده است، مثل آزادمنشی، بی اعتنایی به مال منال و اقتدار مادی، ارتباط و اتصال به خدا، ورع و پرهیز از محارم و توجه به علم را که مردم، روحانیت را به علم شناخته­ اند، رعایت کنیم. اینها، آن وظایف نوع اول است که وظایف شخصی ماست. بایستی به اینها بپردازیم و به آن اهیمت بدهیم.

حفظ روحیه جوانی

طلبه روحیه جوانی را باهمه خصوصیات را با همه خصوصیات جوانی حفظ کند و البته طلبه، جوانی نجیبی است. نورآوری جوان؛ گستاخی جوان، ابتکار جوان بسیاری از قیود را نپذیرفتن ـ که در روحیه جوان هست ـ در طلبه هست و همه اینها مثبت است و اما قید دین و پایندی به ضوابط که در طلبه هست؛ آن روحیات قبلی را تکمیل می کند اگر آن خصوصیات جوانی تنها باشد، به گستاخی بیجا و بعضی از حوادثی که انسان در طول زمان ها، در دانشگاه ها و غیر دانشگاه ها مشاهده کرده است و حتی گاهی اوقات به انحراف ها منتهی خواهد شد.

اما وقتی با تدین و احترام به بزرگ تر همراه شد، جوانی نجیب و توام با صلاحیت را در حوزه به وجود می آورد.

این جوانی، نباید به پیری تبدیل شود و اگر جوان ما از نظر ظاهر و سن، جوان ولی در روحیه، پیر، بی نشان، بی حوصله بی ابتکار و نا امید باشد؛ بسیار چیز بدی است. طلبه باید منشا امید، شور، نشاط و تحریک باشد.

اگر این طور شد، آن وقت طلبه، در صفوف مقدم مسائل انقلاب هم شرکت می کند. شرط اصلی صلاح حوزه، این است.

اگر حوزه کارش به آن جا برسد که طلبه نسبت به مسائل انقلاب، احساس بی تفاوتی کند، خطر بزرگی است و نباید بگذارید چنین شود. یکی از مهم ترین وظایف هر مجموعه مسؤولی در حوزه علمیه قم و بقیه حوزه ها علمیه این است.

نشر هاجر کتاب «رسالت آسمانی و سیمای آرمانی بانوان طلبه» با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در ۱۴۴ صفحه به قیمت ۱۷۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش 

 

میثم صدیقیان
ارسال نظرات