۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۶۲۸۳۲۶
حداد عادل:

سبک زندگی اسلامی نمی‌تواند هر تفکری را به اسم علوم انسانی اسلامی پذیرا باشد

سبک زندگی اسلامی نمی‌تواند هر تفکری را به اسم علوم انسانی اسلامی پذیرا باشد
حداد عادل گفت: سبک زندگی اسلامی در مقیاس فردی و اجتماعی نمی‌تواند هر تفکری را به عنوان علوم انسانی اسلامی پذیرا باشد، اگرچه ما هر دستاوردی در علم غربی را مردود نمی‌دانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی امروز در مراسم افتتاحیه پنجمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی که در سالن‌ همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، گفت:‌ تحول در علوم انسانی زمینه‌ساز تمدن‌سازی است.

وی با بیان اینکه امام راحل و رهبر معظم انقلاب همواره بر تحول در علوم انسانی تاکید داشتند، عنوان کرد: تحول در علوم انسانی تنها کار یک دستگاه یا چند کارمند نیست بلکه در طولانی مدت همه باید با همدلی در آن مشارکت داشته باشند.

حداد عادل با بیان اینکه انسان‌شناسی اسلامی با انسان‌شناسی غرب متفاوت است، اظهار کرد: انسان‌شناسی غربی صرفا به محسوسات و ماده توجه دارد و شناخت حقایقی عقلی تنها در ذهن اعتبار دارد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: نتیجه علوم انسانی غربی صرفا مادی دیدن انسان از تولد تا مرگ است که در رسانه‌های آنها قابل شهود است اما علوم انسانی اسلامی طبق صریح آیات قرآن و روایات ائمه معصومین(ع) معتقد به وجود روح الهی در جان و روان انسان است.

وی ادامه داد: سبک زندگی اسلامی در مقیاس فردی و اجتماعی نمی‌تواند هر تفکری را به عنوان علوم انسانی اسلامی پذیرا باشد، اگرچه ما هر دستاوردی در علم غربی را مردود نمی‌دانیم.

حداد عادل با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت تحول در علوم انسانی طی سال ۸۸، اظهار کرد: بر همین اساس در شورای عالی انقلاب فرهنگی با ۲۰ عضو از همان سال تا کنون ۱۸۰ جلسه با حضور استادان مومن حوزه و دانشگاه برگزار کرده که نتیجه آن اهمیت دادن به ۱۶ رشته نظیر علوم سیاسی، حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی، تاریخ، اقتصاد، ارتباطات، فلسله، علوم اجتماعی، هنر، معماری و مشاوره است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: اسلامی سازی، بومی‌سازی، کارآمدسازی و روزآمدسازی علوم انسانی در برنامه‌های درسی و آموزشی از جمله موضوعات این جلسات بود. ما تلاش کردیم از موجودی دانشگاه و حوزه در راستای اسلامی شدن علوم انسانی استفاده کنیم.

وی با اشاره به همکاری شورای تحول و ارتقای علوم انسانی با حوزه علمیه قم ابراز کرد: ما با حوزه علمیه قم ارتباط سامان یافته داریم و شورای تحول در قم برای ارتباط با حوزه علمیه دفتر دارد، که پیدایش انجمن‌های تخصصی در حوزه ازجمله برنامه های شورا است.

حداد عادل در پایان گفت: ما حدود ۹۰ برنامه درسی را در شورا تصویب کردیم که امیدواریم با همکاری وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی به اجرا درآمده و به سوی تمدن‌سازی حرکت کنیم./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات