۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
کد خبر: ۶۲۷۹۷۴
حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم:

ترویج فرهنگ مصرف تولید داخلی از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی است

ترویج فرهنگ مصرف تولید داخلی از الزامات مهم اقتصاد مقاومتی است
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: قطع وابستگی به صادرات نفت خام، توجه به پیشران‌های اقتصادی است که می‌توانند موتور محرک‌های دیگر بخش باشند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در بیست و پنجمین همایش ملی صادرات غیر نفتی استان با بیان اینکه تولیدکنندگان مجاهدان عرصه اقتصادی هستند اظهار داشت: مشکل اصلی کشور این است که نتوانسته از منبع ارزشمند نفت که در اختیار دارد به نحو احسن استفاده کند بلکه تا کنون فقط خام فروشی کرده است.

امام جمعه تبریز افزود: اگر می‌توانستیم از منبع نفت به نحوه احسن استفاده کنیم اقتصاد کشورهم شکوفا می‌شد.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به دیدار سه ساعته مقام معظم رهبری با تولید کنندگان و کارآفرینان کشور با موضوع تولید و اقتصاد گفت: مقام معظم رهبری با نامگذاری سال با عنوان رونق تولید، پیش بینی‌ها درباره افزایش کار شکنی‌های بیگانگان را مورد توجه قرار داده‌اند، کار شکنی که سالهاست در تلاش است جلوی رشد تولید کشور بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه توجه مسئولان باید به تولید داخلی باشد تصریح کرد: قطع وابستگی به صادرات نفت خام، توجه به پیشران‌های اقتصادی که می‌توانند موتور محرک‌های دیگر بخش باشند و ضرورت تغییر نگاه مسئولان و دستگاه‌ها به تولیدکنندگان از جمله راه‌هایی که می‌تواند تولید داخلی را رونق دهد.

نماینده ولی فقیه در استان با بیان اینکه مدیریت اقتصادی تنها مقوله پیشرفت اقتصادی ایران اسلامی است گفت: مقام معظم رهبری رونق تولید را نیازمند 4 عنصر، نیروی انسانی، سرمایه، فناوری و مدیریت اقتصادی می‌دانند که در این میان نیروی انسانی ایرانی را انصافاً بی نظیر شمردند و فرمودند نیروی انسانی ارزشمند ایرانی امروز مورد اذعان اندیشمندان حتی برخی کشورهای دیگر قرار دارد.

امام جمعه تبریز با اشاره مجدد به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولید کنندگان و کارآفرینان گفت: ایشان فرمودند، از نظر اسلام صرف ثروتمند شدن کشور مطلوب نیست بلکه هدف پیشرفت اقتصادی تأمین عدالت اجتماعی و ریشه کن کردن فقر است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با بیان اینکه در راه اعتلای اقتصادی کشور نباید از دشمن بترسیم گفت: آمریکا و اروپا و هم‌پیمانان آنها در این 40 سال هر اقدامی را که توانستند علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده‌اند که علی رغم آزار و اذیت‌ها نتوانستند مانع حرکت و پیشرفت نظام جمهوری اسلامی ایران باشند.

وی اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری را بسیار مهم و ارزشمند توصیف کرد و گفت: ایشان بیش از 10 سال است این راهبرد را مطرح می‌کنند که باید با رعایت الزامات آن جهت رونق تولید گام برداریم.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی رمز پیروزی کشور تولید داخلی عنوان کرد و گفت: ترویج فرهنگ مصرف تولید داخلی یکی از الزامات مهم راهبرد اقتصاد مقاومتی است.

امام جمعه تبریز خواستار ورود بانک‌های کشور به میدان سرمایه گذاری شد و گفت: یکی دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتی به سرمایه گذاری‌ها و اعطای تسهیلات کم بهره به تولیدکنندگان است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم توجه به اهلیت افراد در خصوصی سازی مجموعه‌های صنعت را از دیگر الزامات اقتصادمقاومتی دانست و گفت: اقتصاد کشور نباید دولتی باشد، باید در دست مردم باشد اما باید در واگذاری به اهلیت افراد توجه شود چرا که مشکلات موجود در واحدهای تولیدی خصوصی شده عدم توجه به اهلیت‌ها بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان قطع وابستگی اقتصاد به نفت را از دیگر الزامات راهبرد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: باید معدن و دیگر تولیدات غیر نفتی را جایگزین اقتصاد تک محصولی نفت بکنیم و با ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات، صادرات غیرنفتی را رونق دهیم.

امام جمعه تبریز مشکلات صادرات غیر نفتی کشور را یادآور شد و گفت: در دنیای امروز نمی‌توان از تولیدکنندگان انتظار داشت، بر تمامی فرایندهای صادراتی اعم از بازاریابی، بسته بندی، برند سازی، حمل و نقل، انبارداری در کشورهای خارجی، قیمت گذاری در بازار هدف، تسلط داشته باشد

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم افزود: در حال حاضر نقل و انتقال پول، حمل و نقل محصولات صادراتی، موانع گمرکی، بازاریابی محصولات، نبود تضمین صادراتی مناسب، بسته بندی نامناسب محصولات صادراتی، عدم مدیریت بازار کشورهای هدف، اخذروادید، کمبود پروازهای مستقیم به شهرهای هدف صادراتی مشکلات اصلی صادرات غیر نفتی کشور است.

وی راه اندازی صندوق حمایت از صادرات، و تأمین منابع از محل واردات و استفاده بهینه از ظرفیت رایزنان تجاری را از راه‌های افزایش صادرات غیرنفتی برشمرد.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به سابقه طولانی همایش ملی صادرات غیر نفتی استان ازبنیان گذاران این همایش تقدیر کرد و گفت: راه نجات کشور توسعه صادرات غیرنفتی است و استان ما که بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در آن قرار دارد و در مسیر جاده ابریشم است باید بتواند توسعه صادرات غیرنفتی را سرلوحه خود قرار دهد.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه باید نتایج ملموس از این همایش‌ها بدست بیاریم، و نتایج همایش‌های قبلی را بررسی کنیم‌ گفت: باید این همایش به حضور فعال بازار تبریز در جمهوری آذربایجان و نقش آفرینی در آن که در همایش قبلی مطرح شده پاسخ دهد و با تلاش مضاعف تصمیمات را به نتیجه مطلوب برساند.

در حاشیه این همایش حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم از نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی استان‌ها بازدید کرد./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات