۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹
کد خبر: ۶۲۸۲۱۴
یادداشت؛

شگرد‌های رسانه‌ای دشمنان انقلاب در فتنه بنزینی

شگرد‌های رسانه‌ای دشمنان انقلاب در فتنه بنزینی
رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی با استفاده از برخی تکنیک‌ها و شگرد‌ها و با به کارگیری امپراطوری رسانه‌ای خود، سعی کردند در آتش فتنه بدمند و ایران را ناامن جلوه دهند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری رسا، به دنبال افزایش قیمت بنزین، و همزمان با اعتراضات مردمی، برخی جریانها و افرادی که هیچ گونه وابستگی قلبی به ایران اسلامی و مردم عزیز آن ندارند، از این فرصت استفاده کرده و برای پیش بردن اهداف شوم خود، به مانند این چهل سالگی که از انقلاب اسلامی گذشته، دست به کار شدند و با ایجاد بلوا و آشوب، زندگی عادی مردم را مختل و خسارات سنگینی به اموال عمومی و خصوصی افراد وارد کردند. در این بین، آنها که این گروه آشوبگر را کوک کرده و حامیان فکری و مالی آنها محسوب می شوند، با به کارگیری امپراطوری رسانه ای خود، سعی کردند در این آتش فتنه بدمند و ایران را ناامن جلوه دهند.

برخی از تکنیکها و شگردهایی که جریان رسانه ای بیگانه و به خصوص سعودیها و آمریکاییها در این چند روز به کار گرفتند، شگردهایی بود که در جنگ نرم به کار گرفته می شود تا دشمن را به اهداف خود نزدیک کند تا بتوانند باعث سرنگونی آن نظام شوند؛ غافل از اینکه نه این نظام، نظامیست که با مردم بیگانه باشد و نه مردم آن، مردمی هستند که علی رغم تمامی مشکلات خود و به خصوص مشکلات اقتصادی که بخشی از آن ناشی از تروریسم وحشیانه اقتصادی آمریکا و همپیمانانشان است، دست از یاری نظام و رهبر خود بردارند.

در این میان، برخی از شگردهایی که دشمنان نظام اسلامی با بهره گیری رسانه های خود از آن بهره بردند می توان به تکنیک اخبار کنترل شده اشاره کرد. در این نوع از شگرد جنگ نرم، شكل خفيفى از سانسور و اخبار كنترل شده وجود دارد. در این نوع از اخبار كنترل شده، دشمنان این مرز و بوم، توزيع اطلاعات را از طریق رسانه های خود به طريقى انجام می دادند که حافظ حداكثر منافع توزيع ‏كننده یعنی خودشان و اهدافشان باشد.

از دیگر شگردهایی که رسانه های دشمن در این چند روزه انجام دادند، برجسته سازی بود؛ به گونه ای که می توان گفت تفاوت نگاه رسانه ای اینها در این حوادث اخیر با حوادث و فتنه های سالهای گذشته این بود که با پررنگ کردن جمعیت و افراد کوچک، سعی داشتند مبالغه کنند. چرا که برجسته‏ سازى زمانى اتفاق مى‏ افتد كه شما بتوانيد با تسطيح عناصر حاشيه‏ اى خبر را حذف و با مبالغه‏ اى كه در خبر انجام مى‏ دهيد، آن را درحد معقول بزرگ جلوه دهيد که دشمنان ایران اسلامی در این چند روز گذشته، این حربه و شگرد جنگ نرم را به کار گرفتند.

پاره حقیقت گویی از دیگر شگردهای دشمنان در حوادث اخیر بود. در تعریف این نوع شگرد گفته شده است گاهى حادثه، خبر يا سخنى مطرح مى‏ شود كه از نظر منبع، محتواى پيام، مجموعه ‏اى به هم پيوسته و مرتب است كه اگر بخشى از آن نقل و بخشى نقل نشود جهت و نتيجه پيام، منحرف خواهد شد. اين از رويه ‏هاى رايج رسانه هاست كه معمولًا متناسب با جايگاه و تفکر سیاسی كه به آن متمايل هستند، بخشى از خبر نقل و بخشى را نقل نمى كنند.

به طور كلى از ديد روزنامه‏ نگاران يك خبر هنگامى كامل‏ است كه عناصر خبرى در آن به شكل كلى مطرح شوند. اما اگر يكى از عناصر خبرى مثل: چگونه؟ كجا؟ كى؟ چه كسى؟ چه چيزى؟ چرا؟-در خبر بيان نگردد، آن خبر ناقص است. كه در اين تاكتيك، حذف يكى از اين عناصر به عمد صورت مى‏ گيرد.

در اخباری که این چند روزه در رسانه های دنیا و به خصوص رسانه های استکباری و وهابی از حوادث ایران پخش می شد، براى جلب نمودن نظر مخاطبان خود، از اين تاكتيك استفاده می کردند تا بتوانند جنگ نرم خود علیه ایران را پیش ببرند. غافل از اینکه به فرموده مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته شان با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی: "ما در عرصه‌ی جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم".

سیدجواد میرخلیلی

محمد قمین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
عدالت به معنای تقسیم منابع حیاتی کشور میان آحاد مردم، عدالت به معنای تقسیم درست فرصتها میان مردم. تقوائی که از ما انتظار میرود، جزو پایه‌ها و مبانی این تقواست.
1
0