۰۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۶۲۸۰۶۴
آیت الله رئیسی:

به «ترک فعل های خسارتبار» رسیدگی می کنیم | مجازات سختی در انتظار اشرار است

به «ترک فعل های خسارتبار» رسیدگی می کنیم | مجازات سختی در انتظار اشرار است
رییس قوه قضاییه با تأکید بر برخورد دستگاه قضا با ترک فعلها و اقدامات خسارتبار در کنار فعل ها و تخلفات، مردم را در صورت تبیین و اقناع، بزرگترین حامی تصمیمات در کشور دانست.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در گردهمایی سراسری خیزش هسته های مساله محور جوانان که امروز به همت سازمان بسیج دانشجویی با حضور 4500 نفر از دانشجویان بسیجی در تهران برگزار شد، با تبریک سالروز تشکیل بسیج دانشجویی تصریح کرد: بسیج، مجموعه ای مومن، دلداده به خدا، برخوردار از روحیه جهادی، تلاشگر برای پیشرفت مادی و معنوی جامعه، دغدغه مند نسبت به مردم و مشکلات مردم، دارای آمادگی برای هزینه کردن از خود و آنچه در اختیار دارد در جهت ارتقای جامعه، رفع مشکلات و گشودن گره ها از زندگی مردم، دارای روحیه ابتکار، خلاقیت و نوآوری و برخوردار از روحیه «ما می توانیم» برای پیشرفت امور جامعه است.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: دانشجو نیز چهره ای دوستدار و طالب دانش، دارای روحیه دانش افزایی و معرفت افزایی برای خود و جامعه، دارای روحیه حقیقت یاب و اهل تحقیق و پژوهش برای ارتقای جامعه است و زمانی که این دو عنصر با یکدیگر عجین می شوند و دانشجوی بسیجی را تشکیل می دهند، شخصیتی دارای جایگاهی والا خلق می شود که این جایگاه ایجاب می کند جامعه و نیاز آن را خوب بشناسد و خود را آماده رفع این نیازها کند. سیاسی بودن برای دانشجو نیز دقیقا همین معنا را دارد.


آیت الله رئیسی افزود: سیاسی ترین عناصر زمانه ما با این تعبیر، شهدا هستند؛ الگوهایی که در عرصه های مختلف، جامعه را خوب شناختند، نیاز جامعه را خوب دانستند و خود را برای رفع این نیازها و دفاع از ارزش های الهی و وطن خویش فدا کردند.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه روشنفکر کسی نیست که جامعه را به طرف فرهنگ غربی سوق دهد و این فرهنگ را به جامعه حقنه کند، روشنفکران واقعی را شهدا، جانبازان، ایثارگران و مجاهدان راه خدا دانست که با همه وجود آماده خطر کردن و حضور در مسیر دفاع از دین و ارزشهای الهی هستند.

آیت الله رئیسی، نقش دانشجویان بسیجی و جوانان برومند کشور در طول تاریخ انقلاب را نقش هایی برجسته دانست و با اشاره به حضور جوانان در عرصه های دفاع مقدس و مقابله با هجوم های بیرحمانه دشمن در طول چهل سال اخیر اظهار کرد: در سند راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب، همه واقعیات گذشته، حال و آینده انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به تصویر کشیده شده است. ایشان تمام راهبردهایی را که برای حرکت در گام دوم ضرورت دارد، یادآور شده اند و به همه ما اعلام کرده اند که گام نهادن در این مسیر، نیازمند دانش، حرکت مجاهدانه، جزمیت علمی، عزم عملی و هزم و دوراندیشی است و باید برای موفقیت در این عرصه، جامعه  و دشمن را خوب بشناسیم و گام هایی استوار برداریم.

رییس قوه قضاییه با اشاره به مقوله اجرای عدالت و مبارزه با فساد، این امر را مهمترین هدف نهضت انبیای عظام الهی و امام راحل برای برقراری نظام اسلامی دانست و تصریح کرد: عدالت بعد از توحید، فراگیرترین مفهوم در بین مفاهیم دینی ماست اما سخن ما از عدالت در حوزه نظری نیست بلکه بحث در حوزه عدالت اثباتی و اجرایی است یعنی باید ببینیم عدالت را در عرصه اجتماع باید چگونه اجرا کرد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: در راس جامعه اسلامی، امام و مقتدایی عادل حضور دارد اما اگر بخواهیم کام مردم از اجرای عدالت شیرین شود، نیازمند قانون عادلانه، مجریان برخوردار از ملکه عدالت و مراقبت در آسیب شناسی ها و پیگیری در آسیب زدایی ها هستیم. بر همین اساس امروز توجه به قانون و قانونگرایی باید به عنوان یک ارزش تلقی شود. قانون گریزی، عدم انجام به موقع وظیفه و هر فعل و ترک فعل مخدوش کننده قانون، عدالت را خدشه دار می کند و همه باید خود را در این میدان موظف بدانند.

