۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۶۲۸۱۳۱
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

طلاب و روحانیان پیش قراولان ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه هستند

طلاب و روحانیان پیش قراولان ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه هستند
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم ، گفت: طلاب، روحانیان و حوزویان پیش‌قراولان ارتقای اخلاق و معنویت در جامعه هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در نشست با طلاب و اساتید حوزه علمیه استان، با اشاره به اهمیت آخرت‌گرایی در راستای ارتقای شعور معنوی و وجدان اخلاقی در جامعه، افزود: خداوند در سوره مبارکه نازعات می‌فرماید: «أَأَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقًا أَمِ السَّمَاءُ بَنَاهَا» و تأکید می‌کند آیا آفرینش شما بعد از مرگ مشکل‌تر است یا آفرینش آسمانی که خداوند بنا نهاد؟

حجت‌الاسلام سالاری مکی اظهار کرد: حضرت علی (ع) می‌فرماید: «تَجَهَّزُوا رَحِمَکمُ اللَّهُ، فَقَدْ نُودِی فِیکمْ بِالرَّحِیلِ، وَ أَقِلُّوا الْعُرْجَةَ [الْعَرْجَةَ] عَلَی الدُّنْیا، وَ انْقَلِبُوا بِصَالِحِ مَا بِحَضْرَتِکمْ مِنَ الزَّادِ، فَإِنَّ أَمَامَکمْ عَقَبَةً کئُوداً وَ مَنَازِلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لَا بُدَّ مِنَ الْوُرُودِ عَلَیهَا وَ الْوُقُوفِ عِنْدَهَا. وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَلَاحِظَ الْمَنِیةِ نَحْوَکمْ [دَائِبَةٌ] دَانِیةٌ وَ کأَنَّکمْ بِمَخَالِبِهَا وَ قَدْ نَشِبَتْ فِیکمْ، وَ قَدْ دَهَمَتْکمْ فی‌ها مُفْظِعَاتُ الْأُمُورِ وَ [مُضْلِعَاتُ] مُعْضِلَاتُ الْمَحْذُورِ؛ فَقَطِّعُوا عَلَائِقَ الدُّنْیا وَ اسْتَظْهِرُوا بِزَادِ التَّقْوَی».

وی ادامه داد: این امام همام تأکید می‌کند آماده کوچ از این جهان شوید، چراکه ندای رحیل در میان شما داده شده است، علاقه و تکیه خود را بر دنیا کم کنید و با تهیه زاد و توشه از اعمال صالحی که در قدرت دارید به سوی آخرت بازگردید، زیرا گردنه‌ای سخت و منزلگاه‌های مخوف و هولناکی در پیش دارید که باید در آن‌ها وارد شوید و نزد هر یک توقّف کنید و پاسخگوی اعمال خود باشید.

حجت‌الاسلام سالاری مکی افزود مولای متقیان خطاب به ما تأکید دارد بدانید فاصله نگاه‌های مرگ به شما کوتاه و نزدیک است. گویی در چنگال مرگ گرفتارید، در حالی که پنجه‌هایش را در جان شما فرو برده و حوادث هولناک و مشکلات شدید شما را غافلگیر ساخته، حال که چنین است وابستگی‌های دنیا را به خود قطع کرده و از دنیاپرستان فاصله بگیرید و بر توشه تقوا تکیه کنید.

وی با بیان اینکه بر این اساس باید میل به ماندن در دنیا را کم کرده و با توشه‌ای که شایسته است به سوی خدا برگردیم، اضافه کرد: مبنای آخرت‌گرایی انسان را تعدیل کرده، هوی و هوس را کنترل می‌کند، انسان را از افتادن در ورطه گناه نجات داده و میل انسان به لغزش‌ها را کاهش می‌دهد.

حجت‌الاسلام سالاری مکی گفت: خداوند در سوره نازعات می‌فرماید: «یوْمَ یتَذَکرُ الْإِنْسَانُ مَا سَعَیٰ، وَبُرِّزَتِ الْجَحِیمُ لِمَنْ یرَیٰ، فَأَمَّا مَنْ طَغَیٰ، وَآثَرَ الْحَیاةَ الدُّنْیا، فَإِنَّ الْجَحِیمَ هِی الْمَأْوَیٰ، وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَی النَّفْسَ عَنِ الْهَوَیٰ، فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِی الْمَأْوَیٰ».

وی افزود: حق‌تعالی در این آیات تأکید می‌کند در آن روز انسان به یاد کوشش‌هایش می‌افتد و جهنّم برای هر بیننده‌ای آشکار می‌گردد، امّا آن کسی که طغیان کرده و زندگی دنیا را مقدّم داشته مسلماً دوزخ جایگاه اوست و آن کس که از مقام پروردگارش ترسان باشد و نفس را از هوی بازدارد قطعاً بهشت جایگاه اوست./9314/پ310/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات