۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۲۱۹
سردار سلیمانی:

بسیج در مسیر محرومیت زدایی گام بر می‌دارد

بسیج در مسیر محرومیت زدایی گام بر می‌دارد
رییس سازمان بسیج مستعفین در صحن علنی پارلمان به تلاش سازمان متبوع خود در فع محرومیت از کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفین در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۲ هزار شهید بسیجی تقدیم ملت و انقلاب شده است، اظهارداشت: نیروهای بسیج توانستند در میدان های نبرد تفکر علوی و عاشورایی را وارد کنند و امروز شاهد تکثیر تفکر بسیجی در کشورهای منطقه و بلاد اسلامی هستیم.

وی افزود: امروز در عراق، فلسطین، یمن و دیگر کشورهای اسلامی شاهد باروری شجره طیبه الهی در سایر بلاد اسلامی هستیم.

رییس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: در طول سال های گذشته هر گاه ضرورت ملی در پیش روی ملت ایران و مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده است، باز هم بسیج توانسته نسخه بی بدیل، عمل راهبردی و وسیع را در سرلوحه کار خود قرار دهد و وارد میدان شده است.

سردار سلیمانی افزود: واکسیناسیون فلج اطفال در دهه ۸۰ نمونه روشن یک عملکرد راهبردی و گسترده و ملی است که مسئولان ما به این نکته کاملا واقف و آشنا هستند و امروز اگر ما یک نوع بیماری تحت عنوان فلج اطفال را توانسته ایم در کشور ریشه کن کنیم، در سایه آن حضور گسترده و با برنامه ریزی دستگاه های مسئول بوده است.

وی بیان کرد: چهل سالگی بسیج با صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط مقام معظم رهبری مقارن شده است و رسالت بسیج در یک مرحله و عصر جدید در حیات پرخیر و برکت نظام جمهوری اسلامی آغاز شده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین تصریح کرد: تحول و ایجاد رویکردهای نو و جوانانه در برنامه های بسیج در سراسر کشور مورد توجه قرار می گیرد و همچنین فعال کردن همه رگه های بسیج در روستاها، شهرها و مناطق عشایری در دستور کار قرار دارد.

سردار سلیمانی گفت: بسیج دارای ۱۹۰ هزار رده شامل پایگاه های مقاومت محلی برادر و خواهر، ۶۰ هزار رده دانش آموزی و ۴۰ هزار واحد و کانون قشری و همچنین رده هایی در حوزه های مقاومت است که در مجموع با سازمان های رسمی بسیج در سطح کشور نزدیک به ۱۹۰ هزار رده را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: ارائه رویکردهای جدید به این رده های بسیج می تواند در همه موضوعات و عرصه ها شرایطی را فراهم کند که بسیج بتواند میدان دار آن عرصه ها باشد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین بیان کرد: در عرصه هایی که بسیج وارد میدان شده است، مانند عرصه سازندگی، محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی شاهد هستیم که بسیج توانسته است نقش آفرینی های مناسبی داشته باشد و اگر در این عرصه تعامل و هم افزایی لازم ایجاد شود، بسیج می تواند با رویکردهای جدید، نو و متناسب با اقتضائات بومی تحولات راهبردی را در عرصه اقتصاد و رونق تولید ایجاد کند.

سردار سلیمانی با بیان اینکه بسیج می تواند تحولات راهبردی را در مبارزه با بیکاری اتخاذ کند، گفت: پروژه های محرومیت زدایی بسیج طی دو سال گذشته هزاران پروژه را در بر می گیرد و در سال گذشته و مصادف با چهلمین سالگرد یروزی انقلاب اسلامی، چهل هزار پروژه محرومیت زدایی و اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شد که در حال حاضر ۱۱ هزار پروژه به بهره برداری رسیده است و ۲۸ هزار پروژه در حال انجام است.

وی با اشاره به تشکیل صندوق های قرض الحسنه مردم یاری و اشتغالزایی با مدیریت مردم و با محوریت مساجد تصریح کرد: این مسئله یکی از اقدامات تحولی است و در حال حاضر ۱۲ هزار صندوق قرض الحسنه در مساجد تأسیس شده است و تا پایان سال به ۲۰ هزار صندوق میرسد و اگر در طول سال ماهانه هر صندوق قرض الحسنه ۲ اشتغال ایجاد کند، قطعا تأثیر بسزایی در مبارزه با بیکاری خواهد داشت و ما از ناحیه صندوق های قرض الحسنه در سال می توانیم ۲۴۰ هزار شغل در کشور ایجاد کنیم.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به طرح های مختلفی که بسیج در زمینه اشتغال در دستور کار قرار داده است، اظهارداشت: یکی از این طرح ها، طرح جهاد روشنایی است که روز گذشته تفاهم نامه آن با وزارت نیرو، سازمان برنامه و بودجه و کمیته امداد و سازمان بهزیستی امضا شد و هدفگذاری ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی خانگی با تسهیلات قرض الحسنه برای خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در دستور کار است و هر سال ۲۰ هزار نیروگاه خورشیدی به این آمار اضافه می شود و در مجموع در طول برنامه ای که پیش بینی شده است، با احداث ۱۰۰ هزار واحد نیروگاه ۵ کیلوواتی، ۵۰۰ مگاوات انرژی برق به جریان تولید برق کشور افزوده خواهد شد و محلی برای درآمد خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی است.

سردار سلیمانی بیان کرد: تشکیل گروه های جهادی و حضور این گروه های جهادی در محرومیت زدایی و امدادرسانی از کارهای بسیار اثرگذار است و در سیل اخیر که در فروردین سال گذشته رخ داد، ۶ هزار و ۱۰۰ گروه جهادی وارد میدان و عرصه میدان رسانی شدند و بیش از ۲۰ هزار خانه را از گل و لای پاکسازی کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ۳۵۰ واحد در مناطق سیل‌زده در حال تکمیل است و انشاءالله در اختیار خانواده‌های سیل‌زده قرار می‌گیرد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: طرح «همگام با کشاورز» با هدف قرار دادن پنج محصول راهبردی از جمله گندم، جو و کلزا و با به‌کارگیری ۳۰۰۰ مهندس کشاورزی، در راستای بی‌نیازسازی کشور از واردات کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی اساسی در حال اجراست.

سردار سلیمانی همچنین از ایجاد «اطلس جهادی» در موضوعات مختلف از جمله پزشکی خبر داد و گفت: در این راستا ۸۰ بیمارستان صحرایی ایجاد شده و ۴۲۵ تیم تخصصی پزشکی به مناطق مختلف کشور اعزام شده‌اند. همچنین ۱۶ میلیون نفر با هزینه ۱۰۰ میلیارد تومان از گروه‌های جهادی پزشکی، خدمات دریافت کرده‌اند. علاوه بر این، این گروه‌ها در ایام اربعین نیز خدماتی را با همین هزینه ارائه داده‌اند.

وی تصریح کرد: بسیج می‌تواند با توجه به سند گام دوم، پرچمدار ملت ایران در عرصه علم و فناوری، اقتصاد مقاومتی، دفاع و امنیت مردمی باشد.

رییس سازمان بسیج مستضعفین، در راستای دفاع و امنیت مردمی، ۲۰۰۰ گردان بیت‌المقدس تشکیل شده که ۱۰۰۰ گردان با رویکرد امنیتی، ۵۰۰ گردان با رویکرد امداد و نجات و ۵۰۰ گردان با رویکرد دفاعی فعالیت می‌کنند. همچنین ۵۰۰ هزار نفر از بسیجیان با این سازوکار خدمت‌رسانی می‌کنند.

سردار سلیمانی اظهار داشت: اگر در حوادث اخیر هم نیاز بیشتری پیدا می‌کردیم، بسیج اعلام آمادگی کرده بود.

وی بیان کرد: تعامل و هم‌افزایی با مجلس و دستگاه‌های دولتی در نظام، جزو اولویت‌های سازمان بسیج است. در این راستا در بُعد کاهش آسیب‌های اجتماعی، تفاهمنامه‌هایی با وزارت کشور امضاء کرده‌ایم؛ رفع آسیب‌های اجتماعی در دستور کار بسیج قرار گرفته است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین افزود: در این راستا به عنوان پایلوت، اردوگاه بازپروری معتادان متجاهر در تهران را تحت پوشش قرار داده‌ایم و قصد داریم اردوگاه‌هایی در استان‌های قم، اصفهان، مشهد و شیراز نیز افتتاح کنیم.

سردار سلیمانی تأکید کرد: بسیج اعلام آمادگی می‌کند در خدمت همه مسئولان نظام مقدس بوده و هرگونه نقش‌آفرینی که نظام مطالبه کند، انجام دهد./856/

ارسال نظرات