۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۶۲۷۸۱۰
نماینده مجلس:

رأی لاریجانی در خصوص بنزین مبتنی بر نظر نمایندگان نبود

رأی لاریجانی در خصوص بنزین مبتنی بر نظر نمایندگان نبود
حجت الاسلام پژمانفر: نوع اعلام خبر افزایش قیمت بنزین و زمان آن بدون اینکه آمادگی قبلی در جامعه ایجاد شود ناگهان شوک بزرگی به جامعه وارد کرد. به تبع آن شوک اتفاق ها و اعتراض های بعدی رخ داد.

به گزارش خبرگزاری رسا، در جلسه سران قوا که با حضور حسن روحانی، رئیس قوه مجریه؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس و سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه برگزار شد در مورد افزایش قیمت بنزین رای گیری شد و نتیجه رای گیری 2به یک شد. 2نفر موافق در برابر یک نفر مخالف؛ بنابراین خروجی این جلسه افزایش قیمت بنزین بود.

بسیاری از کارشناسان به نحوه اعلام خبر و زمان و شیوه اجرای آن ایرادهای جدی دارند. در این میان حجت الاسلام «نصراله پژمانفر» نماینده مردم مشهد و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی به نکته ای بسیار دقیق و قابل تامل در مورد جلسه سران قوا اشاره دارد. او معتقد که علی لاریجانی در آن جلسه شخصیت حقوقی دارد و او در حقیقت سخنگو و انعکاس دهنده نظر مجلس است.

- علل و بسترهای شکل گیری اعتراض های اخیر را که بعضا با نفوذ عوامل آموزش دیده منافقین و ضدانقلاب به اغتشاش کشیده شد چه می دانید؟

نخستین نکته ای که باید متذکر شوم این است که نارضایتی مردم نسبت به وعده هایی است که تاکنون دولت داده و محقق نشده اند. وعده هایی مانند آن چیزهایی که به زلزله زدگان و سیل زدگان وعده داده شد، یا وعده کنترل بازار ارز، گزارش های صد روزه، مسکن، اشتغال و... مردم امروز نسبت به این وعده ای که دولت داده که به تبع افزایش قیمت بنزین می خواهد به سمت اجرای عدالت برود و درآمد حاصل از آن را بین اقشار جامعه تقسیم کند نگران هستند.

امروز نگرانی مردم این است که هم چوب بخورند و هم پیاز؛ یعنی هم بنزین گران شود و هم آن وعده تخصیص درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین به آنها نرسد. آنچه مسلم است این است که تا دینار آخر درآمد حاصل از این کار باید به مردم بازگردد و این نیاز به یک برنامه شفاف و مدون و دقیق دارد و تا همین حالا هیچ برنامه شفافی برای این موضوع اعلام نشده که موجب آرامش و اطمینان مردم شود.

- منظور از برنامه شفاف، برنامه ریزی دقیق برای مابه التفاوت قیمت بنزین نسبت به قبل است؟

بله؛ اینکه چه عددی خواهد بود، کجا قرار است هزینه شود و... این موارد باید مطابق یک برنامه شفاف از سمت دولت به مجلس و مردم اعلام شود.
یک دغدغه دیگر ما این است که اگر قرار است یارانه سوخت هدفمند شود دولت باید نظارت دقیق داشته باشد تا فقط بنزین افزایش داشته باشد و دیگر کالا و خدمات به تبع بنزین و با بهانه گران شدن بنزین دچار افزایش نشود.

دو روز پس از افزایش قیمت بنزین شاهد افزایش قیمت ها بودیم، حتی در همین موضوعی که اعلام کرده بودند که نباید افزایش داشته باشد؛ یعنی حمل و نقل عمومی. خب اگر بنا باشد که یارانه ای افزایش قیمت بنزین به مردم داده شود اما چندین برابر یارانه بنزین مردم شاهد افزایش قیمت خدمات و کالاها باشند این بی عدالتی است.

نگرانی مردم هم نسبت به خلف وعده های دولت است. دولت آقای روحانی متاسفانه دولت ناصادقی بوده و در وعده هایی که در این شش سال داده است هیچ نوع صداقتی با مردم دیده نمی شود. آقای رئیس جمهور با شور و هیجان آمدند پشت تریبون ها و وعده ها را اعلام کردند و متاسفانه هیچ کدام محقق نشد. البته امروز توجیهاتی از سمت رئیس جمهور شنیده می شود که همه می دانیم فرافکنی است. چرا که آقای روحانی با سابقه ای که از ابتدای انقلاب در پست های مهم این مملکت داشته اندقطعا از حدود و اختیارات رئیس جمهور طبق قانون مطلع بوده است.

ضمن آنکه باید گفت همین حدود و اختیارات را روسای جمهور پیشین داشته اند. این در حالی است که آقای روحانی خیلی بیشتر از روسای جمهور قبل دارای اختیار است. اختیارات ویژه ای به واسطه شرایط جنگ اقتصادی به ایشان داده شد اما این را حامیان خود آقای روحانی گفته اند که متاسفانه ایشان از همان اختیارات مذکور در قانون اساسی و اختیارات ویژه ای که به ایشان داده شده استفاده نکرده اند، در چنین شرایطی سخن گفتن از اختیارات بیشتر تعجب برانگیز است.

-سیاری از کارشناسان به نحوه اجرای افزایش قیمت بنزین اعتراض و انتقاد دارند. نظر شما چیست؟

قطعا موضوع مهم دیگر این است که آیا این حرکت کارشناسی شده بود یا نه؟ نوع اعلام خبر افزایش قیمت بنزین و زمان آن بدون اینکه آمادگی قبلی در جامعه ایجاد شود ناگهان شوک بزرگی به جامعه وارد کرد. به تبع آن شوک اتفاق ها و اعتراض های بعدی رخ داد. از آشوب های دی ماه 96 این تجربه را به دست آورده بودیم که منافقین و ضدانقلاب مزدورانی را برای چنین مواقعی آموزش داده اند تا بر موج اعتراض های مردم سوار شوند و آن را به سمت اغتشاش و آشوب ببرند.

پا آن تجربه ای که از دی ماه 96 داشتیم انتظار این بود که دولتمردان این شرایط حساس را مدنظر قرار دهند و نگذارند بستر برای عوامل بیگانه فراهم شود. کارهایی که اینها کردند را حتی معترض ترین مردم جامعه نیز انجام نمی دهند. وقتی می روند در مصلای شهر قدس قرآن ها را جمع می کنند و آتش می زنند این دیگر جای تردید برای دیرباورترین افراد هم باقی نمی گذارد. مجری یکی از شبکه های فارسی زبان معاند به صراحت گفته است که تمام اقدامات انجام شده توسط عده ای آموزش دیده هدایت می شدند. اینها خیلی دقیق ابتدا می رفتند سراغ آتش نشانی ها و سپس جاهای دیگری مثل بانک و پمپ بنزین را تخریب و آتش زدند. بعد از آن دیگر اتش نشانی نباشد تا حریق را خاموش کند.

اگرچه امروز مجلس یکی از متهمان این موضوع است اما اشکال ما در مجلس این است که چرا رای رئیس مجلس در موضوعات مختلف برآمد و برایندی از نظر مجلس نیست که خب این را باید در مجلس، خودمان تدبیر کنیم.

- توضیح بیشتری در این باره می فرمایید.

رئیس مجلس یک ماهیت نمایندگی فردی دارد که همه می دانیم آقای لاریجانی، نمانیده مردم شریف قم در مجلس هستند. دیگر اینکه ایشان یک ماهیت نمایندگی از طرف همه نمایندگان مجلس دارند.

با یک مثال این موضوع را تشریح می کنم: وقتی در مجلس طرحی یا لایحه ای به رای گذاشته می شود آقای لاریجانی به عنوان نماینده قم رای خود را می دهد اما وقتی ایشان در جایی مثل جلسه سران قوا شرکت می کند آنجا دیگر رای و نظر او باید برآیند رای و نظر نمایندگان مجلس باشد.

وقتی مجلس صراحتا نقطه نظراتش را در موضوعات مختلف بیان کرده ایشان نباید در جلساتی که به عنوان رئیس مجلس حضور می یابد نظرات شخصی خود را ارائه کند.

نمونه این موضوع در مورد تشکیل وزارت بازرگانی بود که ایشان چندین بار رای گیری را تکرار کرد تا شاید رای بیاورد. آقای لاریجانی وقتی در در جلسه سران قوا شرکت می کند نباید اعلام کند که «من نظر موافق یا مخالف دارم» بلکه ایشان باید بگوید «مجلس در این باره موافق یا مخالف است» و اگر غیر از این باشد قطعا این ظلم و اجحاف در حق نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

ایشان باید نظر نمایندگان را بگوید. در ارتباط با موضوع افزایش قیمت بنزین مجلس آن را بررسی کرده و نظر داده است.

- به نظرم در طول یکسال گذشته چندین بار مجلس با این موضوع مخالفت کرده بود.

بله چندین بار در بررسی لایحه بودجه مجلس با این موضوع مخالفت کرده بود. پس بنابراین اگر آقای لاریجانی در آن جلسه اعلام موافقت کرده باشد با این موضوع یعنی ایشان خیانت کرده نسبت به رای نمایندگان. شما ببینید اگر رئیس مجلس نظر خودش را بر نظر جمیع نمایندگان ارجح نمی دانست و نظر مجلس را در این مورد اعلام می کرد نتیجه کاملا عکس می شد. یعنی نتیجه می شد 2مخالف گران شدن بنزین به یک موافق گران شدن. البته این را باید بگویم که حتی اگر رای مخالف یا موافق آقای لاریجانی در نتیجه تاثیرگذار نبود (یعنی اگر دو نفر دیگر در آن جلسه رای موافق داده بودند و رای موافق یا مخالف او در نتیجه تاثیر نداشت) باز ایشان باید رای خود را بر مبنای نظر نمایندگان قرار می داد.

اما رای او به همراه رای آقای روحانی نتیجه را تعیین کرد و پس از آن آمدند و گفتند جمع بندی جلسه سران سه قوه این شده ولی به نظر من این موضوع باید کاملا برای مردم کشور شفاف شود.

آخرین حرف من این است که ما به هر حال در ارتباط با این تصمیمی که صورت گرفته باید از حقوق مردم صیانت کنیم. صیانت از حقوق مردم یعنی اینکه نباید بگذاریم کالاهای دیگر گران شود و در این مورد فراکسیون نمایندگان ولایی مصمم است تا هر چه در توان دارد برای این منظور به کار بندد./1360/د101/ب1

ارسال نظرات