۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۶۲۷۶۹۴

شکست مذاکرات آمریکا و کره جنوبی درباره هزینه‌های نظامی

شکست مذاکرات آمریکا و کره جنوبی درباره هزینه‌های نظامی
مذاکرات مقامات آمریکایی و کره جنوبی برای بررسی نحوه به اشتراک گذاشتن سهمیه هزینه‌های استقرار نیرو‌های نظامی آمریکایی با شکست مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نشست مقامات آمریکایی و کره جنوبی برای بررسی نحوهِ به اشتراک گذاشتن سهمیه هر یک از دو کشور در خصوص تأمین هزینه‌های مربوط به استقرار نیرو‌های نظامی آمریکا در کره جنوبی، با شکست مواجه شد.

دیروز مقامات آمریکایی و کره جنوبی نشستی طولانی را که برای دو روز متوالی و با هدف بررسی نحوه به اشتراک گذاشتن هزینه‌های مربوط به استقرار سربازان آمریکایی در کره جنوبی طراحی شده بود، آغاز کردند، اما در ابتدای روز سه‌شنبه، هنگامی که این جلسه از سر گرفته شد، مقامات هر دو کشور پس از فقط یک ساعت گفت‌وگو، به دلایلی که جزئیات آن هنوز کاملاً تشریح نشده است، ناگهان این جلسه را ترک کردند و این جلسه بدون نتیجه، به پایان رسید.

وزارت امور خارجه کره جنوبی اعلام کرد: در بحبوحه انتقاد‌های مردمی (در کره جنوبی) از درخواست افزایش شدید سهمیه کره جنوبی در تأمین هزینه‌های مربوط به نگهداری نظامیان آمریکاییِ مستقر در کره جنوبی، این گفت‌وگو‌ها با شکست مواجه شد.

در مذاکرات سال گذشته، سئول پذیرفته بود که برای امسال، هزینه‌ای بالغ بر ۱/۰۴ تریلیون وونِ کره جنوبی (برابر با ۸۹۶ میلیون دلار آمریکا) بپردازد و انتظار داشت افزایش سهمیه اش برای سال آینده به نحوی باشد که حدود یک میلیارد دلار در این خصوص هزینه کند. این در حالی است که گفته می‌شود، مقامات آمریکایی از همتایان کره جنوبیِ خود خواسته اند که چهار میلیارد دلارِ دیگر روی این مبلغ بگذارند و هزینه‌ای در حدود پنج میلیارد دلار برای نگهداری ۲۸۵۰۰ سرباز آمریکایی در پایگاه‌های نظامی مختلف در خاک کره جنوبی، بپردازند.

البته مقامات آمریکایی این رقمِ (پنج میلیارد دلاری) را تأیید نکرده‌اند، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، پیشتر گفته بود که حضور سربازان آمریکایی در کره جنوبی و اطراف آن، باعث به ارمغان آوردن حفاظتی برای کره جنوبی می‌شود که پنج میلیارد دلار ارزش دارد.

مذاکرات یاد شده بین آمریکا و کره جنوبی در حالی برگزار می‌شود که تلاش‌های آمریکا برای دستیابی به توافق با کره شمالی بر سر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور، متوقف شده است. 

بر اساس قوانین کره جنوبی، هرگونه توافق مربوط به تعیین سهم هزینه‌های نظامی این کشور باید مورد تأیید پارلمان کره جنوبی قرار گیرد. این در حالی است که قانونگذاران عضو حزب حاکم کره جنوبی این هفته گفتند: اگر نتایج مذاکرات میان دو کشور، حاکی از زیاده خواهی‌ها (ی آمریکا) در این خصوص باشد، ما از تصویب چنین توافقی در پارلمان امتناع خواهیم کرد، زیرا این نشان دهنده انحراف از اصول و ساختار توافقاتی است که حدود سی سال میان دو کشور برقرار بوده است.

ترامپ همواره از این که متحدان آمریکا کمک‌های مالیِ کافی به هزینه‌های دفاعی مشترک نمی‌کنند، ابراز نارضایتی کرده است. /1360//101/خ

ارسال نظرات