رییس قوه قضاییه با اشاره به تعبیر قرآنی «فساد» به عنوان خروج هر چیز از دایره اعتدال، یادآور شد: آنچه مردم از همه مسئولان می خواهند، مبارزه با فساد و اجرای عدالت است که انتظاری به جا و کاملا موافق آن چیزی است که امام راحل پرچم آن را برافراشتند و امروز نیز پرچمدار عدالت، رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند.

آیت الله رئیسی افزود: مبارزه با فساد و اجرای عدالت ایجاب می کند که هر حوزه ای در فعالیت و عمل برای کاهش ناهنجاریهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تلاش کند و هیچ دستگاهی در این عرصه برای اصلاح ساختارهای فسادزا و مقابله با شکل گیری رانت، مستتثنی نیست.

رییس قوه قضاییه با اشاره به مسئولیتی که رهبر معظم انقلاب در سال 80 و در قالب فرمان هشت ماده ای مبارزه با فساد به همه قوا دادند، روحیه مبارزه با فساد را شرط پذیرش مسئولیت در جمهوری اسلامی دانست و گفت: اگر کسی در مقابل حیف و میل بیت المال حساس نباشد، هر روز شاهد بروز یک موضوع و تشکیل یک پرونده خواهیم بود.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امروز جریان دانشجویی در کشور، یک فرصت کم نظیر و بلکه بی نظیر برای اجرای عدالت و مبارزه با فساد است، اظهار کرد: همه مسئولان باید این فرصت را مغتنم بشمارند زیرا شما دلسوزان، دغدغه مندان و آینده سازان کشور به عنوان نیرویی عظیم، عزیز، متراکم و کارآمد می توانید کمک حال ما در انجام ماموریت های خطیر باشید.

رییس قوه قضاییه، مطالبه اجرای عدالت و انجام پژوهشهای ضروری را دو کارکرد مهم سازمان های مردمی از جمله بسیج دانشجویی دانست و با بیان اینکه این مجموعه می تواند بهترین اعلام کننده فساد باشد که باید به حرف آن اعتماد کرد، افزود: بسیج دانشجویی و سایر تشکل های مردمی می توانند مانند مدعی العموم، اعلام جرم کنند و این امر باید بسیار مورد توجه باشد زیرا این اعلام از ناحیه کسانی است که با نگاه دغدغه محور و دلسوزانه، فساد، کژی و تخلف را برنمی تابند.

آیت الله رئیسی با اشاره به مقوله حقوق عامه به عنوان حق الناس و با تاکید بر ضرورت پاسداشت آن تصریح کرد: امروز اگر جریان دانشجویی مخلص انقلابی دغدغه مند طرفدار مردم، نظام و ولایت، سخنی بگوید و کاستی را اعلام کند، باید مغتنم شمرده شود و نقش شما دانشجویان بسیجی در پیشگیری، پیش بینی و اقدام، نقشی بسیار برجسته و قابل توجه است.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه به تمامی پرونده هایی که دغدغه افکار عمومی است رسیدگی خواهیم کرد، یادآور شد: ما مردم را محرم می دانیم و معتقدیم در بسیاری از تصمیمات بزرگ، اگر موضوع با مردم در میان گذاشته شود، تبیین شود و با اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی همراه باشد، بزرگترین حامی ما مردم خواهند بود.

آیت الله رئیسی همچنین اظهار کرد: بدانید که اخم، ملامت، سرزنش، جوسازی، فضاسازی و دو قطبی سازی برخی افراد و جریان ها در دل، جان، مشی، سیره و سلوک ما هیچ اثری نخواهد داشت.

رییس قوه قضاییه با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور نیز تاکید کرد: همه کسانی که از فضای خواسته های مردم سوءاستفاده کردند، در جامعه اغتشاش و ناامنی ایجاد کردند، دل زن و بچه مردم را لرزاندند و به اموال عمومی و خصوصی حمله کردند و خسارت زدند، به همراه اربابانشان بدانند که مجازات سختی در انتظارشان خواهد بود. امنیت کشور، مهم ترین مساله ماست و تحت هیچ شرایطی اجازه نخواهیم داد کوچکترین اخلالی در آن ایجاد شود زیرا امنیت کشوری که امروز به عنوان امن ترین کشور منطقه شناخته می شود، ثمره خون شهدای عالیقدر، جانفشانی جانبازان و ایثارگری خانواده های شهداست.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه وجه مشترک همه وصیتنامه های شهدا این است که ما برای خدا رفتیم، امام و مقتدای این نظام یادتان نرود، دفاع از ارشهای انقلاب را از یاد نبرید و مبادا ولایت فقیه و ارزشهای اسلامی و اجرای عدالت را تنها بگذارید، تصریح کرد: ما این پیام را شنیدیم و تا آخرین قطره خون نسبت به پاسداری از آن اقدام خواهیم کرد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه پرچم مقاومت و مبارزه با فساد امروز به دست رهبر فرزانه انقلاب است و بنده و امثال بنده، سربازان ایشان در این میدان هستیم، به روند تحول در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: قانون ثبت دارایی مسئولان، سه چهار سال اجرا نشده بود و ما در حال اجرای آن هستیم. اجرای آن را نیز در جهت صیانت از مدیران می دانیم.

آیت الله رئیسی با اشاره به برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت قوه قضاییه، کمک و مساعدت بسیج دانشجویی در جهت اجرای وظایف دستگاه قضایی را کارساز دانست و خاطرنشان کرد: ما همچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند، با یک دنیا امید، آینده را بسیار روشن و درخشان می بینیم. آنها که آینده را تاریک می بینند، مفاهیم انقلاب و امیدی که ائمه اطهار، انبیاء و شهدا ایجاد کرده اند را درک نمی کنند. مطمئن باشید کم کاریها، بی تدبیری ها و مشکلات ادامه نخواهد یافت و آینده را نه از آن ثروتمندان بی خدا یا قدرتمندان بی رحم بلکه از آن متقین و مردم انقلابی می بینیم.

رییس قوه قضاییه با تاکید بر عزم دستگاه قضایی بر برخورد با ترک فعلهای خسارتبار و عدم انجام به موقع وظایف، گفت: ما معتقدیم بسیاری از ترک فعلها به اندازه برخی فعلها یا حتی بیش از آنها به مردم خسارت می زند. بر همین مبنا عزم ما در برخورد با این قبیل موارد بسیار جدی است و آن را پیگیری می کنیم.

آیت الله رئیسی در بخش پایانی سخنان خود، جریان بسیج دانشجویی را یک جریان آرمانگرا دانست که می خواهد فرق بین وضع موجود و مطلوب را بیابد و فاصله آن را کمتر کند و با بیان اینکه این ماموریت مشترک ماست، ابراز امیدواری کرد که این تلاش ها زمینه ساز تحقق تمدن نوین اسلامی در جهان باشد.

رییس قوه قضاییه همچنین در پاسخ به انتقادات برخی دانشجویان درخصوص طرح مدیریت مصرف سوخت، به ذکر نکاتی کوتاه پرداخت و تصریح کرد: براساس قانون، دولت وظیفه داشت نسبت به اجرای مدیریت مصرف سوخت اقدام کند که این اقدام طی چند سال گذشته صورت نگرفت. در نحوه اجرای این طرح باید تمهیداتی اندیشیده می شد و اجماع نخبگانی، اقناع افکار عمومی و اطلاع رسانی لازم به مردم و مسئولان صورت می گرفت. تجربه نشان داده است که در کارهای عظیم، همواره آنجا که با مردم سخن گفته ایم، توفیقات بسیاری داشته ایم. در موضوع اخیر نیز اگر مردم، نخبگان و مسئولان توجیه می شدند، وضعیت متفاوت بود. البته مسائل دیگری هم وجود دارد که در زمان مناسبی به این مسائل خواهیم پرداخت.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: بنده به عنوان یک طلبه، خود را در همه حال مدافع حقوق مردم و سرباز ولایت می دانم و مانند یک بسیجی، همراه و همگام شما در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری و تحقق خواست مردم خواهم بود.

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
امنیت فقط این نیست که داعش نیاد توی خونه ات؛ این که شب بخوابی و صبح پاشی ببینی قیمتها سه برابر شده هم ناامنی است.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
مسئولان در این چند روزه برنامه های توجیهی برای افزایش قیمت بنزین کم داشتند توی تلویزیون.
برنامه های نقد و مناظره در این خصوص پخش کنین.
1
0
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
باید لیدر‌های اصلی و افرادی که محرک و عوامل اصلی موثر در اغتشاشات بودند محاکمه علنی بشوند تا مردم در جریان قضایای اخیر قرار بگیرند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
آشوبگران در اغتشاشات اخیر به صورت سازمان یافته و آموزش دیده به مراکز عمومی و دولتی حمله‌ور و اموال ملت را به آتش کشیدند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
بایستی حقوق بازنشستگان و خانواده های مستمند و به شدت نیازمندشان که جمعیت قابل توجهی از خانوارهای طبقه متوسط و محروم و خدوم و رنج کشیده مدافع نظام و انقلاب رو با خدمت صادقانه ۳۰ ساله بدون فساد( دزدی ، رشوه ، اختلاس و فرار از کشور)تشکیل می دهند با توجه به منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین بطور کامل در سال ۹۹ همسان سازی شود.تا شرایط برای ادامه حیات و زندگی خانوارهای بدنه اصلی مدافع نظام و انقلاب در تمامی عرصه های مهم کشور، فراهم گردد.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱
مردم انقلابی به دشمنان اجازه دخالت نخواهند داد .
0
0