۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۶۲۷۸۵۰
استاد حوزه و دانشگاه:

طلاب به خواندن فقه و اصول اکتفا نکنند

طلاب به خواندن فقه و اصول اکتفا نکنند
حجت الاسلام بهارلویی با اشاره به نیازهای فراوان جامعه به طلاب در عرصه فقه حکومتی تأکید کرد جامعه به طلاب متخصص نیاز دارد از این رو نباید به تحصیل فقه و اصول اکتفا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عبدالله بهارلویی استاد حوزه و دانشگاه در دومین جلسه از کارگاه های بینش طلبگی و الگوی تحصیل تمدن ساز با عنوان «آینده حوزوی طلبه» به همت بسیج مدرسه علمیه امام محمد باقر(ع) قم برگزار شد با بیان این که در طلبگی بیش از ۳۰۰ شغل وجود دارد، اظهار داشت: حوزه در حقیقت گسترده ترین مشاغل را دارد چراکه بیشتر از هر رشته ای هم در مسائل علمی، هم سیاسی هم اجتماعی هم روانی و غیر می‌توان جویای شغل بود.

وی افزود: صنف طلبگی جایی است که بسیار نیاز است و نسبت به جمعیت جامعه، تعداد طلاب کم است چراکه می دانیم خیلی از پست های اجتماعی مختص طلبه است؛ در سیستم ولایی مشاغلی است که اجتهاد نیاز دارد چه راس آن که ولی فقیه باشد چه شغل های دیگر یا در عرفان هم همینطور محال است عارفی مجتهد نباشد و اگر کسی به جایی رسید بدون اجتهاد عارف نیست بلکه زاهد و عابد است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به سخنی از شیخ اعظم انصاری مبنی بر این که سه چیز وظیفه فقط طلبه است، یادآور شد: اول این موارد امامت قرار دارد که راس امور است، مورد دوم دراست و تعلیم جامعه و سوم قضاوت است چراکه قاضی شرعی کسی است که مجتهد باشد.

وی رشد و گسترش تربیت دینی را مشروط با حضور علما و طلاب در صحنه تربیت جامعه دانست و گفت: در مسائلی مثل تعلیم و تربیت وظیفه اصلی با طلاب است؛ در سطح اقتصادی نیز نیاز به عالم داریم، در سطح سیاست آنانی که سیاستشان مثل دیانتشان باشد را نیاز داریم همچنانکه جایی که روحانی نبوده اگر میخواست نهضتی شکل بگیرد شکست میخورد.

حجت الاسلام بهارلویی با بیان این که مرحوم امام ابتدا ۴۰ مجتهد را آماده کرد و سپس نهضت را آغاز کرد، ابراز داشت:  یک مشکل فقه ما از جهت حکومتی نبودن آن است و یک مشکل از جهت فردی بودن است، مشکل این است که سیستم فقه، حکومت گریز بوده چون شیعه زیر بار هیچ حکومتی تعریف نشده است.

پ/طلاب نباید تنها به خواندن فقه و اصول اکتفا کنند

این استاد فقه و حقوق جامعه المصطفی  اضافه کرد: چون فقه ما اجتماعی و حکومتی نبوده مسائل هم فردی است، در حالی که حکومت الان بعد از ۱۴۰۰ سال به دست شیعه رسیده است پس باید حکم اجتماعی صادر کنیم؛ مشکل دیگر که در حکومت داریم این است که چون فقه فردی است نظام مارا قواعد ثانویه مثل اضطرار و مصلحت می چرخاند نه احکام اولیه به همین جهت غالب قوانین جمهوری اسلامی از زمان طاغوت است و تازه الان بعد از ۴۰ سال داریم برخی از قوانین مصوب سال های ۱۳۱۰ تا ۱۳۲۰ را تغییر می دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود حضور آیت الله رییسی در رأس دستگاه قضایی را مغتنم برشمرد و گفت: تا قبل از آقای رئیسی ما کسی نداشتیم که هم علم داشته باشد هم فقاهت داشته باشد و هم سیستم قضایی را بشناسد؛ آیت الله رییسی انصافا هم انسان سلیم النفسی است، هم سالم است و هم عالمی است که در این سیستم کارکرده است.

حجت الاسلام بهارلویی تصریح کرد: ما نیاز داریم که هر طلبه حداقل در یکی از رشته های تخصصی فعالیت کند اما اگر فقط فقه و اصول را بخواند کافی نیست چون فقه و اصول به تنهایی جامعیت علوم روز را ندارند به همین جهت اگر می خواهیم حوزه انقلابی باشد باید علما نسبت به تشکیل حکومت جامع باشند از این رو هنوز نهضت ادامه دارد و جا خیلی برای افراد کارآمد خالی است./1330/ج

ارسال نظرات