۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۶۲۷۷۲۳
معاون وزارت دفاع:

وزارت دفاع زیرساخت‌های دفاعی کشور را تقویت کرد

وزارت دفاع زیرساخت‌های دفاعی کشور را تقویت کرد
سلیمانی گفت: وزارت دفاع در تلاش است با اجرای اصول مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل، ساختارهای دفاعی و مصونیت در برابر تهدیدها را تقویت کند و باعث افتخارآفرینی کشور باشد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، علی‌اکبر سلیمانی معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع در دومین همایش ملی حفاظت از زیرساخت حیاتی در دانشکده هنر و معماری پردیس دانشگاه مازندران در بابلسر اظهار داشت: آمریکا در سال‌های اخیر به بهانه مبارزه با تروریسم حضور خود را در منطقه غرب آسیا پر‌رنگ‌تر کرده‌ و حمله نظامی به افغانستان و عراق و ایجاد پایگاه‌های نظامی در کشورهای منطقه و حمایت آشکار از گروه‌های تروریستی گواه بر این امر است.

وی افزود: شکل‌گیری گروه تکفیری صهیونیستی مانند داعش که همواره مورد حمایت کشورهایی مانند آمریکا و کشورهای وابسته در منطقه بوده است تهدید منطقه را جدی‌تر کرده است.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع گفت: این گروه‌ها در بعضی کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه موجب ویرانی شهرها و روستاها و تلفات انسانی و تخریب زیرساخت‌ها شده است.

وی با اشاره به اهمیت وضرورت توجه هر چه بیشتر به زیر ساخت های حیاتی و حساس گفت: بدون توجه به زیر ساخت های حیاتی و حساس تقریباً تمام فعالیت های ، فرهنگی ، اجتماعی، مالی، اقتصادی و حتی سیاسی، دفاعی و امنیتی کشورها متوقف و یا دچار وقفه می شود و بر این اساس برخورداری از زیر ساخت های قوی و توأم با توزیع مناسب در گستره کشور، نقش اساسی در پیشرفت، افزایش رفاه اجتماعی، ارتقای توان دفاعی و امنیتی دارد.

سلیمانی تصریح کرد: حوادث طبیعی در کشور ما و حوادثی نظیر چند روز اخیر سبب شده تا ما با توجه به این تهدیدات در منطقه و در کشورهای همسایه لزوم توجه به ایمن‌سازی و کاهش آسیب‌پذیری مناطق جمعیتی و زیرساخت حیاتی و مهم کشور را ضرورت بدانیم.

وی افزود: پدافند غیر‌عامل به عنوان یک راهبرد کلیدی تا حدود زیادی می‌تواند میزان آسیب‌پذیری را کاهش داده و بازدارندگی در برابر تهدیدات را افزایش دهد، در این بین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در تلاش است تا با اجرای اصول و مبانی مهندسی دفاعی و پدافند غیر عامل علاوه بر تقویت ساختارهای دفاعی و ایجاد مصونیت در برابر تهدیدها باعث افتخارآفرینی کشور باشد.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع ادامه داد: در تعریف پدافند غیر عامل باید بر افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، تداوم فعالیت های ضروری، ارتقای پایداری ملی در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن تاکید کرد.

سلیمانی با بیان اینکه پدافند غیرعامل نقش مهمی در تامین امنیت پایدار در کشور دارد گفت: وجود زیرساخت مقاوم در برابر تهدیدات ستون فقرات کشور بوده و اختلال در عملکرد آنها می‌تواند پیامدهای ناخوشایند گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

وی با این پرسش که نقش نیروهای مسلح در حفاظت از زیرساخت حیاتی چیست و چگونه می‌تواند از طریق مدیریت صحیح وظایف کلیدی در شرایط مهم را ایفا کند گفت: شناسایی زیرساخت های حیاتی در اختیار نیروهای مسلح از صنایع دفاعی تا زیرساخت پشتیبانی، تعیین نقش نیروهای مسلح در حفاظت از زیرساخت حیاتی دولتی و خصوصی براساس ارتباطات ذیل زیرساختی، تعیین و دسته بندی عملیات حفاظتی نیروهای مسلح برای حفظ کارکرد زیرساخت حیاتی عمومی، شناخت اثرات اختلال در زیرساخت حیاتی در حین عملکرد زیرساخت دفاعی، تدوین نقش نیروهای مسلح و امکانات در اختیار آنها برای بازگرداندن عملکرد زیرساخت حیاتی بعد از بحران و مدیریت بهره‌برداری از تجهیزات و فناوری نیروهای مسلح در راستای شناسایی و هشداردهی بحران در زیرساخت حیاتی نقش مهمی در اجرای صحیح ماموریت نیروی مسلح در زمان بحران دارد.

معاون مهندسی دفاعی و پدافند غیرعامل وزارت دفاع تصریح کرد: زیرساخت حیاتی گسترده بوده و از اجزای پیشرفته تشکیل شده و اقدامات یک جانبه برای مقابله کافی نیست و تدوین ساختار عملیاتی نقش مهمی در حفاظت از زیرساخت حیاتی دارد.‌

وی عواملی همچون طبقه بندی زیر ساختها، شناخت تهدیدات، آسیب پذیریها و الزامات ایمنی و امنیتی، توجه به الزامات ایمنی و امنیتی در طراحی وا جرا، تهیه دستورالعملهای ایمنی و امنیتی (پیشگیری) و توجه به آنها، بومی سازی سامانه ها و قطعات زیر ساختها، پیش بینی جایگزین ها و در نهایت پیش بینی ترمیم در حداقل زمان و با حداقل هزینه را از مهمترین الزامات حفاظت و مراقب از زیر ساخت ها عنوان کرد.

محمد قمین
ارسال نظرات