۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۶۲۸۲۶۳
آیت الله یعقوبی:

بازنگری در قانون اساسی سنگ بنای نظام سیاسی عراق است

بازنگری در قانون اساسی سنگ بنای نظام سیاسی عراق است
یکی از علمای عراق بر ضرورت بازنگری در قانون اساسی عراق تاکید کرد و اظهار داشت که قانون جدید باید متناسب با شرایط کنونی و آینده کشور تدوین شود.

به گزارش بین الملل خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا در نجف اشرف، آیت الله شیخ محمد یعقوبی از علمای عراق طی بیانیه ای بر اجرای همه پرسی پیرامون قانون جدید تاکید کرد و اظهار داشت: از سال 2005 میلادی تاکنون سخن از تعدیل در قانون اساسی این کشور بر سر زبان ها بوده، اما به علت پیامدهای آن، عدم وجود اراده صادقانه و یکسان این مساله محقق نشده است.

در این بیانیه آمده است: بازنگری در قانون اساسی عراق با توجه به نکات مثبتی که در قانون اساسی کنونی وجود دارد، یک خواسته همگانی است که حقوق شهروندی و مسؤولیت های دولت باید در آن لحاظ گردد.

آیت الله یعقوبی تصریح کرد: قانون کنونی عراق در سال 2005 میلادی تصویب شده است و این بدان معناست، افرادی که بعد از این سال شرایط رای دهی پیدا کرده اند، غیر ملزم به قانون کنونی هستند و بر این افراد، کسانی که اصلا در رای دهی شرکت نکرده اند، اضافه می شوند که جمعیت آنان به نصف مردم می رسد.

وی افزود: قانون جدید عراق از ترس حکومت سابق نوشته شده است و ما اکنون خواهان قانون اساسی جدید با نگاه به شرایط کنونی و آینده این کشور به شرط عدم بازگشت حکومت دیکتاتوری هستیم. اصلاح قانون جدید انتخابات نباید زیاد طول بکشد و این مساله سنگ بنای نظام سیاسی عراق است.

همچنین حجت الاسلام عبدالمهدی الکربلایی، نماینده حضرت آیت الله سیستانی و تولیت شرعی آستان مقدس حسینی طی سخنانی بر لزوم تسریع در اجرای قانون انتخابات و قانون کمیساریای عالی انتخابات تاکید کرد و این امر را مقدمه عبور از بحران فعلی عراق دانست.

وی ضمن تاکید بر برخورد آرام و بدون خشونت با معترضان اعلام کرد که اصلاح قانون انتخابات تنها راه حل مشکلات است.

تظاهرات‌های مردمی در عراق از اول اکتبر گذشته در اعتراض به فساد در تعدادی از استان‌های این کشور آغاز شد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۷
متاسفانه قانون های کشورهای اسلامی را بر اساس قوانین کشورهای غربی نوشته می شوئد که این مساله مشکلاتی را بوجود آورده است
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
عادل عبدالمهدی، نخست وزیر و فرمانده کل نیرو‌های مسلح عراق، اعلام کرد در پی تلاش برای ایجاد تغییرات مطلوب در قانون اساسی این کشور است.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
ائتلاف سائرون اعلام کرد سند توافق طرف‌های سیاسی در عراق، اصلاحات گسترده در فرآیند سیاسی را شامل نمی‌شود و به همین دلیل مردم و تظاهرکنندگان را راضی نمی‌کند.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹
سخنگوی دولت عراق، از ارسال قانون جدید انتخابات کشور به پارلمان خبر داد. مهم‌ترین نکته در این قانون این است که سن نامزد انتخابات باید حداقل ۲۵ سال کامل باشد، ضمن اینکه مدیریت و مسئولیت دولتی هم نداشته باشد.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
اخبار علمای عراق را بیشتر منتشر نمایید.
0
0