۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۲
کد خبر: ۶۲۷۹۱۰
رییس انجمن اصول فقه خبرداد؛

آماده سازی صدها مقاله اصولی در قالب 25 جلد کتاب

آماده سازی صدها مقاله اصولی در قالب 25 جلد کتاب
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به آخرین اقدامات انجمن اصول فقه حوزه از آماد سازی صدها مقاله در موضوع علم اصول در قالب 25 جلد کتاب در آینده نزدیک خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همایش بزرگ «نقش علم اصول در تفسیر قرآن کریم» از ویژه برنامه های سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) شامگاه چهارشنبه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید صادق محمدی رییس انجمن اصول فقه حوزه در این همایش با بیان این که برخی مباحث اصولی در کتب اصولی یا اصلا بحث نشده یا کمتر به آن پرداخته شده است، گفت: از جمله این ها قرینه مقابله، حجیت ذوق فقهی، مناسبت بین حکم و موضوع، تنقیح مناط و مقاصد الشریعه است.

وی افزود: یکی از این مباحث مربوط سیاق است، تفسیر المیزان هرچند مشهور به تفسیر آیه به آیه است، اما علامه طباطبایی(ره) در این تفسیر از سیاق نیز استفاده زیادی کرده است در حالی که اصولیان از این موضوع بحث زیادی نکرده اند.

رییس انجمن اصول فقه حوزه عنوان کرد: مرحوم حضرت آیت الله بروجردی سیاق در آیات قرآن را قبول ندارد چون می‌ فرماید مخالفت با سیاق در آیات قرآن بیش از حد شمارش است اما اصولی ها نسبت به سیاق اهمیت زیادی دارند و این درحالی است که باب مستقلی را به آن اختصاص نداده اند، بنابراین جا دارد علمای اصول به این بحث بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با هدف برگزاری نشست ابراز داشت: اصول فقه در تفسیر یعنی سرفصل های اصول فقه را در تفسیر بنویسیم و شروع کنیم در این که روش گزاره های دینی از قرآن را برداشت کنیم و از روایات دیگر فراتر از فقه سنتی استفاده کنیم.

وی با اشاره به نام گذاری یک روز برای علم اصول تصریح کرد: در دنیا برای علوم مختلف و فنون مختلف روزی را اختصاص می‌ دهند و علم اصول به عنوان مهمترین علم پایه ای حوزه می‌ تواند یک روز را به خود اختصاص بدهد و برای این کار از شش مرجع بزرگوار تقلید تأییده گرفته شده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم عنوان کرد: ان شاءالله با دستوری که از سوی حضرت آیت الله سبحانی مطرح شده نامه ای از سوی مدیران حوزه به شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مورد ارسال خواهد شد تا در سال آینده روز علم اصول در سالروز وفات آخوند خراسانی یا شیخ انصاری یا مرحوم وحید بهبهانی نام گذاری شود.

وی در ادامه با اشاره به این که 25 جلد کتاب مقالات اصولی از انجمن اصول فقه و مراکز دیگر از سوی این انجمن در آینده نزدیک آماده می‌ شود، گفت: امروز فهرست و چکیده این مقالات رونمایی می‌ شود و این کتاب می‌ تواند موجب تولید حرف های جدیدتری در علم اصول شود./1330/ج

ارسال نظرات