۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۶۲۸۱۸۷
مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا:

نظام سازی فقهی اساس ایجاد تمدن نوین اسلامی است

نظام سازی فقهی اساس ایجاد تمدن نوین اسلامی است
حجت الاسلام همتی با بیان اینکه نظام سازی فقهی اساس ایجاد تمدن نوین اسلامی است، گفت: رویکرد فقهی در نظام جامع کشور مانع بسیاری از اتفاقات می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام همتی مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، در دومین نشست فقه نظام ساز که در همین موسسه برگزار شد به ضرورت برگزاری این نشست اشاره کرد و گفت: دومین نشست فقه نظام ساز با هدف دغدغه مند سازی نسبت به موضوعات مطرح در ارتباط با فقه نظام و همچنین  به دنبال گفتمان سازی موضوع فقه نظام ساز در سطح حوزه های علمیه است.

وی افزود: نخستین هم اندیشی در ارتباط با موضوع چیستی فقه نظام، رویکردهای مطرح در فقه نظام و همچنین ضرورت فقه نظام به بحث گذاشته شد.

حجت الاسلام همتی ریشه انقلاب اسلامی را به لحاظ فکری ذاتا دینی، فقهی و حوزوی بیان کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب می فرمایند: شما بخواهید یا نخواهید این انقلاب به اسم حوزه و فقاهت تمام شده است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) در ادامه بیان داشت: همچنین اگر بخواهیم ریشه های انقلاب اسلامی را به لحاظ تاریخی در نسبت با فقه جستجو کنیم به نوعی می توان فتوای تحریم تنباکو توسط یک مرجع تقلید را در این کشور آغازگر یک رویکرد فقهی در نسبت با انقلاب اسلامی دانست.

وی عناوین فقهی مانند عدم اطاعت از طاغوت، اصل ولایت فقیه و نفی سبیل را از اصول بنیادین فقهی در پیروزی انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: بعد از انقلاب اسلامی مخصوصا در دوره دفاع مقدس اصل جهاد مطرح می شود طوری که با یک نگاه اجمالی به وصیت نامه شهدا در می یابیم که محتوای آن تجلی گر احکام فقهی است.

حجت الاسلام همتی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی شاهد نهادهای برآمده از فقه هستیم، اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری و غیره برآمده از فقه هستند.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) ادامه داد: طرح موضوعاتی مانند بانکداری اسلامی و مدیریت دانشگاه اسلامی در دهه 70 و طرح موضوع الگوی اسلامی ایرانی در دهه 80 بیانگر بیشروی تفکر دینی و فقهی است.

وی افزود: امروزه در نقطه ای قرار گرفته ایم که بحث از گام دوم انقلاب اسلامی و تمدن نوین اسلامی می شود از این رو نظام سازی فقهی اساس تمدن نوین اسلامی است؛ جریان ها و اتفاقات اخیر کشور نشان داد که با رویکرد فقهی می توان از بروز این اتفاقات در نظام جامع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی پیشگری کرد. وظیفه کنونی ما این است که از حیث اندیشه ای و فکری نسبت به رویکرد فقهی نظام تاملی داشته باشیم.

حجت الاسلام همتی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد چالش دو جریان و گفتمان هستیم، خاطرنشان کرد: چالش نهادهای برآمده از دو جریان گفتمان لیرالیسم و گفتمان انقلاب اسلامی را می توان در انتخابات و مسائل دیگر جامعه مشاهده کرد، اگر انقلاب بخواهد به یک نقطه ثباتی برسد چاره ای ندارد جز اینکه به نظام های اقتصادی و سیاسی برآمده از فقه دست یابد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات