۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۶۲۷۸۶۱

زمان برگزاری اولین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب «ایثار و شهادت»

زمان برگزاری اولین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب «ایثار و شهادت»
اختتامیه نخستین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب «ایثار و شهادت» در اسفندماه برگزار می‌شود. این جشنواره تا پایان دی ماه پذیرای آثار ارسالی است.
به گزارش خبرگزاری رسا، نشست خبری نخستین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب «ایثار و شهادت» صبح امروز با حضور حجت‌الاسلام محمدحسین کاویانی راد معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، همچنین رحیم نریمانی مدیرکل انتشارات بنیاد شهید و پرویز شیشه‌گران دبیر اجرایی این جشنواره در ساختمان بنیاد شهید برگزار شد.

* انسان مورد نظر انقلاب، کسی است که شعار اصیل انقلاب را در چارچوب جامعه پویا ارائه دهد

براساس این گزارش، حجت الاسلام کاویانی راد در این مراسم در توضیحاتی اظهار داشت: با حدوث انقلاب، جامعه توانست مجموعه شعار را در عرصه عمل به ظهور برساند. شاید در طول تاریخ کمتر داشته باشیم آرمانی را که یک ملت حاضر به پرداخت هزار شهید در فاصله کوتاه مدت برای آن باشد، اما در چهل ساله پس از انقلاب که همه ما آن را تجربه کردیم، هر روز هزینه‌های سنگینی را جامعه و مردم پرداخت می‌کنند و امروز حق طبیعی آنهاست که ثمره آن را در چهارچوب دستاورد‌های متعالی مشاهده کنند. در عرصه گفتمان دفاع مقدس و انقلاب و ادبیات ایثار و شهادت، آنچه امروز بخشی از آن را شاهدیم، طبق سخن رهبر انقلاب، خون‌آورد است.

معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره در تشریح منویات رهبر انقلاب در این خصوص گفت: وقتی معظم‌له اصطلاح خون‌آورد را به کار می‌برند، در واقع به هزینه‌ای که صورت گرفته اشاره می‌کنند که بسیار منحصر به فرد و کیمیاست و آنچه که به عنوان محصول تولید می‌کند، باید با ارزش باشد.

به گفته حجت الاسلام کاویانی‌راد، ما در مرحله خودسازی این تجربه را پشت سر گذاردیم. نسلی که با این ادبیات، عملیاتی زندگی کرد و از مرحله ذهن، آن را به عین کشاند. انسانی که مورد نظر انقلاب است، همان انسان اجتماعی است که بتواند شعار اصیل انقلاب را نه در پستو بلکه در تعاملات اجتماعی در چارچوب یک جامعه پویا ارائه دهد. امروز ما در پیچ بزرگی قرار داریم،، اما آیا توانسته‌ایم که این مدل و الگو را در زندگی و زیست اجتماعی برایش مابه‌ازایی عرضه کنیم یا نه؟ و مرحله بالاتر، تمدن‌سازی است. ضمن اینکه نیاز به آن داریم فاصله هم از آن داریم تا به یک تمدن عمیق اسلامی دست یابیم.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره با تأکید بر این مهم که از خدا می‌خواهیم این اتفاق رخ دهد، اما سه مرحله نیازمند عنصر محرک فرهنگی است که مشتمل به آگاهی، توانایی، انگیزه و اندیشه است، گفت: بنیاد شهید تلاش خود را در سالیان متمادی انجام داده که مجموعه داشته‌ها را علمی و فرهنگی فرآوری کند و در سطوح مختلف آن را عرضه کند. محصول این تلاش، حداقل در ادبیات مکتوب ۱۷۶۰ عنوان کتاب بوده که در طول این سالیان برای آن‌ها تلاش شده است.

* تهیه فرهنگ اعلام شهدا به عنوان شناسنامه فرهنگی

این مسئول با توجه به اینکه فرهنگ اَعلام شهدا یکی از امور ضروری بود، توضیح داد: فرهنگ اعلام شهدا که شاید ضروری بود، در قالب مجلداتی توانستیم فراز‌هایی از زندگینامه تمام شهدای کشور را که در حد شناسایی آن‌ها به عنوان شناسنامه فرهنگی باشد تهیه کنیم. در طول این سالیان این توفیق حاصل شده که مجموعه بنیاد مشخصات شهدا را منتشر و ثبت کند. طبیعی است که مجموعه‌ای هنوز باقی مانده و آن مجموعه مربوط به والدین شهداست که برای ما این مسئله در اولویت مهم است.

* جمع آوری خاطرات والدین شهدا در اولویت

وی افزود: در یک حرکت جهادی خاطرات باقی‌مانده از والدین شهدا را جمع‌آوری خواهیم کرد. نکته دیگر سیره‌نگاری است که در عرصه سیره‌نگاری برای تبیین سبک زنگی به آن‌ها نیازمندیم، بعدی که مورد توجه از همان ابتدا بوده و آن اینکه چگونه تجربه درون جامعه خود را به عرصه اشتراک با ادبیات بین‌المللی در فرهنگ‌های مختلف قرار دهیم و تضارب و تبادل افکار و نگرش‌ها پیرامون این اصل که در فرهنگ ما یک نکته مکشوف شده و در فرهنگ‌ها ابعاد دیگر مورد توجه باشد، زمینه کاری نشده‌ای است که امروز به آن نیازمندیم، اگر نتوانیم این تجربه ارزشمند را عرضه کنیم، این نگرانی وجود دارد که تا مرکز انکار شدن پیش روند، لذا از این بعد به شدت نیازمند پویایی جهادی هستیم.

معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره خاطرنشان کرد: ادبیات فارسی باید این مبانی را فرآوری کند تا با امهات بشری تطبیق و بعد شاخص‌ها را آرام آرام به جهان عرضه کند، و آنچه در جهان تولید شده را جمع‌آوری و از آن‌ها استفاده کند. برای گفتمان جهانی، لذا جشنواره ساماندهی شد تا در چارچوب آن هم تولیدات داخلی حمایت شوند. در حوزه ادبیات داستانی بلند و کوتاه در بخش کودک و نوجوان و بزرگسال تلاش داریم آثار نفیسی که تولید می‌شود، به دست نسل آتی برسد، همچنین جوانان نوقلمی که دل به کار ببندند و تولیدات آن‌ها تا انتها با همین ادبیات شکل گیرد مورد توجه خواهند بود. ما نیز با جذب استعداد‌ها باید بتوانیم زمینه‌ای فراهم کنیم تا در آینده با نسل نویسنده تولیدگر که دل به ارزش‌های این کشور نهاده‌اند مواجه شویم.

* جشنواره در سه بخش داستان مستندنگاری و تاریخ شفاهی

وی گفت: از این جشنواره ۱۵ دستگاه فرهنگی در سطح کشور حمایت می‌کنند. تلاش بر این بوده مسئله ادبیات ایثار و شهادت در توسعه فرهنگی به ظهور برسد.

حجت الاسلام کاویانی‌راد گفت: امروز در عرصه فرهنگ، عموماً و در حوزه تولید و ادبیات ارزش‌ها خصوصاً و در خصوص زمینه‌های کار به شکل اخص مشکلاتی وجود دارد. محدودیت‌های اقتصادی در زمینه نشر یکی از آنهاست که ناشران و تولیدکنندگان با این محدودیت‌ها مواجهند و این وسئله می‌تواند آسیب‌هایی را به افرادی بزنند که می‌خواهند به یک تکلیف فرهنگی عمل کنند.

وی بخش دیگری از سخنان خود را به تغییر جایگاه تصدی‌گری در تولیدات این جنس و حمایت و مشارکت و تشویق افرادی که در این زمینه‌ها کار می‌کنند اختصاص داد و گفت: طرح سرگذشت پژوهشی برای والدین شهدا از مسائل مهم است که هم زمینه اجرایی آن فراهم شده و هم اینکه ما با کمک از اهالی رسانه خواهان آنیم که ما را یاری کنند که این خاطرات ثبت شود.

* اختتامیه اسفند برگزار می‌شود؛ دی آخرین مهلت شرکت

کاویانی راد تصریح کرد: جشنواره از سال ۹۵ تا ۹۷ به شکل سه ساله آثار را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و در بخش برگزیدگان، نویسنده و ناشر برگزیده تقدیر خواهند شد، از این رو ما ۹ برگزیده خواهیم داشت که در بخش‌های داستان، تاریخ شفاهی و مستندنگاری معرفی خواهند شد. جشنواره تا پایان دی‌ماه به کار خود ادامه می‌دهد و اختتامیه اسفند برگزار می‌شود. نویسندگان و هنرمندان می‌توانند با ثبت‌نام در سایت نوید شاهد و ارسال آثار فیزیکی در جشنواره شرکت کنند. دبیر علمی این جشنواره دکتر میرکاظمی است و دبیر اجرایی نیز آقای شیشه‌گران است.

حجت الاسلام کاویانی‌راد افزود: در این جشنواره حتما از یکی از نویسندگان نوقلمی که هدفمند در جشنواره شرکت کند تقدیر می‌کنیم، چرا که ما نیازمند تربیت نسل جدیدی از نویسندگان حوزه ایثار و شهادت هستیم.

* نخستین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب «ایثار و شهادت» جهادی است/ بودجه زیادی نداریم

وی درباره هزینه‌های جشنواره هم توضیح داد: این جشنواره کاری جهادی و کم‌هزینه است. ما تنها هزینه داوری ها، پوستر و اختتامیه ساده را برگزار می‌کنیم.

همچنین در این نشست اعلام شد: عنوان بین‌المللی که در نام این جشنواره آمده، بدین‌گونه است که با توجه به اینکه با کشور آلمان و ترکیه و نویسندگان آن‌ها ارتباط برقرار شده و به این دلیل که نخستین سال را پشت سر می‌گذاریم، ما با نویسندگان این دو کشور ارتباطاتی داشتیم، اما قرار است به شکل هدفمند، خودمان رصد‌هایی داشته باشیم، آن هم آثاری که از فارسی به دیگر زبان‌ها ترجمه می‌شود و یا کتاب‌هایی که به فارسی ترجمه می‌شوند و آثاری که در عرصه بین‌المللی مورد استقبال در این حوزه هستند تقدیر کنیم. برگزیدگان اول این جشنواره نیز مبلغ ۷ میلیون تومان دریافت می‌کنند. /د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳
احسنت
0
0